RNDr. I. Marek píše:
Učebnic jazyků je na trhu tak šílené množství, že bych těžko mohl znát všechny, i kdybych se o to pokoušel (což se nepokouším). Ale z těch co znám je většina "na jedno brdo"..
Pane doktore, přesně jste popsal stav i v některé technické, odborné a populáně vědecké literatuře, od pěstování růží, přes těhotenství a ošetřování miminek, kuchařky, programování v jazyce C, řeči těla, managementu až po různé učebnice, včetně jazykových.
Výhoda učebnic je v tom, že prošly důkladnou přípravou, autorským i redakčním zpracováním, posuzováním, kontrolou, schvalováním a mají punc dobrého, oficiálního zdroje informací pro vyučování.
Na trhu a v knihovnách je například mnoho učebnic a knih o programování v jazyce C (nebo na jiné téma), některé dobré, některé slabší, v každé je téma probírané trochu jinak, některé lépe pochopitelné, některé nepochopitlné, dokud se to čtenář nenaučí někde jinde, některé mají ukázkové programy dobré, některé ... atd., a navíc kvalitu určuje i kvalita ilustrací, přehlednost sazby, rozsah publikace, příloh. Z každé se dá v podstatě učit a něco naučit, ale stačí dostat do ruky jednu, pro čtenáře tu správnou knihu (například Herbert Schildt, Nauč se sám C+) a všechny ostatní mohou jít stranou. A jak píše Dr. Marek, člověk ani nestačí přečíst sám všechny, aby je mohl posoudit a vybrat si z nich.
Totéž bude při tvorbě e-učebnic. Jedním z atraktivních předpokladů je možnost využít děl autorů dosud publikujících pouze pro své nejbližší okolí, na nejrůznější úrovni kvality nejen obsahu, ale i provedení.
Když jsme u jazyka C, podívejte se například na velmi hezky a kvalitně vytvořený Kurz jazyka C, učebný text pre kvartu a kvintu osemročného gymnázia, který napsal Mgr. Anino Belan (viz
http://www.smnd.sk/anino/moje/C.pdf )
A zase zde je časová propast. Než někdo, kdo bude posuzovat vhodnost nabízených děl všechny přečte, posoudí a svůj názor porovná s dalšími odborníky, kteří budou mít také svůj názor a priority, uplyne spousta času a ani čas není zadarmo. Naštěstí se dá navázat na existující učební texty a zkušené autory i vydavatele a jejich týmy a hlavně na zkušenosti čtenářů.