Jana Petrů píše:
Nedá mi, abych se kolegyň, které se shodují v tom, že indikátory jsou srozumitelné (s čímž se dá určitě souhlasit a myslím, že i pro laika), nezeptala, zda se jim zdá vhodné připravovat na základě těchto indikátorů testy, nebo zda i ony vidí cíl výtvarné výchovy na ZŠ jinde.
Rámcový vzdělávací program pro výtvarný obor určuje jeho cíle záměrně velmi otevřeně: je to z toho důvodu, že tvořivost, která je bazálním východiskem oboru i její výsledky jsou specifické právě tím, že přinášejí neočekávaná, nestandardní, překvapivá řešení. Očekávané výstupy RVP VV proto oproti pouze deklarativnímu vyzývání k tvořivosti v předcházejících vzdělávacích programech tuto nezbytnost tvořivosti, založené na individuálních, jedinečných prožitcích a zkušenostech, naopak učinily pro výuku závaznou, když jako výstupy určily „Odhalování subjektivity ve vizuálně obrazném vyjádření“ a „Rozšiřování komunikace prostřednictvím vizuálně obrazného znaku“, s tím že oba tyto procesy, jeden na individuální a druhý na sociální strukturní úrovni svojí otevřeností zajišťují respektování tvořivého přístupu.
Těchto cílů výtvarného oboru se pochopitelně standardy netýkají a nemohou týkat.
Proces rozvoje tvořivosti se však odehrává na bázi znakové, na bázi uplatnění vizuálního jazyka. Současné sémiotické výzkumy dokládají, že znaky neodrážejí přímo skutečnost, ale ve vzájemných vztazích vytvářejí znakové systémy, jejichž stupeň diferenciace a provázanost vztahů určuje, jak diferencovaně dokážeme vytvářet, třídit a v praxi uplatnit svoje vlastní, osobní zážitky a zkušenosti. Tyto relace a diferenciace jsou určeny diskursem dané society a jejich rozeznávání a ovládnutí, jak z hlediska znalostí časové posloupnosti jejich vzniku, tak strukturace celého jejich systému, je nezbytné i pro případnou jejich modifikaci nebo i popření v dalším procesu tvořivosti.
Jako spoluautor netvrdím, že se nám na první pokus podařilo přesvědčivě určit v úplnosti všechny takovéto relace, snažili jsme se však z výše uvedených hledisek určit ty nejpodstatnější a nejzřetelnější. Domnívám se, že další podnětná (třeba i interní oborová) diskuse by měla být právě vedena právě tímto směrem, k jejich další precizaci a systematizaci.