Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

OBECNÉ KOMENTÁŘE KE STANDARDU FINANČNÍ GRAMOTNOSTI
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=675&t=19749
Stránka 4 z 5

Autor:  ing. Eva Beránková [ pon 30. dub 2012 18:30:57 ]
Předmět příspěvku:  Re: OBECNÉ KOMENTÁŘE KE STANDARDU FINANČNÍ GRAMOTNOSTI

Dobrý den,
po přečtení příspěvků na tomto diskuzním fóru ale i po mnoha odučených hodinách na téma finanční gramotnost, připadá mi, že stále nám chybí návaznost na praxi. Nejvíce se mi osvědčilo, kdy studenti byli na exkurzi v Komerční bance, na Finančním úřadě, na Krajském soudu a všude jsme řešili jediné PENÍZE. úvěry, daně, podepsané a nezaplacené směnky ..... to si snad budou pamatovat více než suché poučky z učebnice. Je nezbytně nutné aby mladí lidé dokázali rozpoznat bankovní a nebankovní instituce, dokázali správně anaylzovat jejich nabídky a dokázat řešit své " finanční starosti ". Při výuce jsem velmi často používala pořady "aby dluhy nebolely ..","krotitelé dluhů" " sumasumarum" zejména příběhy mladých lidí, které jsme po shlédnutí rozebírali a společně hledali" kde se stala chyba " a jak postupovat dále.
Domnívám se, že mezipředmětové vazby ( zejména s výukou občanské nauky, matematiky a ekonomických předmětů ) a spojení s praxí pomůže s pochopení finační gramotnosti na školách.

Eva Beránková

Autor:  Lenka Urbanová [ úte 01. kvě 2012 9:12:17 ]
Předmět příspěvku:  Re: OBECNÉ KOMENTÁŘE KE STANDARDU FINANČNÍ GRAMOTNOSTI

Oficiální diskuze nad Standardy finanční gramotnosti skončila dne 30. 4. 2012.
Velmi děkujeme všem zúčastněným za připomínky, komentáře a postřehy!

Diskuzi neuzavíráme. Pokud budete mít potřebu diskutovat nad Standardy FG dále, můžete pokračovat v tomto diskuzním prostoru, nebo i jinde na Metodickém portálu RVP.cz.

Autor:  Mgr. Alena Nosková [ stř 09. kvě 2012 9:42:21 ]
Předmět příspěvku:  Re: OBECNÉ KOMENTÁŘE KE STANDARDU FINANČNÍ GRAMOTNOSTI

Radek Sárközi píše:
Chápu, že si lidé často pletou kreditní a debetní kartu (sám nevím zpaměti, čím se liší a nemám ani jednu z nich...),


Skoro bych si troufla říct, že jako většina máte debetní platební kartu :-). Je to platební karta, při které nemůžete jít do minusu (pokud nemáte sjednaný kontokorent).

Autor:  Mgr. Alena Nosková [ stř 09. kvě 2012 9:45:04 ]
Předmět příspěvku:  Re: OBECNÉ KOMENTÁŘE KE STANDARDU FINANČNÍ GRAMOTNOSTI

Radek Sárközi píše:
Myslím si, že až dojde na testování PISA, nebude tam otázka, co je debetní karta. ;-)


Představu o testování finanční gramotnosti v rámci PISA vám mohou nabídnout Příklady úloh z finanční gramotnosti, které byly využity v pilotním testování. "Ostré" úlohy budou uvolněny nejdříve v roce 2013.

Autor:  Mgr. Alena Nosková [ stř 09. kvě 2012 9:47:25 ]
Předmět příspěvku:  Re: OBECNÉ KOMENTÁŘE KE STANDARDU FINANČNÍ GRAMOTNOSTI

Výborně, tuto iniciativu vítáme!

Radek Sárközi píše:
A co ty standardy popsat jednoduše lidským jazykem?:

Jak se nedostat do dluhů (příběh ručitele, příběh rodiny s hypotékou, která neměla na splátky, a tak si vzala nebankovní půjčku, zvoní exekutor, nucená dražba apod.)?

Co dělat, když dlužím peníze? (zaplať dříve, než věc dostane do rukou exekutor)

Co s ušetřenými penězi?

Jak mohu ušetřit?


Apod.

Autor:  Mgr. Alena Nosková [ stř 09. kvě 2012 9:48:37 ]
Předmět příspěvku:  Re: STANDARDY FINANČNÍ GRAMOTNOSTI

Děkujeme za postřehy z praxe!
marie.zitna@zspionyru.cz píše:
Systematické výuce finanční gramotnosti se v naší škole věnujeme už třetím rokem. Podstatná část vzdělávacího obsahu Standardu finanční gramotnosti je integrována do vzdělávacích oborů matematika, občanská výchova a člověk a svět práce. Domnívám se, že obsah Standardů v celé jeho šíři pro 1. a 2. stupeň ZŠ je dostatečný a nic zásadního v této části nechybí. Problematika reklamace by byla vhodnějším tématem až na 2. stupni.
Mgr. Marie Žitná, řed. ZŠ Uničov, Pionýrů

Autor:  Petr Koubek [ stř 09. kvě 2012 12:16:17 ]
Předmět příspěvku:  Re: OBECNÉ KOMENTÁŘE KE STANDARDU FINANČNÍ GRAMOTNOSTI

Mgr. Alena Hesová píše:
Představu o testování finanční gramotnosti v rámci PISA vám mohou nabídnout Příklady úloh z finanční gramotnosti, které byly využity v pilotním testování. "Ostré" úlohy budou uvolněny nejdříve v roce 2013.


Ukázková úloha s akciemi (č. 9, s. 20) není správně formulovaná (má nesprávné implikace) - při nákupu cenných papírů se vždy musí zvážit horizont investice... Konkrétně u akcií je nesmírně zjednodušující cokoliv vyvozovat z ročního průběhu ceny. Zde platí obecnější informace typu - pan XY chce zakoupit na trhu cenné papíry:
měsíčně mu přebývá po započtení průměrných výdajů 1000 tolarů; chce měsíčně investovat 300 tolarů a zbytek peněz uložit; do 6 let neplánuje větší nákup či investici (jako je stavba, rekonstrukce apod.)
Má investovat do :
A) akcií
B) kombinace akcií a dluhopisů (dynamické portfolio)
C) portfolia s převahou dluhopisů (vyvážené portfolio)
D) portfolia s převahou pokladničních poukázek (konzervativní portfolio)

(správná odpověď - B)

Při horizontu kratším pak C a D; při delším horizontu (rezerva na přilepšení v penzi), pak A.

K chybné implikaci úlohy: úloha říká, že se při investici rozhodujeme podle aktuální ceny cenného papíru a jejích krátkodobých výkyvů. A to je nesmysl. Volatilní papíry jsou obvykle výhodné při delším investičním horizontu a vice versa!

Kdo to později děti odnaučí, když je škola naučí hloupost??

Ostatní úlohy jsou OK.

Autor:  Jana Petrů [ stř 09. kvě 2012 13:59:10 ]
Předmět příspěvku:  Re: OBECNÉ KOMENTÁŘE KE STANDARDU FINANČNÍ GRAMOTNOSTI

Petr Koubek píše:
Kdo to později děti odnaučí, když je škola naučí hloupost??
Děláte si legraci, že ano? :D Vážně si myslíte, že se tohle naučí dítě na ZŠ tak, že ho to bude muset někdo odnaučovat? Možná na SŠ, kdy už jeho rozumový vývoj pokročil na jinou úroveň. Ale vážně chceme vyrábět klienty z žáků ZŠ ? (Pokud nebudou studovat dál, stejně nebudou mít co ukládat, kamkoli.)
Navíc doufám, že než naši školáčci dorostou do věku, kdy by tohle mohli potřebovat, svět už bude jiný alespoň co se peněz týče...
(Tím vůbec nezpochybňuji obsah Vašeho sdělení!)

Autor:  Radek Sárközi [ stř 09. kvě 2012 19:25:31 ]
Předmět příspěvku:  Re: OBECNÉ KOMENTÁŘE KE STANDARDU FINANČNÍ GRAMOTNOSTI

Předně žák okamžitě zapomene všechno, co aktuálně nepotřebuje znát či umět. Jakákoliv informace o nákupu akcií na ZŠ se mu 100% vykouří z hlavy okamžitě po písemce na "probranou látku" :-) Totéž na SŠ. Doba, kdy začne mít peníze na nákup akcií, bude někdy po absolvování VŠ (nikoliv ovšem učitelství)...

Ovšem "pohádku" o "investorovi", který přišel o všechno díky tomu, že si nakoupil akcie banky, která vzápětí zkrachovala, a pak se oběsil, by si žák zapamatovat mohl!

Autor:  Petr Koubek [ úte 15. kvě 2012 20:17:49 ]
Předmět příspěvku:  Re: OBECNÉ KOMENTÁŘE KE STANDARDU FINANČNÍ GRAMOTNOSTI

Jana Petrů píše:
Vážně si myslíte, že se tohle naučí dítě na ZŠ tak, že ho to bude muset někdo odnaučovat? Možná na SŠ, kdy už jeho rozumový vývoj pokročil na jinou úroveň.

Svůj názor o finančním vzdělávání jsem už publikoval zde výše (viewtopic.php?f=675&t=19749&p=65363#p65363). Zde reaguji jen na to, že v jedné úloze uvolněné ÚIV, je prostě nesmysl. Když se budou žáci učit, že sledovat vývoj aktuální ceny akcií má pro ně nějaký význam, těžko jim vysvětlit, aby si spořili... Nezpochybňuji Vámi zmíněnou pochybnost, jen v úlohách do škol by neměly být hlouposti - pak se budou učit a je lákavé pro psychiku zvnitřnit jednoduché zásady, jako je třeba uvedená, "nakupovat, když je cena dole"... To přeci dělá investiční spekulant v řádech stovek milionů dolarů v čase milisekund; ale běžný střadatel?? Škola (profesionálně poskytované vzdělávání) má jistoty zpochybňovat!

No nic, dík za debatu :)

Stránka 4 z 5 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/