Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: FYZIKA - komentáře
PříspěvekNapsal: čtv 10. lis 2011 17:18:09 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 01. úno 2011 11:34:51
Příspěvky: 2
David Michálek píše:
Ing. Miroslav Martiňák píše:
Komentář k indikátoru: F-9-1-01-2 - Žák uvede s použitím tabulek pro základní školu značky a základní (hlavní) jednotky následujících fyzikálních veličin – délka, dráha, plošný obsah, objem, hmotnost, čas, rychlost, síla, hustota, tlak, práce, energie, výkon, teplo, teplota, elektrický proud, elektrické napětí a elektrický odpor.
Myslím si, že by se mělo vypustit sousloví "s použitím tabulek pro základní školu" . Znalost vybraných veličin, jejich označení a jednotek je tím nejnutnějším vybavením pro veškeré praktické výpočty ve fyzice i v praktickém životě. Řekl bych, že je to taková malá násobilka fyziky. Tu také musíme znát zpaměti a nehledáme v tabulkách. Bohužel to pak totiž vede k tomu, že žák počítá i 3 x 1 na kalkulačce. Dnešní žácí trpí "ztrátou paměti" a to jak krátkodobé , tak i dlouhodobé. My se totiž tímto způsobem často zbavujeme nástrojů na její tříbení.Určitým kompromisem by bylo z těchto vyjmenovaných veličin v identifikátoru vybrat ty nejzákladnější, v praktickém životě nejfrekventovanější (délka, hmotnost, čas, objem, teplota,síla, práce, výkon, energie (včetně tepla), el.napětí, el.proud, frekvence- tyto znát bez tabulek) a ostatní případně s tabulkama a tam by již nemuselo být žádné omezení výběru veličin, tutíž by šlo především o dovednost práce s tabulkami dle zadání.


Pokud jde o znalost veličin zpaměti naprosto souhlasím. Ale pokud je to myšleno pro 6. ročník, tak je asi myšleno, že umí vyhledat i jiné veličiny, než se kterými se doposud setkal.

Jenže identifikátor je formulován pro 9.ročník. Takže postupnými kroky již od 6.třídy by ho měli žáci naplnit. Je trapné, když žák v doplňovačce k měření délky doplní, že zrnko máku má průměr asi 1,5 g. Asi neměl po ruce zrovna tabulky :D . A tam bychom mohli tímto ulevováním v budoucnu dospět. Když si zvyknou na to, že si nic nemusí pamatovat, tak si zakládají na pěkný průšvih v dalším vzdělávání.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: FYZIKA - komentáře
PříspěvekNapsal: čtv 10. lis 2011 18:08:11 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 20. bře 2010 10:01:43
Příspěvky: 51
Ing. Miroslav Martiňák píše:
David Michálek píše:
Ing. Miroslav Martiňák píše:
Komentář k indikátoru: F-9-1-01-2 - Žák uvede s použitím tabulek pro základní školu značky a základní (hlavní) jednotky následujících fyzikálních veličin – délka, dráha, plošný obsah, objem, hmotnost, čas, rychlost, síla, hustota, tlak, práce, energie, výkon, teplo, teplota, elektrický proud, elektrické napětí a elektrický odpor.
Myslím si, že by se mělo vypustit sousloví "s použitím tabulek pro základní školu" . Znalost vybraných veličin, jejich označení a jednotek je tím nejnutnějším vybavením pro veškeré praktické výpočty ve fyzice i v praktickém životě. Řekl bych, že je to taková malá násobilka fyziky. Tu také musíme znát zpaměti a nehledáme v tabulkách. Bohužel to pak totiž vede k tomu, že žák počítá i 3 x 1 na kalkulačce. Dnešní žácí trpí "ztrátou paměti" a to jak krátkodobé , tak i dlouhodobé. My se totiž tímto způsobem často zbavujeme nástrojů na její tříbení.Určitým kompromisem by bylo z těchto vyjmenovaných veličin v identifikátoru vybrat ty nejzákladnější, v praktickém životě nejfrekventovanější (délka, hmotnost, čas, objem, teplota,síla, práce, výkon, energie (včetně tepla), el.napětí, el.proud, frekvence- tyto znát bez tabulek) a ostatní případně s tabulkama a tam by již nemuselo být žádné omezení výběru veličin, tutíž by šlo především o dovednost práce s tabulkami dle zadání.


Pokud jde o znalost veličin zpaměti naprosto souhlasím. Ale pokud je to myšleno pro 6. ročník, tak je asi myšleno, že umí vyhledat i jiné veličiny, než se kterými se doposud setkal.

Jenže identifikátor je formulován pro 9.ročník. Takže postupnými kroky již od 6.třídy by ho měli žáci naplnit. Je trapné, když žák v doplňovačce k měření délky doplní, že zrnko máku má průměr asi 1,5 g. Asi neměl po ruce zrovna tabulky :D . A tam bychom mohli tímto ulevováním v budoucnu dospět. Když si zvyknou na to, že si nic nemusí pamatovat, tak si zakládají na pěkný průšvih v dalším vzdělávání.



Souhlasím naprosto s Vámi! Hlavně když žák v 9. třídě vím, že se čas měří v km! Prostě za 5 cm u kina! A buď tam v celou!:D Není ta fyzika krásná?;-)


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: FYZIKA - komentáře
PříspěvekNapsal: čtv 10. lis 2011 18:34:08 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 25. říj 2011 19:22:31
Příspěvky: 15
Ing. Miroslav Martiňák píše:
Komentář k indikátoru: F-9-1-01-2 - Žák uvede s použitím tabulek pro základní školu značky a základní (hlavní) jednotky následujících fyzikálních veličin – délka, dráha, plošný obsah, objem, hmotnost, čas, rychlost, síla, hustota, tlak, práce, energie, výkon, teplo, teplota, elektrický proud, elektrické napětí a elektrický odpor.
Určitým kompromisem by bylo z těchto vyjmenovaných veličin v identifikátoru vybrat ty nejzákladnější, v praktickém životě nejfrekventovanější (délka, hmotnost, čas, objem, teplota,síla, práce, výkon, energie (včetně tepla), el.napětí, el.proud, frekvence- tyto znát bez tabulek) a ostatní případně s tabulkama a tam by již nemuselo být žádné omezení výběru veličin, tutíž by šlo především o dovednost práce s tabulkami dle zadání.

Nyní je tedy otázkou diskuse, jaké fyzikální veličiny jsou v běžném životě prodavačky oděvů ty základní. Myslím že ona moc znalost jakým písmenem se značí práce a jakou má jednotku nepotřebuje. Podobné je to s dalšími veličinami. (energie, síla, ...) Pánové, uvědomte si prosím, že toto jsou minima - neboli to co by měl zvládnout každý a ne optimum, případně maximum. Myslím si, že možnost využít tabulky je zde zcela na místě. Je třeba si také uvědomit, že žáci se neučí jen fyziku, ale také dalších cca 10 předmětů, které také musí umět. Proto si myslím, že takto nastavené indikátory jsou rozumným minimem.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: FYZIKA - komentáře
PříspěvekNapsal: čtv 10. lis 2011 21:30:33 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 20. bře 2010 10:01:43
Příspěvky: 51
Vaclav Nadvornik píše:
Ing. Miroslav Martiňák píše:
Komentář k indikátoru: F-9-1-01-2 - Žák uvede s použitím tabulek pro základní školu značky a základní (hlavní) jednotky následujících fyzikálních veličin – délka, dráha, plošný obsah, objem, hmotnost, čas, rychlost, síla, hustota, tlak, práce, energie, výkon, teplo, teplota, elektrický proud, elektrické napětí a elektrický odpor.
Určitým kompromisem by bylo z těchto vyjmenovaných veličin v identifikátoru vybrat ty nejzákladnější, v praktickém životě nejfrekventovanější (délka, hmotnost, čas, objem, teplota,síla, práce, výkon, energie (včetně tepla), el.napětí, el.proud, frekvence- tyto znát bez tabulek) a ostatní případně s tabulkama a tam by již nemuselo být žádné omezení výběru veličin, tutíž by šlo především o dovednost práce s tabulkami dle zadání.

Nyní je tedy otázkou diskuse, jaké fyzikální veličiny jsou v běžném životě prodavačky oděvů ty základní. Myslím že ona moc znalost jakým písmenem se značí práce a jakou má jednotku nepotřebuje. Podobné je to s dalšími veličinami. (energie, síla, ...) Pánové, uvědomte si prosím, že toto jsou minima - neboli to co by měl zvládnout každý a ne optimum, případně maximum. Myslím si, že možnost využít tabulky je zde zcela na místě. Je třeba si také uvědomit, že žáci se neučí jen fyziku, ale také dalších cca 10 předmětů, které také musí umět. Proto si myslí, že takto nastavené indikátory jsou rozumným minimem.


Ale minimum je pravě to optimum a podle toho se pak diferencuje v klasifikaci, na jake urovni to minimum zvladne. Timto se vracime do doby kamenne. I prodavacka potrebuje praci (energii), kdyz sviti doma i v obchodu, nebo energeticka hodnota potravin! Sila na pevnost odevu,... Vsechny veliciny na ZS jsou v beznem zivote zapotrebi a je nutna jejich znalost.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: FYZIKA - komentáře
PříspěvekNapsal: čtv 10. lis 2011 23:02:27 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
David Michálek píše:
I prodavacka potrebuje praci (energii), kdyz sviti doma i v obchodu, nebo energeticka hodnota potravin! Sila na pevnost odevu,... Vsechny veliciny na ZS jsou v beznem zivote zapotrebi a je nutna jejich znalost.
Možná Vás to jako fyzikáře raní, ale teoretická znalost veličin a jednotek (např. pevnosti či práce) v běžném životě nutná není.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku : 3.5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: FYZIKA - komentáře
PříspěvekNapsal: čtv 10. lis 2011 23:19:55 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Ing. Miroslav Martiňák píše:
Komentář k indikátoru: F-9-1-01-2 - Žák uvede s použitím tabulek pro základní školu značky a základní (hlavní) jednotky následujících fyzikálních veličin – délka, dráha, plošný obsah, objem, hmotnost, čas, rychlost, síla, hustota, tlak, práce, energie, výkon, teplo, teplota, elektrický proud, elektrické napětí a elektrický odpor.
Myslím si, že by se mělo vypustit sousloví "s použitím tabulek pro základní školu" . Znalost vybraných veličin, jejich označení a jednotek je tím nejnutnějším vybavením pro veškeré praktické výpočty ve fyzice i v praktickém životě. Řekl bych, že je to taková malá násobilka fyziky. Tu také musíme znát zpaměti a nehledáme v tabulkách. Bohužel to pak totiž vede k tomu, že žák počítá i 3 x 1 na kalkulačce. Dnešní žácí trpí "ztrátou paměti" a to jak krátkodobé , tak i dlouhodobé. My se totiž tímto způsobem často zbavujeme nástrojů na její tříbení.Určitým kompromisem by bylo z těchto vyjmenovaných veličin v identifikátoru vybrat ty nejzákladnější, v praktickém životě nejfrekventovanější (délka, hmotnost, čas, objem, teplota,síla, práce, výkon, energie (včetně tepla), el.napětí, el.proud, frekvence- tyto znát bez tabulek) a ostatní případně s tabulkama a tam by již nemuselo být žádné omezení výběru veličin, tutíž by šlo především o dovednost práce s tabulkami dle zadání.


Mám pochybnosti o vašem tvrzení, jak jsou frekventované tyto veličiny v praktickém životě. Skoro nic z toho nepotřebuji. Snad déla, hmotnost, čas...objem...ale síla? práce? výkon? Nic proti veličinám a počítání, ale zaklínání se praktickým životem není tak úplně fér.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: FYZIKA - komentáře
PříspěvekNapsal: stř 16. lis 2011 9:21:46 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 20. led 2011 10:16:48
Příspěvky: 3
Děkujeme všem diskutujícím za konkrétní připomínky k indikátoru F-9-1-01-2. Při definitivní úpravě se jimi budeme seriózně zabývat. Možná by bylo dobré rozšířit diskuzi i na další indikátory.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: FYZIKA - komentáře
PříspěvekNapsal: úte 22. lis 2011 9:12:45 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: úte 16. říj 2007 20:29:07
Příspěvky: 3433
Oficiální diskuze nad standardy "ostatních" oborů skončila k 21.11.2011. Děkujeme všem zúčastněným za komentáře!
Diskuze neuzavíráme. Pokud budete mít potřebu pokračovat v debatách, můžete v tomto diskuzním prostoru, nebo i jinde na Metodickém portálu RVP.cz.

_________________
Lenka Urbanová, hlavní moderátor
Inovujeme Metodický portál RVP.CZ - inovujeme.rvp.cz.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 68 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: