Informace o úpravách RVP ZV
Práce na úpravách RVP ZV byly zahájeny na podzim roku 2011. Vzhledem k tomu, že v té době nebyl ukončen cyklus vzdělávání podle RVP ZV a dále z důvodů časových a finančních, byly úpravy zaměřeny pouze na nejdůležitější témata.
Hlavním podnětem k úpravám RVP ZV se tak stala mezirezortní jednání. Na základě požadavků Ministerstva financí (MF), Ministerstva vnitra (MV), Ministerstva obrany (MO), Ministerstva dopravy (MD) a Úřadu vlády (ÚV) byla do RVP ZV začleněna nebo dopracována některá aktuální a důležitá témata – finanční gramotnost, ochrana člověka za běžných rizik a mimořádných událostí, obrana ČR, korupce a dopravní výchova. Ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví (MZd), zástupci rodičů (petice) a zástupci Centra pro rodinu budou upraveny části RVP ZV týkající se sexuální výchovy.
Na základě zjištění, že výstupy vzdělávacího oboru Cizí jazyk neodpovídají Společnému evropskému referenčnímu rámci jazyků, byla přepracována vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace – vzdělávací obor Cizí jazyk, a to AJ, NJ a FJ. Všechny jazyky byly zpracovány jako první cizí jazyk i jako další cizí jazyk. Vzdělávací obor Další cizí jazyk byl z kapitoly Doplňující vzdělávací obory (DOV) začleněn do vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace. Zároveň byla řešena jeho závaznost pro žáky a školu.
Vzhledem k požadavkům, které jsou kladeny na žáky 1. stupně ZŠ při mezinárodních výzkumech TIMSS, PIRLS, bylo ve vzdělávacím oboru Matematika a její aplikace zařazeno učivo o zlomcích a desetinných číslech i na 1. stupeň ZŠ.
V obecných částech RVP dojde pouze k minimálním úpravám. V části A v kapitole 1 Vymezení RVP ZV v systému kurikulárních dokumentů bylo doplněno schéma 1 – Systém kurikulárních dokumentů o další vydané RVP (RVP pro jazykové školy a RVP pro umělecké vzdělávání) a v kapitole 5 Vzdělávací oblasti bylo schéma 2 – Směřování k utváření rozvíjení klíčových kompetencí žáků doplněno o standardy vzdělávání.
V části D v kapitolách Struktura ŠVP pro ZV a Struktura ŠVP pro ZV na nižších stupních víceletých gymnázií budou změněny některé body. V bodu 1 – Identifikační údaje, se vypouští slovo "předkladatel", protože ředitel školy ŠVP v souladu se zákonem nikomu nepředkládá. V bodu 2 – Charakteristika školy se vypouští část vybavení školy a upravuje se znění části spolupráce s rodiči a jinými subjekty a uvádí se to zde jako doporučující údaj. V bodu 6 – Hodnocení výsledků vzdělávání žáků se vypouští část autoevaluace školy, protože podle školského zákona se již povinně neprovádí; vyhodnocování ŠVP a jeho jednotlivých částí (hodnocení školy v rámci výroční zprávy) bylo zapracováno v části D v kapitole 11 Zásady pro zpracování školního vzdělávacího programu.
Po této revizi bude následovat další úprava (dopracování) RVP ZV, která by měla mít charakter dlouhodobějšího koncepčního přehodnocení RVP ZV ve všech jeho částech. Další úpravy, které se připravovaly v rámci seminářů pro jednotlivé vzdělávací obory, nebyly v této fázi revize zapracovány. Podněty budou použity při dopracování RVP ZV.
Autory úprav jsou zástupci MŠMT, NÚV, ČŠI, VŠ, ZŠ, zástupci všech výše jmenovaných ministerstev (MF, MO, MV, MD, MZd) a ÚV, zástupci rodičů a Centra pro rodinu.
PaedDr. Jiřina Tichá vedoucí oddělení předškolního, základního a základního uměleckého vzdělávání, MŠMT
|
|