Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: PŘÍRODOPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: stř 16. lis 2011 0:13:06 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 15. lis 2011 23:15:06
Příspěvky: 5
Komentář k indikátoru: P-9-5-02-2 - Vysvětlí, že současný člověk se od svých předchůdců, pohybujících se již vzpřímeně, odlišuje hlavně rozvojem mozku a ruky.
A také se od nejbližších savců, kterých evoluční teorie předpokládá společného předka liší strukturou (větvením) aorty, funkčně kompletně odlišnou pánví a má větší rozdíl v genetickém kódu než například při srovnání s myší. Není potřeba rozebírat historii na to, aby byl žák schopen ukázat unikátní schopnosti člověka v jemné motorice ruky, použití strukturovaného jazyka a abstraktním myšlení. Historickou část navrhuji vypustit, popisné srovnání s existujícími druhy navrhuji naopak prohloubit.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: PŘÍRODOPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: stř 16. lis 2011 0:20:20 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 15. lis 2011 23:15:06
Příspěvky: 5
Komentář k indikátoru: P-9-5-02-3 - Má představu o délce doby vývoje člověka a existence současného člověka.
V kterém systému??? Bude preferován některý pohled jen proto, že vyhovuje radikálnímu materialismu a s tím i diskriminovány všechny ostatní pohledy? Nebo bude rovnocenně zmíněno více východisek/pohledů?


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: PŘÍRODOPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: pát 18. lis 2011 0:04:32 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 21. črc 2011 14:33:28
Příspěvky: 12
Pavel Kutina píše:
Komentář k indikátoru: P-9-5-02-2 - Vysvětlí, že současný člověk se od svých předchůdců, pohybujících se již vzpřímeně, odlišuje hlavně rozvojem mozku a ruky.
A také se od nejbližších savců, kterých evoluční teorie předpokládá společného předka liší strukturou (větvením) aorty, funkčně kompletně odlišnou pánví a má větší rozdíl v genetickém kódu než například při srovnání s myší. Není potřeba rozebírat historii na to, aby byl žák schopen ukázat unikátní schopnosti člověka v jemné motorice ruky, použití strukturovaného jazyka a abstraktním myšlení. Historickou část navrhuji vypustit, popisné srovnání s existujícími druhy navrhuji naopak prohloubit.


Indikátor je podle zadání zaměřen na minimální požadované znalosti žáků dosažené v základním vzdělávání. Jeho splnění nevyžaduje ani detailní historii, ani podrobné srovnávání jednotlivých vývojových etap z hlediska anatomie atd. Jako minimum podle našeho názoru stačí, aby si žák základní školy uvědomil alespoň ty znaky současného člověka, které uvádíte (tj. jemnou motoriku ruky, řeč a abstraktní myšlení) a ke kterým vývoj postupně směřoval, jak lze usuzovat z doprovodných nálezů přímých předchůdců. Je samozřejmě možné, aby učitel podle podmínek ve škole (např. na nižším gymnáziu) celé toto téma rozvedl do větších podrobností,a to jak z hlediska průběhu vývoje (podle současných znalostí), tak i z hlediska srovnávání vývojových článků, ale není to nutné.
Děkujeme za připomínku a určitě ji ještě projednáme s učiteli.
Dana Kvasničková, Hana Vellánová


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: PŘÍRODOPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: pát 18. lis 2011 0:29:07 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 21. črc 2011 14:33:28
Příspěvky: 12
Pavel Kutina píše:
Komentář k indikátoru: P-9-5-02-3 - Má představu o délce doby vývoje člověka a existence současného člověka.
V kterém systému??? Bude preferován některý pohled jen proto, že vyhovuje radikálnímu materialismu a s tím i diskriminovány všechny ostatní pohledy? Nebo bude rovnocenně zmíněno více východisek/pohledů?


Omlouváme se, ale této připomínce nerozumíme.
Ve výuce je vždy preferován pohled vycházející z dosaženého vědeckého poznání, a to učitel samozřejmě uvádí.
Tento indikátor vyžaduje, aby si žák uvědomil, jak krátká je doba existence současného člověka (Homo sapiens)v porovnání s délkou vývoje člověka (Homo) - tj. jeho přímých předchůdců, popř. i s délkou vývoje jeho živočišných předchůdců. Opět nemůže jít o podrobnosti, ale o orientační porovnání.
Možná, že vám naše vysvětlení nebude stačit, ale nevíme, které ostatní pohledy máte na mysli.
Dana Kvasničková, Hana Vellánová


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: PŘÍRODOPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: úte 22. lis 2011 9:14:10 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: úte 16. říj 2007 20:29:07
Příspěvky: 3433
Oficiální diskuze nad standardy "ostatních" oborů skončila k 21.11.2011. Děkujeme všem zúčastněným za komentáře!
Diskuze neuzavíráme. Pokud budete mít potřebu pokračovat v debatách, můžete v tomto diskuzním prostoru, nebo i jinde na Metodickém portálu RVP.cz.

_________________
Lenka Urbanová, hlavní moderátor
Inovujeme Metodický portál RVP.CZ - inovujeme.rvp.cz.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 25 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: