Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Diskuze o standardech obecně
PříspěvekNapsal: ned 30. říj 2011 0:20:12 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Představuji si, že v 9. ročníku projdou všichni žáci sadou testů ve všech vyučovacích předmětech. Budou umět např. ze zeměpisu to, co se učili v 6. třídě? A neutestujeme je v tom posledním roce základky?

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Diskuze o standardech obecně
PříspěvekNapsal: ned 30. říj 2011 15:54:22 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Neutestujeme. Oni se totiž nedají utestovat. Příliš často je pozoruji při různách testech Scio nebo Kalibro. Jen hrstka motivovaných je bere opravdu vážně, většině je vše jedno. Dávají to najevo spěchem, nahodilým vyplňováním, brzy test odkládají. Nedovedu si představit, že podle takových testů by mohla být škola jako celek hodnocena. Proč si žáci nevybrali těžší variantu maturity? Neměli žádný praktický důvod. Jaký budou mít žáci základních škol důvod kvalitně vyplnit Dobešovy plošné testy?


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Diskuze o standardech obecně
PříspěvekNapsal: ned 30. říj 2011 17:24:07 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Jaký budou mít žáci základních škol důvod kvalitně vyplnit Dobešovy plošné testy?

Jeden se mi v nejčernějších snech objevuje - podle výsledků plošných testů rozřazení žáků do středních škol... Probouzím se orosená hrůzou s vizí takové protestované generace bez schopnosti ptát se, zkoumat, polemizovat, diskutovat ... i protestovat.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Diskuze o standardech obecně
PříspěvekNapsal: ned 30. říj 2011 21:26:16 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Proč se něco jmenuje "standard", když je to vlastně minimum? "Standard" by se mělo jmenovat "optimum"...

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Diskuze o standardech obecně
PříspěvekNapsal: ned 30. říj 2011 21:38:22 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Takže se nakonec můžeme vykašlat na ty protivně netestovatelné dovednosti, aplikaci, syntézu, hodnocení, kreativitu... a bude z nás velice úspěšná, standardizovaná Základní škola minimální! :lol:


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Diskuze o standardech obecně
PříspěvekNapsal: pon 31. říj 2011 15:04:25 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Takže cílem Standardů je udělat ze všech českých škol zvláštní školy, protože definují minimum, které stačí k jejich absolvování, a nazvou to standardem? Dát si standardní večeři v restauraci znamená, že to skoro půjde sníst? Že se člověk tak tak nepozvrací? Nebo že mu část zůstane v žaludku a část nikoliv? Takové otázky by si měli klást všichni, kdo se na tvorbě standardů podílejí...

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Diskuze o standardech obecně
PříspěvekNapsal: pon 31. říj 2011 17:40:05 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: úte 16. říj 2007 20:29:07
Příspěvky: 3433
Diskutujete o tom, že standard je stavěný jako minimální. Určitě víte, že o tomto jsme vedli diskuze už v první diskuzi ke standardům. Zjevně je to pro vás stále téma, to je jistě dobře!
Prosím ale o lepší příklady a přípodoby... Mluvíme tu o standardech a koncepcích, nikoli osobně o pracovní skupině.

_________________
Lenka Urbanová, hlavní moderátor
Inovujeme Metodický portál RVP.CZ - inovujeme.rvp.cz.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Diskuze o standardech obecně
PříspěvekNapsal: pon 31. říj 2011 19:06:26 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Tak asi všichni víme, že tato diskuze (stejně jako předešlá) je jen alibi, aby někdo z MŠMT mohl tvrdit, že diskuze proběhla a všichni učitelé měli možnost se ke standardům vyjádřit. Ve skutečnosti zde diskutuje tak 10 lidí, zatímco učitelů jsou desítky tisíc! Na adresu "standardního (minimálního) týmu" mohu napsat jen to, že si jeho členové možná neuvědomují, že pomáhají otvírat Pandořinu skřínku...

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Diskuze o standardech obecně
PříspěvekNapsal: pát 04. lis 2011 9:26:03 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: úte 16. říj 2007 20:29:07
Příspěvky: 3433
Ve fóru k dějepisu (ale nejen tam) se objevují zásadní příspěvky. Cituji proto několik z nich, aby bylo možné na ně tady navázat:

Jaroslav Pinkas píše:
... Koncept standardů je třeba revidovat - je nepřijatelné, aby "minimum" bylo definováno pouze znalostí faktů, je třeba testovat také konceptuální, procedurální i metakognitivní znalosti. To není útok na autory - takovéto zadání je nad síly jednotlivců, je třeba vytvořit tým, který by definoval "minimum" a metodologii testových otázek. Je možné se inspirovat v zahraničí (např. Velká Británie, která má bohaté zkušenosti s testováním a kde existují celé baterie smysluplných testových otázek). Není pravda, že testovat lze pouze fakta, právě Britové to už dávno vědí a testují i vyšší znalostní dimenze.
Závěr: koncept standardů je nedomyšlený a v této podobě ohrožují standardy smysl kurikulární reformy. V této podobě povedou k zásadní změně výuky a rehabilitaci katalogů jmen, dat a událostí. Namísto přemýšlení o dějinách bude dějepis opět seznamem "správných" názorů.
více zde

Tomáš Pavlas píše:
... Opravdu si zde diskutující myslí, že standardy budou znamenat radikální změnu v českém vzdělávání? Nebylo náhodou RVP vytvářeno s tím, aby změnu přineslo a ukazuje se, že změny jsou jen malé a především pozvolné. Nedávejme standardům větší význam, než budou mít. To ale neznamená, že by neměly vznikat standardy v jednotlivých oborech. Každý obor by měl mít vydiskutováno, co je to důležité a co je podružné. To se sice dá napsat chytře či hloupě, ale nejdůležitější je, aby nad tím přemýšlelo a rozmlouvalo co nejvíce zainteresovaných lidí (učitelů s praxí, vysokoškolských učitelů, kteří připravují učitele, ale i širší veřejnost). Vím, že měsíc je nesmyslně krátká doba na odbornou diskuzi, ale copak se zde diskutuje o oboru, o tom, co je důležité a nebo ne. Většina uteče k otázkám, kterým "rozumí" každý - politika a obecné souvislosti. Nevím jestli si autoři příspěvků uvědomují, že s těmito obecnými souvislostmi tato diskuze nic neudělá, ale dobré a věcné argumenty vztažené k oboru mohou přispět k "posunu" vznikajícího dokumentu k lepšímu. Schválně píšu k "posunu", protože jak zahraniční zkušenosti ukazují, standard vzniká pomalu a po dlouhých diskuzích. A výsledek není nikdy dokonalý. Bez ohledu na zadání bude ještě velké množství práce na pojmenování podstatného v daných oborech. Zde vidím to rozhodnutí, zda chcete svými postřehy a náměty ovlivnit Váš obor, anebo zda chcete s odkazem na obecné souvislosti jen ty druhé pranýřovat.
více zde

Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Za těchto podmínek nemůže smysluplný standard vůbec vzniknout. Nejenom je krátná doba, která sama prozrazuje neserióznost Zadavatele, ale především celý smysl standardu byl vykleštěn podmínkou testovatelnosti. O pojmenování podstatného vůbec nejde. Vylepšovat nesmyslné lepšími formulacemi nemá smysl. Předstíraná diskuse má vytvořit (jako obvykle) jen zdání legitimity. Nejde o přeceňování standardů, takovýto standard nemá pro náš obor samozřejmě význam žádný. Ale jde o nebezpečné důsledky takto pokřivených standardů. Ztrácí se v nich to nejlepší ze zamýšlené reformy.
více zde

_________________
Lenka Urbanová, hlavní moderátor
Inovujeme Metodický portál RVP.CZ - inovujeme.rvp.cz.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Diskuze o standardech obecně
PříspěvekNapsal: pon 07. lis 2011 21:21:23 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 13. zář 2010 7:38:16
Příspěvky: 8
Dobrý den,
zdá se, že v diskusi panuje obecný konsenzus o nevhodnosti navrženého pojetí standardů. Ale obávám se, že diskuse je značně nereprezentativní. Ať budou závěry jakékoli, je třeba zdůraznit, že tato diskuse proběhla zcela bez ohlasu učitelské veřejnosti (deset diskutujících je statisticky zanedbatelné minimum - přestože v jednotlivých sekcích je návštěvnost o něco větší). Myslím, že u takové závažné změny (de facto revize kurikulární reformy) je nezbytná širší diskuse. Když o ní učitelé nemají zájem, tak je nutné obeslat pedagogické fakulty - bez nějaké reprezentativní konference by jakékoli neuvážené kroky ke změně stávajícího stavu byly jen jednostranným diktátem. Doufám, že k takovému setkání dojde, tato "diskuse" by byla jen velmi tenkým fíkovým listem.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 28 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: