Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

S čím mají podle vás děti v matematice potíže?
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=555&t=18131
Stránka 4 z 5

Autor:  Lucie Slejšková [ úte 17. kvě 2011 18:50:54 ]
Předmět příspěvku:  Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže?

Klára Močičková píše:
Za tak dlouhou dobu nepocítili žádný úspěch a motivovat je, je velmi těžké. V geometrii vede velmi dlouhá cesta ke konečným poznatkům a možná proto je neoblíbenou


Díky, Kláro, za tento zajímavý postřeh.
Možná to je jedna z příčin, proč děti matematiku brzy "zabalí" - málo úspěchu na začátku, moc složitých věcí najednou atd. Co myslíte?

Jak třeba konkrétně tohle ošetřit v geometrii, aby děti mohly zažívat dílčí úspěch? Jde to, nebo prostě tohle se obejít nedá?

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ úte 17. kvě 2011 20:12:50 ]
Předmět příspěvku:  Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže?

Radek Sárközi píše:
Pomůcky montessori si děti nevyrábějí, protože se používají v mateřských školkách a na začátku prvního stupně. Ve vyšších ročnících se už nepoužívají, protože žáci už tolik nepotřebují pracovat s konkrétním materiálem pro pochopení matematických operací. Uvedené pomůcky vyrábí rodinná firma Nienhuis v Nizozemí. Tomu odpovídá i jejich cena. Kdyby je dělaly děti v Asii (jako většinu výrobků), byly by zřejmě levnější... Neexistuje ale nějaká licence na jejich výrobu - klidně by se jí mohla ujmout i nějaká česká firma. Bohužel se ukazuje, že levnější pomůcky dokážou jiné firmy vyrobit jen za cenu velkého snížení kvality a trvanlivosti pomůcek...


Cituji: "Kód: 011000, Cena: 2 249.68 Kč, V dřevěné krabičce s víčkem je uloženo 15 druhů plastových symbolů pro větné členy." Plastové placičky mají nicotnou výrobní hodnotu jak v Nizozemí, tak v Číně. Symboly větných členů jsou (alespoň u nás) sotva určeny mateřským školám nebo začátku prvního stupně (stejně tak 3D sada pro slovní druhy). Především však pochybuju o užitečnosti takových symbolů: nám kdysi stačila tužka, papír a ... ta představivost. Šoupat placičkami po stole je ztráta času a zbytečná "odbočka", kdy si žák fixuje, že podmět je jakási fialová plastová blbůstka. To rozvoji představivosti sotva pomůže. A myslím (jako NEmatematik), že matematika je zkrátka abstraktní a v určité chvíli s tím žádné placičky nepomohou. A rozhodně souhlasím s názorem (a tak se určitě k radosti moderátorky vracím do tématu), že nedostatek představivosti souvisí s nedostatkem hravosti. Děti si méně hrají a nebo si hrají s příliš dokonalými hračkami. Nechtějí některé montessori pomůcky být stejně dokonalé?

Autor:  Radek Sárközi [ úte 17. kvě 2011 23:22:42 ]
Předmět příspěvku:  Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže?

Tak si ty symboly větných členů klidně vyrobte na koleně a levněji... To je možná jeden příklad ze sta, kdy to jde i u pomůcek montessori. Zajímavý je tím, že tyto symboly vlastně propojují geometrii s mateřským jazykem ;-)

Argument, že my jsme si vystačili s... asi není úplně dobrý. My jsme si vystačili bez počítačů, stačilo nám logaritmické pravítko, husí brk - to bývaly časy atd. až se dopracujeme k Čapkovu pračlověku Janečkovi, který kritizuje, že děti používají kost místo pazourku :-)

Posílám odkaz na krátké video s dokumentem, kde se můžete o metodách montessori dozvědět trochu více, než jsou ceny jednotlivých pomůcek, pokud vás to zajímá: http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1 ... 210300013/

Pro třídy montessori je typická pohoda a klid a soustředění - myslím si, že jsou to základní podmínky pro kvalitní výuku nejen matematiky :-)

Autor:  Radek Sárközi [ stř 18. kvě 2011 17:41:23 ]
Předmět příspěvku:  Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže?

Jan-Michal Mleziva: Co s matematikou? http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/j ... emid=13173

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ stř 18. kvě 2011 18:12:00 ]
Předmět příspěvku:  Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže?

Radek Sárközi píše:
Argument, že my jsme si vystačili s... asi není úplně dobrý. My jsme si vystačili bez počítačů, stačilo nám logaritmické pravítko, husí brk - to bývaly časy atd. až se dopracujeme k Čapkovu pračlověku Janečkovi, který kritizuje, že děti používají kost místo pazourku :-) :-)


Při troše trpělivosti lze na konci té věty najít také jádro výpovědi. Ale pro snazší orientaci tedy větu zkrátím: "Nám stačila představivost." A o ní (a o jejím nedostatku) se zde v souvislosti s matematikou mluví.
P. S. Myslíte tedy, že když si na příští hodinu nachystám letopočty na kartičky ve tvaru čtverečků, obdélníčků a trojúhelníčků vznikne krásné propojení dějepisu s geometrií?

Autor:  Radek Sárközi [ stř 18. kvě 2011 22:04:35 ]
Předmět příspěvku:  Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže?

Asi takhle - když dva dělají totéž, nemusí to být vždy stejné... Je rozdíl, když něco promyšleně vytvořila Marie Montessori na základě dlouhodobého pozorování dětí při jejich učení a když něco plácne na blogu Zdeněk Sotolář. Tato diskuze je pro mě trapná z toho důvodu, že na jedné straně stojí člověk, který o pedagogice montessori evidentně vůbec nic neví! Pokud se chci účastnit odborné diskuze, musím mít alespoň základní informace a zkušenosti - to přece chceme i po svých žácích, a proto bychom jim v tomto měli jít příkladem, ne?

V pedagogice montessori se pracuje s mnoha zajímavými vzdělávacími strategiemi a jednou z nich je právě poznatek, že "ruka je nástrojem mysli", nebo jinak řečeno - že děti se v určitém věku nejefektivněji učí metodou "přes uchopení k pochopení". Proto se používá tolik pomůcek - umožňuje to dětem efektivněji se učit a především učené pochopit!

Děti se totiž do určitého věku učí úplně jinak než dospělí. Škoda, že to někteří učitelé nevědí a nutí je učit se způsobem, který žáci nemohou nikdy vstřebat... A pak se diví, že dětem matematika nejde, a strkají hlavu do písku před mezinárodním šetřením PISA, podle kterého je matematika nejméně oblíbeným předmětem na světě právě v ČR :-(

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ stř 18. kvě 2011 22:45:57 ]
Předmět příspěvku:  Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže?

Když někdo tvrdí (viz výše), že v určitém věku, po začátku prvního stupně, se takové pomůcky již opouštějí, ale v nabídce vidím právě větné členy, cítím rozpor a je mi to prostě divné. Nebo montessori opravdu probírají větné členy už v mateřské škole? A odpusťte hlupákovi, že se pořád ptá, ale v těch matematicky úspěšných zemích (PISA) snad hraje montessori opravdu tak významnou roli? http://www.montessori-brno.cz/cenik.html Taky dobrý byznys. Angličtina bez úsilí? Meditační a sugestopedické techniky? Nejsem odborníkem na montessori (i když akreditované "hlubší pozorumění" trvá pouhých 35 hodin), ale jejich (vaše?) marketingové strategie musím opravdu ocenit. (A nikomu nic nevyčítám, prostě vzdělávání je taky byznys.)

Autor:  Mgr. Hana Pilařová [ čtv 19. kvě 2011 9:05:56 ]
Předmět příspěvku:  Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže?

Pánové v tuto chvíli se myslím odkláníte od tématu a o principech montessori by se dalo diskutovat ve fóru Alternativní výuka

Na druhou stranu si ale myslím, že názornost, modelování, kreslení a práce s pomůckami je v matematice (a nejen v ní) důležitá a velmi významná - už kvůli různým učebním stylům žáků

Autor:  Radek Sárközi [ čtv 19. kvě 2011 18:24:41 ]
Předmět příspěvku:  Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže?

Snažím se diskuzi udržet na věcné úrovni - tedy držet se tématu matematika (nikoliv odbočovat tu k češtině, nebo dějepisu...). Ani už nebudu reagovat na příspěvky pana Sotoláře, protože jsou opravdu hodně mimo. Koho zajímají ověřené informace, může navštívit web Společnosti Montessori, o.s.: http://www.montessoricr.cz (případně absolvovat 300hodinový celoroční prezenční diplomový kurz pedagogiky montessori jako já).

Autor:  Alžběta Palatinová [ pon 23. kvě 2011 17:35:28 ]
Předmět příspěvku:  Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže?

Dobrý den, sleduji vaši diskuzi a chtěla bych vyjádřit svůj názor: Jak předcházet problémům, co dělat, aby bylo méně potíží v matematice? Myslím, že v první řadě je to schopnost jedince poznat a pochopit, usuzovat, pronikat do problémů. Dále - uvažovat, argumentovat, komunikovat a porozumět reálným situacím, vymezovat problémy (používat selský rozum). Myslím, že mnohé souvisí s mnohým - mám na mysli i přípravu dětí z mateřských škol pro vstup do ZŠ...
Alžběta Palatinová

Stránka 4 z 5 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/