Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: BYOD / 17. 2. 2016
PříspěvekNapsal: stř 10. úno 2016 17:44:45 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: úte 16. říj 2007 20:29:07
Příspěvky: 3433
Středa 17. 1. 2016, 20:00
BYOD


Znáte zkratku BYOD (nebo také BYOT), ale stále máte pocit, že o možnosti využívat různé technologie ve výuce nevíte dost?
Lektoři našeho online setkání (Ing. Bořivoj Brdička, Ph.D. a Mgr. Petra Vaňková) se s Vámi podělí o své znalosti a zkušenosti.

Anotace setkání:
Pronikání technologií do života mění celou řadu postupů při práci s informacemi i komunikaci mezi lidmi. Tyto změny se nutně dotýkají i našich škol. Je nemyslitelné, aby výukové aktivity na tyto změny nereagovaly. To by vedlo k izolaci školního prostředí od světa venku za zdmi školy. Taková izolace však neznamená jen fyzické oddělení obou prostředí, znamená bohužel též oddělení ideové vedoucí k prohlubování nepochopení a nezájmu ze strany žáků o výuku. Jedním z možných opatření, která mohou pomoci tento problém řešit, je propojení aktivit školních se světem žáků prostřednictvím mobilních technologií. Ideálním řešením je vybavit žáky školními přístroji, které lze administrovat z jednoho místa na dálku. Jenže na to většina škol nemá dost finančních zdrojů. Mnohem realističtěji se ukazuje možnost ve vhodných výuku posilujících situacích využít přístroje vlastní. Jste připraveni oznámit žákům, aby si ti, kteří mohou, “přinesli vlastní zařízení” (Bring Your Own Device)? Co všechno si musíte uvědomit, než takovou větu žákům řeknete?

Komu je setkání určeno:
Setkání je určeno každému učiteli, který se snaží pochopit roli technologií v současném světě a nebrání se uvažovat o nich jako o jediném možném prostředku dosažení výukových cílů pro 21. století..
Setkání je zdarma.

POZOR!
Setkání bude tentokrát probíhat přes živé vysílání v Google hangouts.
Vysílání můžete sledovat na sociální síti Google Plus, nebo na YouTube. Lektorům můžete klást otázky!

Struktura setkání:
  • Teoretický úvod - 15 min
    Situace ve vybavenosti žáků, nedůvěra ze strany učitelů, kompetence pro 21.st. a rizika digitální demence,
    možnosti využití vzdělávacích technologií pro realizaci inkluze.
  • Metodika BYOD ve výuce na ZŠ - 30 min
    Vybavenost školy pro realizace BYOD, samotná správa, konkrétní možnosti zapojení BYOD do výuky - využitelnost uzavřených a otevřených online prostředí, nutnost multiplatformních aplikací pro práci ve třídě
  • Diskuze - 15 min

Lektoři:
Ing. Bořivoj Brdička, Ph.D. - dlouholetý propagátor vzdělávacích technologií a duchovní otec Učitelského spomocníka Portálu RVP (http://spomocnik.rvp.cz/) působící na KITTV UK Praha, PedF (http://it.pedf.cuni.cz/).
Mgr. Petra Vaňková - zkušená učitelka pracující s technologiemi na ZŠ Lupáčova a asistentka na témže pracovišti - KITTV UK Praha, PedF (http://it.pedf.cuni.cz/).

Chcete se před webinářem (nebo po něm) na něco zeptat? Něco vzkázat? Nebo přidat vlastní nápad či zkušenost? Můžete tady.
V průběhu webináře budeme dotazy a reakce sbírat přímo v online aplikaci.


V digifoliu najdete o webinářích více podrobností!


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: BYOD / 17. 2. 2016
PříspěvekNapsal: úte 16. úno 2016 20:32:37 
Stručně lze nastínit možná témata do diskuze:

BYOD – definice. Co všechno je pro téma semináře zahrnuto pod BYOD, zda pouze zařízení sloužící k výuce, nebo všechno, co žáci do školy přinesou, včetně různých herních konzol, dronů, 3-D brýlí, kamer, elektronických hraček, mikropočítačů (Raspberry Pi, Arduino, Pine64, PIC nebo AVR stavebnice, aj) v různých aplikacích, nebo jen chytré mobilní telefony, tablety, notebooky, a další příslušenství

Dovolené/nedovolené přinášení věcí do školy – předně platí školní řád, kde je definované co se smí a co se nesmí do školy přinášet, a také určitý stupeň volnosti a tolerance.

Také je třeba uvažovat i netušené a dosud neznámé předměty, které ani tato definice dosud nezahrnuje, nejnovější technická zařízení, software, nebo třeba i přístup k vlastním webům, nebo wifi vysílačům mimo školu s dosahem do školního prostoru, apod., které žáci do školy přinášejí a s radostí se s nimi seznámí i učitelé, kteří je dosud neznají (vzpomeňte, že první kalkulačky, digitální hodinky, walkmany, diskmany, PSP, kamery, počítače Sinclair, Atari, notebooky, atd., přinášeli do školy žáci, když to sebrali doma a se pochlubili a také poučili spolužáky i učitele o dosud pro ně netušené technice), což bylo samozřejmě vždy chvályhodné a v určité míře podmínečně tolerované.

Kdo při případné ztrátě nebo poškození BYOD a dalších předmětů zodpovídá za cenné věci přinesené třeba i bez dovolení rodičů, nebo s jejich souhlasem do školy, zda pouze žák, nebo škola, .

Ve škole lze uvažovat dvě vrstvy BYOD (přinášení vlastních notebooků, tabletů, externích disků, apod.:
a) oficiálně tolerovaná nebo povolená zařízení (notebooky, tablety, telefony, flash disky, externí disky, apod.), přidělení přístupových práv do školní sítě, nebo počítačů, monitorovaný přístup a oficiální pravidla používání vlastních zařízení a

b) neoficiální, kdy si žáci do školy nosí vlastní flešky, externí disky, nejrůznější hardware, který ani nemusí připojovat od školní sítě, a kde si žáci předávají, prodávají nebo vyměňují nejrůznější hw, sw, data, fotky, hudbu, cokoliv, mezi sebou i bez vědomí nebo dovolování se školy.

Návaznost na běžnou praxi v mnoha firmách, kde je BYOD součástí pracovního prostředí a vybavení firem, včetně přístupových práv, hesel, ochrany, přenosu přístupu (Shibolet) apod. a zodpovědnosti za případné škody vzniklé firmě těmito přístupy. Atd., atd..


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: BYOD / 17. 2. 2016
PříspěvekNapsal: úte 16. úno 2016 22:39:34 
Nelze také opomenout možnosti přístupu k vlastním zařízením (BYOD), která by mohla sloužit při výuce. Kdo na to má a kdo ne, když velké procento rodičů dětí nemá peníze na různé placené kroužky, vybavení do školy nebo dokonce na tak základní věc, jako jsou obědy.

Dalším vyhrocením je mnohdy vzájemná rivalita, porovnávání se nebo posměch bohatších dětí vůči těm, které nemají srovanatelné vybavení jak v oblečení, doplňcích, hračkách a také různých vlastních elektronických zařízení, jak pro zábavu, tak využitelných při výuce (BYOD).


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: BYOD / 17. 2. 2016
PříspěvekNapsal: stř 17. úno 2016 12:14:07 
Možná by byly zajímavé i zkušenosti učitelů s jejich ´BYOD´, jak jejich používání ve výuce řeší škola, (podobně jako ve firmách zaměstnavatelé)?

K tomuto tématu by byly možná v širší diskuzi zajímavé také zkušenosti s poskytováním přenosných elektronických komunikačních a informčních technologií školou učitelům (analogie praxe u firem a zaměstnanců), zda jsou školy štědré nebo nepřející, nebo na to nemají a řeší to restrikcemi, nebo naopak tolerancí, kdy poskytnuté zařízení je spolu se stravenkami součást neplatového benefitu.

Dále i zkušenost s rozdíly mezi vybavením elektronickými novinkami žáků a učitelů, protože učitel má pojem o jednom, dvou typech a pár aplikacích, žáci jako skupina o mnoha typech, různých operačních systémech i aplikacích, rychleji si mezi sebou předávají informace, zkušenosti i praktické používání.

Toto už je nad rámec plánovaného semináře, ale možná by i mimo tento seminář někteří diskutující mohli přinést zajímavé zkušenosti.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: BYOD / 17. 2. 2016
PříspěvekNapsal: stř 17. úno 2016 19:31:24 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:57:04
Příspěvky: 79
Pro mě se jednoduše jedná o zařízení, které bude využito při výuce a učitel toto naplánuje předem. Všechny další zde popsané situace do svých úvah o BYOD nezahrnuji. Je ovšem třeba, aby ono zmíněné naplánování bylo důkladně rozmyšleno a byly k němu podmínky. K nim patří mimo jiné možnost připojení žákovských zařízení do školní sítě a řešení problematiky nedostatečné vybavenosti některých žáků.

_________________
Ing. Bořivoj Brdička, Ph.D.
UK PedF, KITTV - Učitelský Spomocník


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 5 ] 

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: