Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Finanční gramotnost a téma korupce v RVP ZV
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=697&t=20747
Stránka 4 z 6

Autor:  Mgr. Alena Nosková [ úte 30. říj 2012 10:04:54 ]
Předmět příspěvku:  Re: Finanční gramotnost a téma korupce v RVP ZV

Dobrý den,

děkujeme za Váš názor. Komentář k rozšiřování učiva a návrh na vyjmutí písemného dělení z osnov reflektujeme. Poznamenáváme si také Vaši připomínku k přidávání aktuálních témat a vypouštění těch zastaralých.

Markéta Chmelová píše:

Já určitě zařazení finančního vzdělávání na ZŠ vítám, samozřejmě do jakých podrobností se pouštět je k diskusi. Spíš mě mrzí, že opět došlo k "nafouknutí" obsahu učiva. Přidáváme, přidáváme, ale staré a neužitečné nevypouštíme. Prosím, vyjměme z osnov písemné dělení, které mi v mém životu zatím k ničemu nebylo, zatímco domácí rozpočet je můj denní chléb. Ráda budu žáky učit, jak sestavit domácí rozpočet, když mi na to dopřejete všechen čas, který se dosud věnoval takové zbytečnosti jako je písemné dělení! (O tomtéž píšu v diskusi k Matematice pro 1. stupeň.) Ano, přidávejme aktuální témata, ale zároveň vypouštějme ta zastaralá! Nebo mají žáci sedět ve škole 30 hodin na prvním stupni, aby všechno učivo zvládli?!

Radek Sárközi píše:
Nejsem si úplně jistý, zda patří na základní školu rozlišování "debetních a kreditních karet". Také bych neřekl, že je "banka správou peněz"...

Autor:  Jana Petrů [ úte 30. říj 2012 16:55:58 ]
Předmět příspěvku:  Re: Finanční gramotnost a téma korupce v RVP ZV

Paní Chmelová, a jak si představujete, že po "vyrušení" písemného dělení budou žáci pracovat s poměry, krácením zlomků apod.? A co když nebudou mít dobitou baterii kalkulačky (mobilu)? A budeme dále vypouště vše, co "zabírá čas"? A musí se v tom případě učit násobit? (Raději se už nebudu ptát, protože mě napadá čím dál víc otázek :? .)

Autor:  Markéta Chmelová [ úte 30. říj 2012 17:12:01 ]
Předmět příspěvku:  Re: Finanční gramotnost a téma korupce v RVP ZV

Jana Petrů píše:
Paní Chmelová, a jak si představujete, že po "vyrušení" písemného dělení budou žáci pracovat s poměry, krácením zlomků apod.? A co když nebudou mít dobitou baterii kalkulačky (mobilu)? A budeme dále vypouště vše, co "zabírá čas"? A musí se v tom případě učit násobit? (Raději se už nebudu ptát, protože mě napadá čím dál víc otázek :? .)


Dobrý den,
nemluvím o vyrušení celého dělení. Mluvím pouze o dovednosti písemného dělení. Tedy čistě o nacvičení postupu písemného dělení. Kdy se Vám naposledy stalo, že jste si něco potřebovala v životě vydělit s pomocí písemného dělení? Nějak si nemůžu vybavit takovou situaci ... Je třeba se smířit s pokrokem. Já už například také nedovedu zabít a oškubat slepici jako to uměla ještě moje babička, ale jak vidíte - hlady jsem neumřela ...

Autor:  Jana Petrů [ úte 30. říj 2012 17:30:53 ]
Předmět příspěvku:  Re: Finanční gramotnost a téma korupce v RVP ZV

Tady ale přece nejde jen o to, jestli to potřebuji v běžném životě. Kdybychom takto filtrovali všechny předměty, dokážete si představit, co by zbylo takové kadeřnici nebo účetní nebo ... (dosaďte si dle libosti)? Jde přece i o rozvoj určitých dovedností. Já například učím žáky na 2. stupni i písemně odmocňovat. A co byste řekla třeba platonským tělesům? Potřebujete je? Nebo goniometrické funkce?

Autor:  Jana Petrů [ stř 31. říj 2012 17:41:35 ]
Předmět příspěvku:  Re: Finanční gramotnost a téma korupce v RVP ZV

2. období 1. stupně
"vysvětlí, proč spořit, kdy si půjčovat a jak vracet dluhy"

Domnívám se, že toto má čas až na druhý stupeň. Není to přece tak jednoduché, má to velice široké souvislosti, které jsou nad rámcem rozumové úrovně 11letého dítěte, pokud mu chceme vysvětlit pravdivě, ne tendenčně, jak a proč nakládat s penězi. Cítím tu velmi silný vliv "mezirezortních zájmů".
Proč pořád máme pocit, že když se to děti nedozvědí "hned po narození" (nebo ještě před ním :lol: ), už bude pozdě? Pokud ponecháme takováto temata do vyšších ročníků, žáci jimi budou více osloveni, a tudíž je i lépe (a snáze) přijmou. V páté třídě téma půjček nemůže děti skutečně oslovit, není to "jejich" téma (naštěstí), takže to hned zapomenou. Leda bychom jim vysvětlili, že když si od někoho půjčí pastelku, musí ji vrátit ihned. A rozhodně budu první, kdo "setře" toho, kdo ji půjčuje, pokud za to bude požadovat "úrok".

Autor:  Mgr. Alena Nosková [ stř 31. říj 2012 19:02:40 ]
Předmět příspěvku:  Re: Finanční gramotnost a téma korupce v RVP ZV

Dobrý den,

děkujeme za Váš komentář. Souvislosti spoření, půjčování a dluhů jsou určitě široké. Domnívám se, že je ale lze velmi dobře přiblížit dovednostem a běžnému životu žáků na konci druhého období prvního stupně.

Co třeba propojení s kapesným, s "peněžními dárky", kreditem do mobilu, spořením na dárky, půjčováním kamarádům a podobnými situacemi, které se týkají i desetiletých žáků?

Jana Petrů píše:
2. období 1. stupně
"vysvětlí, proč spořit, kdy si půjčovat a jak vracet dluhy"

Domnívám se, že toto má čas až na druhý stupeň. Není to přece tak jednoduché, má to velice široké souvislosti, které jsou nad rámcem rozumové úrovně 11letého dítěte, pokud mu chceme vysvětlit pravdivě, ne tendenčně, jak a proč nakládat s penězi. Cítím tu velmi silný vliv "mezirezortních zájmů".
Proč pořád máme pocit, že když se to děti nedozvědí "hned po narození" (nebo ještě před ním :lol: ), už bude pozdě? Pokud ponecháme takováto temata do vyšších ročníků, žáci jimi budou více osloveni, a tudíž je i lépe (a snáze) přijmou. V páté třídě téma půjček nemůže děti skutečně oslovit, není to "jejich" téma (naštěstí), takže to hned zapomenou. Leda bychom jim vysvětlili, že když si od někoho půjčí pastelku, musí ji vrátit ihned. A rozhodně budu první, kdo "setře" toho, kdo ji půjčuje, pokud za to bude požadovat "úrok".

Autor:  Jana Petrů [ stř 31. říj 2012 19:13:12 ]
Předmět příspěvku:  Re: Finanční gramotnost a téma korupce v RVP ZV

Mgr. Alena Hesová píše:
...že je ale lze velmi dobře přiblížit dovednostem a běžnému životu žáků na konci druhého období prvního stupně.
No právě, lze lecos. Ale je to nutné?

Mgr. Alena Hesová píše:
...Co třeba propojení s kapesným, s "peněžními dárky", kreditem do mobilu, spořením na dárky, půjčováním kamarádům a podobnými situacemi, které se týkají i desetiletých žáků?
Ano, máte pravdu, že se to děje, ale rozhodně ne plošně. Moji synové v páté třídě neměli ani kapesné, ani mobil, peněžní dárky byly v širší rodině zakázané. (A nedělala bych to jinak, ani kdyby jim těch 10 či 11 let bylo dnes.) Momentálně učím na prvním stupni a takových dětí máme spoustu.

Autor:  Mgr. Alena Nosková [ stř 31. říj 2012 19:51:09 ]
Předmět příspěvku:  Re: Finanční gramotnost a téma korupce v RVP ZV

Moc děkujeme za postřehy z Vaší praxe i rodinného života, tyto připomínky jsou pro nás velmi cenné.

Vzhledem k tomu, že téma spoření, půjčování a dluhů je součástí Standardu finanční gramotnosti pro 1. stupeň ZŠ, tak se nutnost zařazení tohoto obsahu opírá o shodu členů Pracovní skupiny pro finanční vzdělávání. Jako jeden z prioritních cílů finančního vzdělávání je prevence proti předlužení.

Domnívám se, že zařazení výše zmíněných témat na 1. stupeň ZŠ tento preventivní rozměr finančního vzdělávání podporuje.

Jana Petrů píše:
No právě, lze lecos. Ale je to nutné?
Mgr. Alena Hesová píše:
...že je ale lze velmi dobře přiblížit dovednostem a běžnému životu žáků na konci druhého období prvního stupně.

Autor:  Mgr. Alena Nosková [ stř 31. říj 2012 19:58:30 ]
Předmět příspěvku:  Re: Finanční gramotnost a téma korupce v RVP ZV

Propojení témat půjček, spoření a dluhů s běžným životem žáků může probíhat také formou modelových situací, které jsou právě pro finanční vzdělávání podle mého názoru velmi vhodné (kdy se nepouštíme na "tenký led" osobní/rodinné finanční situace). Pak nehraje roli, zda žáci dostávají kapesné nebo finanční dary. Důležitý je výsledek, tedy pochopení základních principů, budování a rozvíjení finanční zodpovědnosti. A to podle mého názoru na první stupeň ZŠ patří. Samozřejmě ale respektuji Váš názor a Vaše zkušenosti.

Citace:
Ano, máte pravdu, že se to děje, ale rozhodně ne plošně. Moji synové v páté třídě neměli ani kapesné, ani mobil, peněžní dárky byly v širší rodině zakázané. (A nedělala bych to jinak, ani kdyby jim těch 10 či 11 let bylo dnes.) Momentálně učím na prvním stupni a takových dětí máme spoustu.

Autor:  Radek Sárközi [ stř 31. říj 2012 20:50:55 ]
Předmět příspěvku:  Re: Finanční gramotnost a téma korupce v RVP ZV

Existuje nějaký výzkum, že výuka finanční gramotnosti na ZŠ funguje jako "prevence předlužení" v dospělosti? Podle mě to žáci zapomenou (jako spoustu dalších věcí...).

Stránka 4 z 6 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/