Diskuzní fórum https://diskuze.rvp.cz/ |
|
PŘÍRODOPIS - komentáře https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=623&t=18761 |
Stránka 3 z 3 |
Autor: | Pavel Kutina [ stř 16. lis 2011 0:13:06 ] |
Předmět příspěvku: | Re: PŘÍRODOPIS - komentáře |
Komentář k indikátoru: P-9-5-02-2 - Vysvětlí, že současný člověk se od svých předchůdců, pohybujících se již vzpřímeně, odlišuje hlavně rozvojem mozku a ruky. A také se od nejbližších savců, kterých evoluční teorie předpokládá společného předka liší strukturou (větvením) aorty, funkčně kompletně odlišnou pánví a má větší rozdíl v genetickém kódu než například při srovnání s myší. Není potřeba rozebírat historii na to, aby byl žák schopen ukázat unikátní schopnosti člověka v jemné motorice ruky, použití strukturovaného jazyka a abstraktním myšlení. Historickou část navrhuji vypustit, popisné srovnání s existujícími druhy navrhuji naopak prohloubit. |
Autor: | Pavel Kutina [ stř 16. lis 2011 0:20:20 ] |
Předmět příspěvku: | Re: PŘÍRODOPIS - komentáře |
Komentář k indikátoru: P-9-5-02-3 - Má představu o délce doby vývoje člověka a existence současného člověka. V kterém systému??? Bude preferován některý pohled jen proto, že vyhovuje radikálnímu materialismu a s tím i diskriminovány všechny ostatní pohledy? Nebo bude rovnocenně zmíněno více východisek/pohledů? |
Autor: | Danuše Kvasničková [ pát 18. lis 2011 0:04:32 ] |
Předmět příspěvku: | Re: PŘÍRODOPIS - komentáře |
Pavel Kutina píše: Komentář k indikátoru: P-9-5-02-2 - Vysvětlí, že současný člověk se od svých předchůdců, pohybujících se již vzpřímeně, odlišuje hlavně rozvojem mozku a ruky. A také se od nejbližších savců, kterých evoluční teorie předpokládá společného předka liší strukturou (větvením) aorty, funkčně kompletně odlišnou pánví a má větší rozdíl v genetickém kódu než například při srovnání s myší. Není potřeba rozebírat historii na to, aby byl žák schopen ukázat unikátní schopnosti člověka v jemné motorice ruky, použití strukturovaného jazyka a abstraktním myšlení. Historickou část navrhuji vypustit, popisné srovnání s existujícími druhy navrhuji naopak prohloubit. Indikátor je podle zadání zaměřen na minimální požadované znalosti žáků dosažené v základním vzdělávání. Jeho splnění nevyžaduje ani detailní historii, ani podrobné srovnávání jednotlivých vývojových etap z hlediska anatomie atd. Jako minimum podle našeho názoru stačí, aby si žák základní školy uvědomil alespoň ty znaky současného člověka, které uvádíte (tj. jemnou motoriku ruky, řeč a abstraktní myšlení) a ke kterým vývoj postupně směřoval, jak lze usuzovat z doprovodných nálezů přímých předchůdců. Je samozřejmě možné, aby učitel podle podmínek ve škole (např. na nižším gymnáziu) celé toto téma rozvedl do větších podrobností,a to jak z hlediska průběhu vývoje (podle současných znalostí), tak i z hlediska srovnávání vývojových článků, ale není to nutné. Děkujeme za připomínku a určitě ji ještě projednáme s učiteli. Dana Kvasničková, Hana Vellánová |
Autor: | Danuše Kvasničková [ pát 18. lis 2011 0:29:07 ] |
Předmět příspěvku: | Re: PŘÍRODOPIS - komentáře |
Pavel Kutina píše: Komentář k indikátoru: P-9-5-02-3 - Má představu o délce doby vývoje člověka a existence současného člověka. V kterém systému??? Bude preferován některý pohled jen proto, že vyhovuje radikálnímu materialismu a s tím i diskriminovány všechny ostatní pohledy? Nebo bude rovnocenně zmíněno více východisek/pohledů? Omlouváme se, ale této připomínce nerozumíme. Ve výuce je vždy preferován pohled vycházející z dosaženého vědeckého poznání, a to učitel samozřejmě uvádí. Tento indikátor vyžaduje, aby si žák uvědomil, jak krátká je doba existence současného člověka (Homo sapiens)v porovnání s délkou vývoje člověka (Homo) - tj. jeho přímých předchůdců, popř. i s délkou vývoje jeho živočišných předchůdců. Opět nemůže jít o podrobnosti, ale o orientační porovnání. Možná, že vám naše vysvětlení nebude stačit, ale nevíme, které ostatní pohledy máte na mysli. Dana Kvasničková, Hana Vellánová |
Autor: | Lenka Urbanová [ úte 22. lis 2011 9:14:10 ] |
Předmět příspěvku: | Re: PŘÍRODOPIS - komentáře |
Oficiální diskuze nad standardy "ostatních" oborů skončila k 21.11.2011. Děkujeme všem zúčastněným za komentáře! Diskuze neuzavíráme. Pokud budete mít potřebu pokračovat v debatách, můžete v tomto diskuzním prostoru, nebo i jinde na Metodickém portálu RVP.cz. |
Stránka 3 z 3 | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |