Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Proč se to mám učit?
PříspěvekNapsal: úte 25. říj 2011 7:59:17 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Pokud jste rodiči, určitě jste se s touto otázkou už setkali. A jako učitelé? Co byste odpověděli?

Poslední dobou se často mluví o nezájmu žáků o učivo. Každý z nás (zvláště ze zde přítomných) často přemýšlí, jak je žákům co nejvíce zpříjemnit, přiblížit. Ale klademe si i otázku proč zrovna toto a proč zrovna takto?

Myslím, že právě diskuze o navržených standardech ke kladení (si) těchto otázek přímo vyzývá. (Já osobně si nejčastěji kladu tuto otázku v souvislosti s dějepisem, přírodními vědami, hudební výchovou. A vy?)


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Proč se to mám učit?
PříspěvekNapsal: pát 28. říj 2011 8:32:10 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Ošidné otázky. Rozhodně by naše školní předměty neměly být zmenšeným vědním oborem se vší úplností (viz např. debaty k Fyzice). Na druhé straně nejde vše měřit nějakou "užitečností". V životě jsem např. nepotřeboval spočítat žádnou rovnici, ale nikdy bych si nedovolil pochybovat o jejich potřebnosti. Taková debata by měla ovšem proběhnout nad stávajícím RVP ZV. Před revizí. Před standardy. (Já si takové otázky kladu zejména nad bláboly k VV.)


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Proč se to mám učit?
PříspěvekNapsal: pát 28. říj 2011 10:14:29 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Zdeňku, děkuji za reakci. Je to téma, kterým se hodně zabývám.
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Rozhodně by naše školní předměty neměly být zmenšeným vědním oborem se vší úplností.
Přesně toto řešíme často s kolegy/němi - problém "nestíhám, ještě to a to jsem jim neřekl/a" (zpravidla se jedná o prohlubující detaily) vždy navodí diskuzi na téma "Kdy jsem se tohle dověděl/a já" a často dojdeme k odpovědi "na SŠ" (někdy dokonce "na VŠ"). Na druhou stranu cílené hlubší probrání určitého úseku látky (zvláště ve vyšších ročnících a podle třídy a jejího zájmu) zvýší zpravidla zájem, diskuzi a úsilí a často i prohloubí vztah k učiteli. Ale musí se s tím zacházet jako s kořením. Stále musíme mít na mysli, že máme žáky navnadit k dalšímu studiu, ne jim říct vše, co víme my.


Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
V životě jsem např. nepotřeboval spočítat žádnou rovnici
Myslím, že tohle je častý omyl, spoustu běžných situací řešíme podvědomě jako rovnici, navíc řešení rovnic je i prostředek k určitému způsobu myšlenkového uchopování skutečnosti. Přinejmenším nás učí se správně ptát.

Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Taková debata by měla ovšem proběhnout nad stávajícím RVP ZV. Před revizí. Před standardy.
To byl hlavní důvod, proč jsem toto téma otevřela. Pořád totiž (asi naivně) doufám, že to někdo "nahoře" pochopí.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 3 ] 

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: