Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 45 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Cizí jazyk a Další cizí jazyk v RVP ZV
PříspěvekNapsal: úte 16. říj 2012 13:13:13 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 08. pro 2009 7:16:10
Příspěvky: 24
Mgr. Kamila Sladkovská píše:
Členění očekávaných výstupů na receptivní, produktivní a interaktivní řečové dovednosti, nelze vnímat jako zastaralé,ale jinak systematizované. Společný evropský referenční rámec (SERR) pracuje s členěním: poslech s porozuměním, čtení s porozuměním, ústní interakce, samostatný ústní projev a písemný projev. Obojí členění má své výhody a nevýhody.


Dobrý den,
děkuji vám za reakci. Nechci slovíčkařit, o tom by tato diskuze být neměla, ale asi jsem se nevyjádřil nejpřesněji. Výrazem „staré“ jsem nemyslel členění řečových dovedností na receptivní, produktivní a interaktivní, ale měl jsem na mysli stávající RVP ZV jako ten „starý“, když je vytvářena nová verze.
Souhlasím, že jako vše, má své výhody i nevýhody i to či ono členění. Nicméně bych preferoval cílenější a praktičtější členění na 4 složky jazyka (all four skills). Čím přesnější a jasnější pojmy v RVP budou, tím bude i srozumitelnější a lépe pochopitelný. Vzpomínám si, že jazyk, kterým je RVP napsán, byla jedna z věcí, které činily největší překážku při tvorbě ŠVP.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Cizí jazyk a Další cizí jazyk v RVP ZV
PříspěvekNapsal: úte 16. říj 2012 13:50:57 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 30. říj 2009 9:59:26
Příspěvky: 26
Zkuste se znovu podívat na očekávané výstupy 1. období a popřemýšlejte, zda jdou skutečně všechny výstupy, ať již nově navržené v RVP ZV nebo Vámi navržené výstupy, rozčlenit do čtení, poslech, mluvení a psaní. Vzhledem ke specifičnosti 1. období, kdy se žáci s jazykem seznamují, je poměrně obtížné vše striktně rozčlenit mezi čtení, poslech, mluvení a psaní. Např. Vámi uvedené výstupy: "přiřadí mluvenou podobu jazyka jeho psané podobě", "zopakuje a vyslovuje foneticky správně slova a slovní spojení, se kterými se ve výuce setkal" jsou spíše na úrovni učebních strategií než očekávaných výstupů. Tím chci ilustrovat, že žádné členění nebude nikdy plně uspokojivé, pokud chceme ve výstupech zohlednit věk žáka a referenční úrovně dle SERR.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Cizí jazyk a Další cizí jazyk v RVP ZV
PříspěvekNapsal: úte 16. říj 2012 17:41:38 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 07. črc 2010 7:04:19
Příspěvky: 349
Já bych jen připomněla, že první období zahrnuje 1.-3. ročník a hodně škol začíná s výukou cizího jazyka až ve 3. ročníku- tam bych byla s výstupy hodně opatrná. Nejde o snižování laťky, ale o její nastavení tak, aby většina dětí dokázala laťku překonat. Zatím ji dost dětí prostě podběhne a končí. Vzhledem k legislativě zůstalo bez pomoci hodně dětí, které by dřív mělo diagnostikovanou LMR- a tam je to zoufalá práce všech nejen při výuce cizího jazyka.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 3
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Cizí jazyk a Další cizí jazyk v RVP ZV
PříspěvekNapsal: stř 17. říj 2012 6:25:52 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 08. pro 2009 7:16:10
Příspěvky: 24
Mgr. Kamila Sladkovská píše:
Vzhledem ke specifičnosti 1. období, kdy se žáci s jazykem seznamují, je poměrně obtížné vše striktně rozčlenit mezi čtení, poslech, mluvení a psaní.


Souhlasím, že nejde striktně vše rozdělit. Myslím si však, že ve 3. třídě, kdy je cizí jazyk povinný pro všechny základní školy, mají mít všechny čtyři složky jazyka u osmi a devítiletých dětí své zastoupení.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Cizí jazyk a Další cizí jazyk v RVP ZV
PříspěvekNapsal: stř 17. říj 2012 20:12:22 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Nemyslím, že by děti do třetí třídy nutně musely v cizím jazyce, především v angličtině, psát. Ať se nejdříve seznámí s mluvenou formou na básničkách, písničkách, hrách atd. Psanou podobu je možné předložit až ve čtvrté třídě, tedy druhém období 1. stupně.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 1
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Cizí jazyk a Další cizí jazyk v RVP ZV
PříspěvekNapsal: čtv 18. říj 2012 6:18:50 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 08. pro 2009 7:16:10
Příspěvky: 24
Nevidím důvod, proč vynechávat jednu ze složek jazyka - tedy psaní, u dětí, které již umí psát. :o Doporučuji byť v omezené – jednoduché formě i tuto složku jazyka rozvíjet. ;) :idea:


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Cizí jazyk a Další cizí jazyk v RVP ZV
PříspěvekNapsal: čtv 18. říj 2012 7:16:50 
Když jsem si prošla mluvnici i předpokládané výstupy pro 2.stupeň, nemohu se zbavit dojmu, že nároky na znalosti a dovednosti našich žáků značně klesají. Nenašla jsem ve výčtu předminulý čas a podmínková souvětí nereálná, nepřímou otázku a nepřímý rozkaz, alespoň náznak nepřímé řeči či souslednosti časů. Nemyslím si, že jsou to nároky nerálné, když uvážím, kolik škol vyučuje angličtinu od 1.třídy a jaké nároky klade dnešní doba na absolventy škol ať už středních, tak vysokých.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 1
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Cizí jazyk a Další cizí jazyk v RVP ZV
PříspěvekNapsal: čtv 18. říj 2012 7:56:47 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 08. říj 2012 13:10:00
Příspěvky: 3
Dobrý den,
cílem úprav RVP ZV (Cizí jazyk a Další cizí jazyk) byl nejen větší soulad se Společným evropským referenčním rámcem pro jazyky, ale i snaha zabránit zbytečnému přetěžování žáků gramatikou a vytvoření dostatečného prostoru pro rozvoj komunikačních dovedností. Váš podnět předáme pracovní skupině, která ho vezme v úvahu při vypořádání připomínek z diskuse.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Cizí jazyk a Další cizí jazyk v RVP ZV
PříspěvekNapsal: čtv 18. říj 2012 17:24:51 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 07. črc 2010 7:04:19
Příspěvky: 349
Pokud se budeme držet Společného referenčního rámce, pak děti opravdu nebudou přetěžovány- naopak by mělo být dost času na procvičení. Pokud nebudeme přidávat zbytečnosti navíc.
Chápu požadavky na dovednost psát v cizím jazyce, ale mnozí třeťáci mají skutečně veliký problém a to bez ohledu na to, jak dlouho se cizí jazyk učí. Nemluvě o tom, že psaná podoba např. v angličtině se liší od mluvené a to je pro některé děti čirá abstrakce- i když už " mají" devět a více let.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 1
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Cizí jazyk a Další cizí jazyk v RVP ZV
PříspěvekNapsal: čtv 18. říj 2012 19:00:04 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 08. pro 2009 7:16:10
Příspěvky: 24
Jana Blažková píše:
Pokud se budeme držet Společného referenčního rámce, pak děti opravdu nebudou přetěžovány- naopak by mělo být dost času na procvičení. Pokud nebudeme přidávat zbytečnosti navíc.
Chápu požadavky na dovednost psát v cizím jazyce, ale mnozí třeťáci mají skutečně veliký problém a to bez ohledu na to, jak dlouho se cizí jazyk učí. Nemluvě o tom, že psaná podoba např. v angličtině se liší od mluvené a to je pro některé děti čirá abstrakce- i když už " mají" devět a více let.


Aby žáci tento velký problém zvládali, je nutné začít s postupným seznamováním s písemnou formou jazyka již ve třetím ročníku. Ve školách, kde začínají s jazykovou výukou od 1. třídy, mají učitelé tu výhodu, že mohou žáky pomaloučku seznamovat s psaním už od 2. třídy.
Nemyslím si, že seznamovat žáky s psaním od 3. třídy je „zbytečnost“. Nezačne-li učitel žáky pomalu zvykat na písemnou formu jazyka již od třetí třídy, jak potom žáci zvládnou psát např. při plošném testování v 5. ročníku? (Tím samozřejmě nechci říci, že učíme žáky psát kvůli testování.) Pokud víme, že je psaní pro žáky velký problém, a to hlavně v začátcích jazykového vzdělávání, pak je přeci pochopitelně nutné začít s ním co nejdříve, aby měli žáci k zvládnutí této složky jazyka více času. Začneme-li s psaním postupně a v rozumné míře aspoň ve třetí třídě, bude to jen ku prospěchu. Jako profesionálové jistě známe postupy, jak žáky s psaním seznamovat a přitom nepřetěžovat. Na základě více než dvacetiletých zkušeností s výukou angličtiny od 3. ročníku a také od 1. ročníku mohu zodpovědně potvrdit, že počáteční problém s psaním od 3. ročníku žáci během prvního roku zvládají. Neumím si představit, že bych jim tuto složku jazyka „zatajoval“ a tvářil se, že lidé v angličtině nepíší.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 45 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na: