Pavel Kutina píše:
Komentář k indikátoru: P-9-5-02-2 - Vysvětlí, že současný člověk se od svých předchůdců, pohybujících se již vzpřímeně, odlišuje hlavně rozvojem mozku a ruky.
A také se od nejbližších savců, kterých evoluční teorie předpokládá společného předka liší strukturou (větvením) aorty, funkčně kompletně odlišnou pánví a má větší rozdíl v genetickém kódu než například při srovnání s myší. Není potřeba rozebírat historii na to, aby byl žák schopen ukázat unikátní schopnosti člověka v jemné motorice ruky, použití strukturovaného jazyka a abstraktním myšlení. Historickou část navrhuji vypustit, popisné srovnání s existujícími druhy navrhuji naopak prohloubit.
Indikátor je podle zadání zaměřen na minimální požadované znalosti žáků dosažené v základním vzdělávání. Jeho splnění nevyžaduje ani detailní historii, ani podrobné srovnávání jednotlivých vývojových etap z hlediska anatomie atd. Jako minimum podle našeho názoru stačí, aby si žák základní školy uvědomil alespoň ty znaky současného člověka, které uvádíte (tj. jemnou motoriku ruky, řeč a abstraktní myšlení) a ke kterým vývoj postupně směřoval, jak lze usuzovat z doprovodných nálezů přímých předchůdců. Je samozřejmě možné, aby učitel podle podmínek ve škole (např. na nižším gymnáziu) celé toto téma rozvedl do větších podrobností,a to jak z hlediska průběhu vývoje (podle současných znalostí), tak i z hlediska srovnávání vývojových článků, ale není to nutné.
Děkujeme za připomínku a určitě ji ještě projednáme s učiteli.
Dana Kvasničková, Hana Vellánová