Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Je dost času na výuku komunikační výchovy?
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=601&t=18903
Stránka 1 z 2

Autor:  Lucie Slejšková [ úte 20. zář 2011 17:13:56 ]
Předmět příspěvku:  Je dost času na výuku komunikační výchovy?

Kolik hodin týdně věnujete komunikační výchově v rámci výuky českého jazyka? Máte na ni čas?

Stačí tento čas k tomu, aby žáci zvládali techniku verbální i neverbální komunikace v praktické rovině alespoň na velmi dobré úrovni? 

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ úte 20. zář 2011 20:04:38 ]
Předmět příspěvku:  Re: Je dost času na výuku komunikační výchovy?

Co to je zvládali techniku verbální a neverbální komunikace? Co to je v praktické rovině? Co to je na velmi dobré úrovni?

Autor:  Lucie Slejšková [ čtv 22. zář 2011 12:03:27 ]
Předmět příspěvku:  Re: Je dost času na výuku komunikační výchovy?

Zdeňku, tak to jste uhodil hřebíček na hlavičku. Díky!

Tato otázka nás nutně dovede k tomu, jakými kritérii se u komunikační výchovy řídíme - co jsou požadované znalosti, dovednosti, postoje, a jaké jsou indikátory jejich zvládání.

Čím se v praci řídíte? Používáte RVP/ŠVP - část z oboru ČJL a průřezové téma Osobnostní a sociální výchova pro stanovení znalostí/dovedností/postojů, nebo pracujete ještě s jinými materiály?

Jak si stanovujete laťku pro dobrý výkon?
A kolik hodin pak takové výuce KV věnujete?

Autor:  Petr Koubek [ čtv 22. zář 2011 12:18:11 ]
Předmět příspěvku:  Re: Je dost času na výuku komunikační výchovy?

V hodinách kterých vyučovacích předmětů užíváte metod vhodných pro rozvíjení komunikativních dovedností - prezentace a obhajoby prací žáků/skupinové práce nebo řízenou debatu? Popiště, jaká kritéria hodnocení užíváte? Jsou sdílena napříč školou?

Moc děkuji.

Autor:  Jana Adámková [ pát 23. zář 2011 19:47:06 ]
Předmět příspěvku:  Re: Je dost času na výuku komunikační výchovy?

Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Co to je zvládali techniku verbální a neverbální komunikace? Co to je v praktické rovině? Co to je na velmi dobré úrovni?

Dobrý den,
určitě je nutné souhlasit s tím, že přesná kritéria hodnocení, či chcete-li hodnotící standardy, dosud v rámci komunikační výchovy nebyly nějak zvlášť přesně vymezeny. Nicméně položená otázka směřovala právě k této problematice a rozpoutání diskuse o tom, jak by se jednotlivé výkony v oblasti mluveného projevu a řeči těla hodnotit měly. V této souvislosti je třeba klást důraz nejenom na teorii, tedy vysvětlení žákům, jak má projev vypadat, ale především na praktická cvičení. Řada učitelů Vám řekne, že praktická cvičení jsou ve výuce samozřejmost. Praxe však ukazuje, že tomu tak úplně není. Zeptáte-li se na důvod, většina pedagogů odpovídá, že by na komunikační výchovu potřebovali větší hodinovou dotaci.

Autor:  Dana Hrušková [ sob 24. zář 2011 19:01:31 ]
Předmět příspěvku:  Re: Je dost času na výuku komunikační výchovy?

Kritéria hodnocení v komunikační výchově si tvoří každý učitel individuálně. Vychází ze své praxe a zkušeností, příp. čerpá od kolegů či ze školení. Souhlasím s tím, že je na ni minimálně času. Já jsem se například snažila u žáků v hodinách českého jazyka trénovat komunikační schopnosti v rámci mluvních cvičení. Žáci dostali téma zadané asi s týdenním předstihem, aby se na ně mohli náležitě připravit. Někteří to udělali, jiní ne. To už bylo na nich, záleželo na tom, co pak předvedli, ne jak dlouho se chystali. A že to někteří jedinci zvládli na výbornou i bez přípravy, bylo úžasné. Ale to byly výjimky. Do hodnocení jsem pak zapojila celou třídu. Chtěla jsem slyšet od nich, jak hodnotí jednotlivé body, tedy obsah - zda žák mluvil k tématu, vhodné používání vyjadř. prostředků, souvislost a návaznost projevu a celkový dojem, tedy jak působil žák na posluchače, jaké neverbální prostředky používal, zda byl celkový dojem něčím narušován. Více bodů by nemělo smysl, ani na ně nebyl prostor. Vyžadovala jsem, aby žák své hodnocení druhého žáka zdůvodnil, ne pouze řekl, líbí nelíbí. Na závěr jsem sdělila své hodnocení já, včetně známky. V opačném pořadí by to bylo neadekvátní, ovlivňovala bych svými výroky ostatní. ;)
D.Hrušková

Autor:  Dana Hrušková [ sob 24. zář 2011 19:06:40 ]
Předmět příspěvku:  Re: Je dost času na výuku komunikační výchovy?

Zapomněla jsem uvést časovou dotaci. Pokud má učitel na 3 hod. týdně, z toho 1 hodinu ČJ a slohu, není času mnoho. V rámci této hodiny jsem tedy věnovala týdně 10-30 minut nácviku komun. dovedností. Samozřejmě jsme si v tomto čase i vysvětlili, co to je verbální a never. komunikace,jakým způsobem bychom měli využívat gesta, mimiku apod. Toho si pak žáci u sebe navzájem (a samozřejmě i u mě) všímali. A samozřejmě mi nic nedarovali :D Ale tak je to v pořádku. Měřit se musí všem stejně.
D.Hrušková

Autor:  Radek Sárközi [ sob 24. zář 2011 19:54:15 ]
Předmět příspěvku:  Re: Je dost času na výuku komunikační výchovy?

Je dost času na výuku komunikační výchovy?

Já bych se zeptal jinak: Mají žáci vůbec možnost v hodinách komunikovat a pracovat na zlepšování svých komunikačních dovedností?

Kolik času během celého dne ve škole dostane jednotlivý žák k tomu, aby mohl něco říci?

Autor:  Jana Adámková [ ned 25. zář 2011 8:49:31 ]
Předmět příspěvku:  Re: Je dost času na výuku komunikační výchovy?

Radek Sárközi píše:
Je dost času na výuku komunikační výchovy?

Já bych se zeptal jinak: Mají žáci vůbec možnost v hodinách komunikovat a pracovat na zlepšování svých komunikačních dovedností?

Kolik času během celého dne ve škole dostane jednotlivý žák k tomu, aby mohl něco říci?


Dobrý den,
děkuji za dotaz, který přesně míří k aktuálnímu problému, ke kterému bychom potřebovali znát Váš názor. K tomu, abychom se mohli dobrat ke konkrétním závěrům, můžete nám říci, kolik žáků konkrétně např. během jedné Vaší vyučovací hodiny dostane šanci se ústně vyjádřit a zhruba kolik minut má tento žák na svůj projev k dispozici?
Jana Adámková

Autor:  Mgr. Jan Zouhar [ sob 08. říj 2011 12:26:50 ]
Předmět příspěvku:  Re: Je dost času na výuku komunikační výchovy?

Zajímavě to řeší v USA. Jak se zmiňuje Soňa Koňaříková, tam mají na střední škole předmět Debaty:" V rámci sociálních studií si studenti měli možnost zvolit předmět Debaty, který je vedl k rozvoji komunikačních dovedností a mluveného projevu. V rámci toho předmětu jezdili studenti na různé debatní soutěže." I u nás taková soutěž také existuje, ale má daleko menší podporu: Debatní liga. Máte s touto soutěží zkušenosti?

Stránka 1 z 2 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/