Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Souhrn nejdůležitějších témat diskuze k 28.10.
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=697&t=20889
Stránka 1 z 1

Autor:  Tomáš Pavlas [ ned 28. říj 2012 19:14:00 ]
Předmět příspěvku:  Souhrn nejdůležitějších témat diskuze k 28.10.

Souhrn nejdůležitějších témat diskuze k 28.10.

Celý text RVP ZV s vyznačenými změnami si prohlédlo za více než 14 dní zhruba 400 lidí. Jeho jednotlivé části s vyznačenými změnami pak okolo 200 lidí.
Diskuze zatím sleduje téměř 2000 učitelů. Aktivně se ale do ní svými příspěvky zapojilo jen více než 40 učitelů.

Největší zájem odborné veřejnosti prozatím byl o seznámení se změnami ve vzdělávacích oborech Cizí jazyk a Další cizí jazyk, kde diskuzi sledovalo více než 450 učitelů.
Nejvíce se diskutuje o členění výstupů:
Citace:
„…Navrhuji u 1. období také ona 4 pojmenování (poslech s porozuměním, mluvení, čtení s porozuměním a psaní) s tím…“ (Mgr. Norbert Tlustý),
o přílišném důrazu na gramatiku:
Citace:
„…Myslím, že výše zmíněná gramatika přesahuje rámec úrovně A2, ani není nezbytná k dosažení očekávaných výstupů na II. stupni. Spíše než na kvanta gramatiky bych se zaměřila na kvalitněji zvládnuté používání již probrané gramatiky při mluvení, konverzaci a psaní…“ (Dagmar Šípová)
o snižování úrovně:
Citace:
„Celkově jsem po prostudování změn dospěl k závěru, že úroveň jazyka jde v návrhu ještě níže, než je nastavena nyní. Vzhledem k tomu, že nepatříme mezi národ s jazykově příliš vzdělanými obyvateli, doporučoval bych úroveň minimálně nesnižovat, ba trochu pozvednout.“ (Mgr. Norbert Tlustý)
a o psané formě jazyka v 1. období na 1. stupni ZV:
Citace:
„…Chápu požadavky na dovednost psát v cizím jazyce, ale mnozí třeťáci mají skutečně veliký problém a to bez ohledu na to, jak dlouho se cizí jazyk učí. Nemluvě o tom, že psaná podoba např. v angličtině se liší od mluvené a to je pro některé děti čirá abstrakce - i když už " mají" devět a více let.“ (Jana Blažková)

Dále byly v několika příspěvcích připojeny detailní návrhy na doplnění či úpravy výstupů a učiva, ať již speciálního pro jeden jazyk, nebo společného pro všechny cizí jazyky.

Druhým nejsledovanějším tématem bylo téma úprav obecných částí, které sledovalo okolo 400 účastníků. V něm byla výrazněji zmiňována především otázka vhodnosti jen částečných úprav, které budou následovány úpravami celkovými:
Citace:
„Především jsem očekával komplexní revizi RVP ZV, ne dílčí připomínky a plnění zadání nějakých meziresortních dohod. Armáda si chce vylepšit kredit, tak do RVP ZV šoupneme pár slovíček navíc. Práce na MŠMT je očividně zcela roztříštěná a nekoordinovaná: jedna skupina dělá to a druhá zase ono (někde kousek revize, někde plošné testy, onde jakési strategie základních gramotností) a celek se vytrácí. Proč se proboha nimrat v nepovinném učivu?...“ (Mgr. Zdeněk Sotolář)
A také otázka modifikace RVP ZV pro žáka s LMP zde byla často diskutována:
Citace:
„A já bych se k témuž zeptala, kde se v základních školách vezme dostatek speciálních pedagogů, kteří budou schopni takovou modifikaci učiva provést, protože ač u nás zkušenosti s integrací žáků s LMP máme, je právě přizpůsobení vzdělávacího obsahu největším problémem (zvláště v naukových předmětech)“ (Mgr. Hana Pilařová)
Vzhledem k důležitosti tohoto tématu pro účastníky bylo založeno zvláštní vlákno diskuze věnované právě tématu žáků s LMP a v příspěvcích byl zde zmiňován určitý nedostatek informací z MŠMT:
Citace:
„Přečetla jsem si celý návrh úprav RVP. Měly tam být na konci 2 přílohy,z toho jedna se měla týkat žáků s LMP.Žádné přílohy zde ale nejsou. Kde hledat? Ráda bych si to přečetla a dala podnět k diskusi…“ „…Takže se opravdu schyluje k zániku speciálních škol, i když je to v různých médiích popíráno…“ (Jana Karvaiová)


Podobně i téma nezařazení revize vzdělávací oblasti ICT bylo v tématu úprav obecných částí zmíněno a následně diskutováno ve vedlejším vláknu:
Citace:
„Návrh naprosto ignoruje změny v oblasti informačních a komunikačních technologií, nereflektuje technologický vývoj v oblasti ICT ani rostoucí důležitost ICT v informační společnost …Úřední rozhodnutí týmu pro revizi RVP, že se bude diskutovat jen k navrženým změnám (tj. diskuse k NEnavrženým změnám není žádoucí) mi v kontextu ICT připomíná politické rozhodnutí jednoho státníka o tom, že kybernetika je buržoasní pavěda.“ (RNDr. Pavel Pešat, Ph.D.)


Nejvýraznější diskuze mimo připravená témata byla mezi účastníky k tématu RVP vs. původní osnovy. Mimo příspěvků dokládajících výhody nebo nevýhody RVP vzhledem k dřívějším osnovám jsou v tomto tématu také velmi podnětné příspěvky, které uvádí širší souvislosti - jako například příspěvek Vladimíra Václavíka, z nějž vyjímáme:
Citace:
„…Školní vzdělávací programy otevřely prostor pro rozvoj autonomie škol a schopný tým umí vytvořit kvalitní kurikulum. Bědování nad poklesem vzdělanosti je vlastně bědováním nad stavem učitelstva, šířeji nad stavem celé společnosti…“


Ostatní témata nebyla tak výrazně diskutována, byť zájem o seznámení s nimi mělo vždy více než 300 učitelů.
Z nejčastějších připomínek uvádíme otázku uvádění výčtu platební karet a způsobu zapracování Standardu finanční gramotnosti v tématu věnovaném právě finanční gramotnosti, otázku změn vynucených ostatními rezorty a faktické nezávaznosti učiva v RVP ZV v tématu Bezpečí a zdraví v RVP ZV a v neposlední řadě i otázku absence diskuze k vzdělávací oblasti Člověk a příroda.


Děkujeme všem diskutujícím za čas a za cenné konkrétní náměty na úpravy!

Diskuze probíhá do 10. listopadu. Budeme rádi, pokud najdete chvíli času a svým názorem buď podpoříte již uvedené argumenty, nebo napíšete jiné podněty či připomínky, které budou předány MŠMT.

Tomáš Pavlas, Lenka Urbanová

Stránka 1 z 1 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/