Ne, skutečně jste na mne z této strany neútočil, ale tady už jsem nastavený na takový modus kruhové obrany, že se raději bráním do všech stran.
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Je možné považovat za jisté, že plošné testování má nějaké smysluplné výsledky?
V sociálním světě je hrozně těžké prokázat jakékoli kauzální souvislosti. Podívejte se, jak dlouho mohli nebo mohou výrobci cigaret tvrdit, že neexistuje příčinný vztah mezi kouřením a rakovinou.
To bychom museli naše okresy nebo školy rozdělit náhodně do dvou skupin, polovinu plošně testovat a pak nějak ta data využívat, polovinu nechat být, a za nějakou dobu je srovnat.
Ministerstvo argumentuje srovnáním Anglie a Walesu, kde v Anglii se ponechala strategie zveřejňování výsledků maturit, kdežto velšské školy ji zrušily.
http://www.msmt.cz/vzdelavani/vliv-test ... snost-zakuPůvodní práci lze najít tady:
http://ideas.repec.org/p/bri/cmpowp/10-246.htmlSamozřejmě, že část odborníků i tuto studii kritizuje.
Existují ovšem práce, které říkají, že reálné efekty
zlepšení nejsou prokazatelné, protože nikdo neumí dobře využít ty informace z testování. Doporučuju Vaší pozornosti toto, po troše úsilí lze legálně stáhnout celou knihu, anebo si jen přečtete stručné shrnutí.
http://www.nap.edu/catalog.php?record_id=12521Na druhou stranu kromě Anglie je tu zajímavý případ Polska, které v posledních deseti letech plošně testuje a zveřejňuje data o přidané hodnotě, a je považováno za success story. Zatímco my se v PISA hodně rychle zhoršujeme, oni se hodně rychle zlepšují. Ale říci, že to je díky testům, to opravdu neumím. Zrovna tak nemohu ale říci, že v tom to testování nesehrálo významnou roli.
Teď si asi říkáte, proč tedy to testování, když nevíme, jak to s ním je? Protože má vlivy aspoň na nějaké proměnné mezi tím: celkem prokazatelně mění chování učitelů a snad i rodičů, když ta data dostávají.
Sice nevidíme vztah testování-žák, ale leccos víme o vztazích testování-učitel a učitel-žák. Učitelé se věnují tomu, co se testuje. Teď je důležité, aby se testovalo to, o čem jsme přesvědčeni, že to bude pro děti důležité.