Vážení kolegové,
v letošním školním roce již všechny základní školy a víceletá gymnázia vyučují podle vlastních školních vzdělávacích programů a kromě jiného hodnotí výsledky vzdělávání žáků na konci 5. a 9. ročníku, resp. kvarty. Při hodnocení žáků je nutné vycházet z míry naplnění závazných očekávaných výstupů vzdělávacích oborů vymezených v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Tyto výstupy jsou však zcela záměrně vymezeny velmi obecně, což umožňuje školám zohlednit vlastní specifika a zaměření. Jedno je však jasné – na konci 5. a 9. ročníku, resp. kvarty by se měly výsledky vzdělávání sjednotit, samozřejmě s přihlédnutím k individuálním schopnostem a možnostem jednotlivých žáků. K tomu je zapotřebí přesněji popsat, jakých dovedností a vědomostí má žák v uzlových bodech vzdělávací dráhy dosáhnout. Při konzultaci této problematiky se odborníci ze základních škol a víceletých gymnázií shodli, že školám může pomoci vymezení minimálních dovedností a vědomostí – tedy takových vědomostí a dovedností, které by měl mít opravdu každý žák, aby mohl bez větších problémů pokračovat v dalším studiu. V následujícím materiálu vám předkládáme k diskusi pracovní verzi materiálu (evaluačního standardu), který vymezuje minimální úroveň vědomostí a dovedností žáků na konci základního vzdělávání. Máte možnost seznámit se s evaluačním standardem vzdělávacích oborů: Informační a komunikační technologie, Fyzika, Chemie, Přírodopis, Zeměpis, Dějepis, Výchova k občanství, Výchova ke zdraví, Výtvarná výchova a Hudební výchova. Evaluační standard je pro potřebu elektronické diskuse předložen v přehledné tabulce, která obsahuje citace všech očekávaných výstupů vzdělávacích oborů a k nim přiřazené indikátory (ukazatele kvality). Indikátory konkretizují očekávané výstupy a vymezují takové dovednosti a vědomosti, kterými by měl disponovat opravdu každý žák. Proto jsou vymezeny na minimální úrovni. Na základě vymezených indikátorů budou následně zpracovány ilustrační úlohy, kterými bude možné zjišťovat úroveň vzdělávacích výsledků žáků. Uvědomujeme si, že celkový obraz úspěšnosti žáka v daném vzdělávacím oboru lze zjistit pouze za předpokladu komplexního hodnocení, které musí zahrnovat i dovednosti netestovatelné. Vážení kolegové, nabízíme vám možnost vyjádřit se k pracovní verzi evaluačních standardů jako k materiálu, který se bude upravovat jednak na základě vašich připomínek a námětů, jednak na základě výsledků pilotního ověřování v základních školách a víceletých gymnázií. Vnímejte tuto možnost jako výzvu k vyjádření vlastních názorů, které pomohou vytvořit smysluplný materiál potřebný pro specifikaci očekávaných výstupů a vymezení minimální úrovně výsledků žáků na konci základního vzdělávání. Jde o materiál, který se stane vodítkem pro nás – učitele.
Romana Lisnerová, vedoucí pracovní skupiny
|