Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Maturita - informatika opět vypadne?
PříspěvekNapsal: pát 20. črc 2012 18:01:56 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
ICT je oblast, která se vyvíjí ze všech nejpřekotněji. Svázat ji do katalogu požadavků k maturitě na 4 roky dopředu je podle mě kontraproduktivní...

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Maturita - informatika opět vypadne?
PříspěvekNapsal: pát 20. črc 2012 21:37:23 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 09. črc 2012 21:00:31
Příspěvky: 51
Díky pane Sotoláři za velmi trefný komentář. Jdu pozdě, takže některé úvahy utekly trochu bokem - zkusím to vzít od začátku a vyjasnit některé určující momenty.
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
"Zařazením informatiky do trojice povinně volitelných předmětů stát mj. deklaroval, jakou důležitost předmětu přikládá."
Důležitost IT předmětu, nebo důležitost IT dovedností (gramotnosti, kompetence)?

Tento rozdíl si ve školství uvědomuje příliš málo lidí. Osobně bych si tipnul, že ti, kdo dali dohromady původní maturitní model, si ho taky neuvědomovali. Informatikáři se k věci dostali až potom. Abych odpověděl: stát deklaroval důležitost obojího nerozdílně. Na nás pak je, abychom šanci využili i k tomu, že ten rozdíl vysvětlíme. Jak školské veřejnosti, tak státu.
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Je opravdu důležité, aby i kuchař nebo kosmetička (a řada dalších) maturovali povinně z předmětu informatika? Je samozřejmě důležité,aby i kuchař a kosmetička uměli "přiměřeně" pracovat s počítačem. Ale to samo myslím není důvodem maturity z informatiky jako předmětu, jako základu samostatného oboru.

Plně souhlasím. Hodně nedorozumění (např, i směrem k vysokým školám) způsobuje to pojmenování "informatika". Původně to byl "Informačně technologický základ". Když se podíváte na katalogy (nebo rychleji - na ilustrační testy), uvidíte následující: Úroveň Z, i pro kuchaře a kosmetičky, je o používání počítače. Úroveň V je o informatikce jako oboru, jak ho popisujete. Nelze to brát do důsledků, samozřejmě je to v mezích katalogu, který tam nechává značný průnik. Každopádně nikdo v CERMATu (a doufám, že ani nikde jinde) netvrdí, že kuchař má umět programovat.
Citace:
Jen by se měla proměnit výuka všech předmětů tak, aby žáky nutila smysluplě používat IT. (Např. slohová práce v textovém editoru s důrazem na typografická pravidla.)

Díky za tato slova. I sem směřoval dopad maturity z informatiky. Teď mají školy o důvod méně se naznačeným směrem rozvíjet. Bohužel, pro některé to může být důvod rozhodující.
Citace:
Vymýšlení nových předmětů (viz průřezvá témata) nebo zařazování předmětu do povinné části, to jsou nejjednodušší, ale také nejhloupější způsoby, jak deklarovat důležitost jejich obsahu.

Škoda že Vám pan Sárközi, který už tomu rozumí, ve svých odpovědích hned neosvětlil, že informatika neměla být povinná zkouška. Měla být jednou z možností volby z trojice M-OSZ-I. To je podstatný rozdíl právě v tom, nakolik stát něco silově ohýbá. Zařazení informatiky jako možnosti je naopak přidání volnosti, na kterou se koneckonců těšilo několik tisíc studentů. Teď se budou učit matematiku. Jako matikář (nedouk) jsem přesvědčen, že jim to neublíží. Jako člověk se musím ptát, jestli je to správně.
K zavedení informatiky jako předmětu nebo ne: Něco málo z počítačové gramotnosti je dobré zjistit na příslušné hodině, tedy v předmětu. Pokud by vše fungovalo jak má, čili bylo normální potřebné dovednosti uplatňovat (a vyžadovat) v ostatních předmětech stejně přirozeně jako čtení, psaní a počítání, odhaduji, že v současnosti předepsaná dotace by stačila.
Co se týče informatiky jako vědního oboru, není pro něj celkem důvod na odborných školách, stačí zcela základní seznámení ze základní školy (tzn. že to existuje, čím se to zabývá, a že rutinní práce patří strojům - tím netvrdím, že si žáci ze ZŠ toto odnášejí). Naopak na gymnázium patří informatika po bok ostatním přírodním vědám, s odpovídající dotací, kurikulem, kvalifikací vyučujících... Ale to bude ještě dlouhá cesta.
A tady se vracím obloukem k podpoře státu. Není to ani tolik o samotné maturitě. Jde o to, že maturita bylo jediné významné místo, kde se stát o ten předmět zejímal. Z toho plynulo množství pozitivních vedlejších efektů, které teď dost možná zaniknou (a přiznám se, že si nejsem vědom závažných efektů negativních).
Tedy - opravdu to není tak, že by informatikáři nebo CERMAT chtěli vyřešit situaci oboru zavedením povinné zkoušky. Ty souvislosti jsou o dost širší.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Maturita - informatika opět vypadne?
PříspěvekNapsal: pát 20. črc 2012 22:22:40 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 09. črc 2012 21:00:31
Příspěvky: 51
Postupně se vyjádřím k několika dalším bodům, které se objevily.
Radek Sárközi píše:
Lidé z CERMAT prostě takto myslí - nejdůležitější ze všeho je maturita - přes ní změníme výuku ke svému obrazu... Z čeho se nematuruje, jako by neexistovalo.

Nevím ze čeho usuzujete, jak "lidé z CERMAT" myslí, připadá mi to poněkud odvážné.
Mimochodem, uhodnete, kde se se s myšlenkou "Z čeho se nematuruje, jako by neexistovalo" setkávám častěji, než v CERMATu? Jen je to bez toho "jako by".

Ke zmíněné kosmetičce s kadeřníkem a pravidelně se objevující úvaze, z čeho mají maturovat, zejména s ohledem na fakt, že to nejspíš neupotřebí. Já si pokládám jinou otázku: proč mají maturovat?

Citace:
Možná by bylo dobré, kdyby odborníci z CERMAT popsali, jak vypadají maturity z ICT v zahraničí.
Nějaké články jsou tuším i zde na rvp.cz. Obecná odpověď zní "velmi různě". Je to téma na dlouho, jenže relevance pro ČR je omezená jednoduše tím, jak se liší školní systém. K obecným rozdílům ještě přičtěte, že každý země nějak (jinak) roubuje informatiku a ICT na jinak ustálené osnovy. Přenositelnost je dost nízká.
Z hlavy si vzpomenu na systém, který se mi líbil - Izrael. Informatika (ta "opravdová") je na výběr jako jeden z maturitních předmětů, předpokládá se pokračování na VŠ. Náplň je s naší nesrovnatelná. Základním úvodem do této informatiky projde na SŠ každý. A zlatý hřeb: počítačová gramotnost přichází už ze ZŠ. Snad jsem se nikde neuťal, píšu opravdu zpaměti.
Citace:
Informatika není pracovní nástroj. Informatika je předmět, obor.

Ve vší úctě k němu si dovolím odhadnout, že kolega Mižoch si je rozdílu vědom. Přistoupil, tak jako občas asi všichni informatikáři, na tu poněkud potupnou hru, že tam ten rozdíl není. V naději, že dojde lepšího porozumění. Patrně zde hovoří o maturitě v úrovni Z, tedy v podstatě počítačové gramotnosti.
Citace:
(Frázi o 21. století nekomentuji, protože je obsahově zcela prázdná.)

"21. století" je zástupným symbolem pro změny, které IT přinesla. Nejde ani tak o to, jak jsou super, ale do jaké míry prostupují rozličné oblasti lidské činnosti. Jakým způsobem mění fungování lidské společnosti jako takové. Při tomto chápání je pro mne (byť zkratkovité vyjádření) "21. století" jasným argumentem pro zásadní revizi (nejen) cílů vzdělávání. Přilepit k nim počítačovou gramotnost je vlastně jenom drobnost :-)
Citace:
ICT je oblast, která se vyvíjí ze všech nejpřekotněji. Svázat ji do katalogu požadavků k maturitě na 4 roky dopředu je podle mě kontraproduktivní...

Zase tak trochu nestíhám, kam chodíte na souvislosti. Nicméně: 4 roky jsou přehnané číslo. Katalog je třeba vydat 2 roky před maturitou, a bylo-li by třeba, nebyl by problém obnovovat ho každoročně (s platností za ty dva roky). To vůbec není třeba chápat jako "podpásovku" na studenty, při čtení Živě se to asi nezdá, ale ty změny nejsou zas tak zásadní. Proto se taky bavíme o nějaké gramotnosti, nikoliv o ICT jako takové - koneckonců, umět se popasovat s vývojem je té gramotnosti logickou součástí (čímž netvrdím, že to umíme zkoušet).
Ale hlavně: dá se vymyslet i systém, který je dost pružný i setrvačný zároveň. Zatím to nebylo třeba, ale ano, je to jedna z položek na našem cermatím wish-listu. Rádi bychom, aby zkouška z informatiky uměla pružně reflektovat trendy, na kterých se informatikářská komunita shodne.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Maturita - informatika opět vypadne?
PříspěvekNapsal: ned 22. črc 2012 9:11:40 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. kvě 2009 22:47:03
Příspěvky: 108
Vyjádřím se k několika relevantním částem diskuse, průběžně jsem se nestíhal zapojit :-)

1. zkušenosti ze zahraničí jsou rozličné, většinou se ale rozlišuje "informatika" (computer science/computing) a "řešení problémů za pomoci ICT"; do rámce určitě patří také "informační gramotnost"; ne vždy se řeší všichni zajíci najednou; ČR se vydala v maturitě z "informatiky" cestou definování zákona, vyhlášek a katalogu definujících "informatiku" jako ověřování "informatiky" a "práce s ICT" formou praktické i teoretické části testu zasazeného do času 120 minut; "práce s informacemi" je obecně složitou záležitostí, vždy totiž závisí nejen na formě předložených dat ale i jejich obsahu, který se ne vždy dá popsat "katalogem"
* nějaké odkazy na jiné rámce/sylaby
http://www.cie.org.uk/qualifications/academic/middlesec/igcse/subject/?assdef_id=844
http://www.ecdl.cz/zakladni_moduly.php
http://www.icils.cz/
http://www.computingatschool.org.uk/index.php?id=documents
O rozdílech 3 rámců jsem psal například v článku http://goo.gl/iXCVt na str. 3

2. časové limity pro žáka i limity samotné formy jsou pro řešení proveditelnosti jakékoliv maturity (společné/profilové) zásadní otázkou. Jak moc nám vyhovuje klasický model "ústní zkoušky", kde žák řeší "15 minut nějaký problém" na potítku, 15 minut povídání s komisí? Je to dostačující? Nová vyhláška přinesla možnost maturovat v profilu "písemnou prací", "obhajobou maturitní práce", "praktickou zkouškou" a věřím, že v ICT a informatice po těchto možnostech školy budou sahat čím dál tím více;

3. velice důležitým aspektem proveditelnosti jakékoliv zkoušky jsou také přizpůsobení žáků se zdravotním postižením nebo znevýhodněním - http://www.novamaturita.cz/maturita-bez-handicapu-1404033473.html; například platí, že pokud intaktní matematiku žáci řeší 120 minut, jsou někteří žáci, kteří mohou ten samý test řešit 240 minut - to vše samé musí platit i pro informatiku

4. naše všeobecně vzdělávací oblast/obor v RVP na SŠ se jmenuje "informatika a informační a komunikační technologie"; propojujeme obojí, hledáme (školy i kurikulární autority) stále doporučení pro nás samotné, na co se v oblasti koukat jako na samostatný předmět, co lze integrovat do jiných oblastí, jak vůbec učit a hodnotit dovednosti a znalosti - ano, my informatici to vášnivě stále řešíme a míra shody "uvnitř" je leckdy diskutabilní; na SOŠ mají INF/ICT dokonce "třikrát" :-) - průřezové téma, definovanou klíčovou kompetenci, všeobecně vzdělávací oblast. Katalogy z roku 2010, které jsou současně platné, myslím ale byly dostatečným konsensem, nad kterým celý model i testy vznikají.

5. význam "povinný předmět"/"třetí volitelný předmět" se zde už rozsekl, to je dobře; nejsem si jistý, že tak daleko dohlédnou i masová média; skoro to v jednu chvíli v diskusi vypadalo, že chceme "státní informatiku" povinnou pro každého - to ne, prosím Vás :-); o roli ICT obecně v maturitě v neinformatických předmětech mluví často i největší kritici dichotomie "společná/profilová část maturitní zkoušky"

Petr Naske


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 34 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: