Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

ŠVP pro školní družinu
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=723&t=1073
Stránka 1 z 3

Autor:  Tina [ stř 23. zář 2009 10:38:27 ]
Předmět příspěvku:  ŠVP pro školní družinu

Podle čeho vycházíte při tvorbě ŠVP pro školní družinu? Je někde uvedeno?

Autor:  Lucie Slejšková [ čtv 24. zář 2009 8:14:00 ]
Předmět příspěvku:  Re: ŠVP pro školní družinu

Dobrý den,

na stránkách Metodického portálu jsem k tomu našla zcela dole tuto odpověď: Zákon to ukládá. Požaduje cíle vzdělávání, délku, formu, obsah a časový plán vzdělávání, podmínky přijímání uchazečů, průběh a ukončování vzdělávání, včetně podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, popis materiálních, personálních a ekonomických podmínek a podmínek bezpečnosti práce a ochrany zdraví. Jiná věc je forma zpracování ŠVP pro ŠD. Jako nejvhodnější se jeví jeho zapracování do ŠVP školy, kde je mnoho informací možné využít a upozornit jen na specifika fungování ŠD a na specifika činností, která se tam odehrávají. V podobné formě lze nejlépe zohlednit i vaši situaci, kdy zpracováváte informace o družině stručně a pro malé oddělení ŠD. Důležité je vědět, co a proč jste do programu dali, jak tomu rozumíte, jak to využíváte a jak to dokážete objasnit, zdůvodnit.

Výborné je, že některé školy své ŠVP pro družiny zveřejňují, tak se dá inspirovat přímo z netu, např. tady:

Dolní Ředice
Frýdek-Místek
ZŠ Vlčice
ZŠ Hostivař
ZŠ Kunratice - jako součást ŠVP ZV, níže na stránce

A tady ještě článek v UN o tom, jaké jsou zkušenosti se zpracováváním ŠVP pro školní družinu.

Otázka je, co je dobrý ŠVP pro družinu?

Autor:  Mgr. Dana Svobodová [ ned 27. zář 2009 8:35:58 ]
Předmět příspěvku:  Re: ŠVP pro školní družinu

Lucie Slejšková píše:
Dobrý den,
Jako nejvhodnější se jeví jeho zapracování do ŠVP školy, kde je mnoho informací možné využít a upozornit jen na specifika fungování ŠD a na specifika činností, která se tam odehrávají. V podobné formě lze nejlépe zohlednit i vaši situaci, kdy zpracováváte informace o družině stručně a pro malé oddělení ŠD.


Dovolte mi nesouhlasit. Zapracování do ŠVP školy není možné vzhledem k tomu, že ŠD i ŠK mají zcela odlišná specifika! Navíc se mi zdá tento způsob velmi nepřehledný - jak budou vychovatelky ŠD s tímto dokumentem dále pracovat? Jak se v něm budou orientovat rodiče, děti? Kde budou pojmenovány specifické činnosti ŠD (odpočinková, rekreační, zájmová...?dle vyhlášky č. 74/2005) Činnost ŠD i ŠK podporuje a dále rozvíjí ŠVP školy (na tom se zřejmě shodneme). Metodika tvorby ŠVP pro zájmové vzdělávání (Vydal: Národní institut dětí a mládeže ve spolupráci s Ministerstvem školství mládeže a tělovýchovy v Praze roku 2007, Tisk: ÚIV, Nakladatelství Tauris, ISBN 978-80-86784-03) - vím, že není závazná, nepřipouští však jinou možnost než jako samostatný dokument (citace: Školní vzdělávací program školského zařízení je vždy samostatný dokument, a to i v případě, kdy právnická osoba vykonává současně činnost školy (základní škola) a školských zařízení (školní družina a školní klub). V tomto případě školní družina i školní klub mají své samostatné školní vzdělávací programy! Všechny tři školní vzdělávací programy (včetně školního vzdělávacího programu školy, který vychází z rámcového vzdělávacího programu) však mohou mít společné některé části a to ty, jejichž uvádění pro školská zařízení školský zákon nevyžaduje. Naopak samostatné musí být ty části školních vzdělávacích programů, jejichž uvedení školský zákon stanoví závazně.)
Podle mého názoru je tedy vhodné vypracovat samostatný dokument (připouštím možnost přílohy ŠVP školy), kde budou formulovány povinné části ze zákona (cíle, podmínky...), respektující činnosti uveené ve vyhlášce č. 74/2005 a s možností doplnění např. VVS (výběrem vhodných postupů pro ŠD a ŠK), případně podporou PT (opět výběr ze ŠVP školy), hodnocením žáků (převažuje slovní - pochopitelně), až po zamyšlení jakým způsobem budeme hodnotit svoji činnost (autoevaluace).
Dana

Autor:  Lucie Slejšková [ ned 27. zář 2009 19:28:06 ]
Předmět příspěvku:  Re: ŠVP pro školní družinu

Dano,

díky za názor. To doporučení, se kterým polemizujete, jsem našla na netu, sama se ŠVP družiny nemám zkušenost, proto je skvělé, že jste přidala vlastní pohled z vlastní zkušenosti.
Domnívám se ale, že doporučení bylo myšleno i tak, jak nakonec píšete Vy - využít některé společné části ŠVP a připojit dejme tomu samostatnou přílohu. Pak si dovedu představit snadno i to, jak se v dokumentu budou orientovat všichni, kdo to potřebují. Ale rozumím tomu, co píšete.

Díky za užitečný odkaz na materiál NIDM, který lze při tvorbě ŠVP použít. Lze ho najít někde online? Pátrala jsem na stránkách NIDM, ale neúspěšně. Předpokládám, že v tištěné podobě se dá případně sehnat v nakladatelství Tauris.

A jak řešíte ŠVP pro družiny na vašich školách?

Autor:  Mgr. Dana Svobodová [ pon 28. zář 2009 12:17:41 ]
Předmět příspěvku:  Re: ŠVP pro školní družinu

Dobrý den,
bohužel "Metodiku" jsem nikde online nenašla, vycházím z tištěné publikace. Pouze ukázka (asi 15 stran) je uvedena na www stránkách NIDM. Sama mám pocit, že NIDM se v této oblasti (ŠVP - ŠD, ŠK, střediska volného času, domy dětí a mládeže) chová k zájmových organizacím trochu "macešsky"...Proto jsem velmi ráda, že bylo toto fórum otevřeno i zde. Doufejme, že se přidají i ostatní vychovatelky a vychovatelé se svými zkušenostmi. Těším se na jejich názory i postřehy...
Dana

Autor:  Tina [ úte 29. zář 2009 12:03:01 ]
Předmět příspěvku:  Re: ŠVP pro školní družinu

Děkuji za odpovědi. Také tápeme, jak ŠVP pro družinu vytvořit. Přiznávám, že doposud byl chybně spíš plánem časově tématickým. Díky Vaší odpovědi alespoň chápeme přibližnou strukturu

Autor:  Mgr. Jan Zouhar [ úte 29. zář 2009 21:50:18 ]
Předmět příspěvku:  Re: ŠVP pro školní družinu

Hájek, B. a kol. Jak vytvořit vzdělávací program pro školní družiny. Praha: Portál, 2007.

Školní družiny nemají stanoveny závazné cíle a také nemají stanovenu povinnost autoevaluace. Ale musí rozpracovat své činnosti a promyslet propojení těchto aktivit s rozvojem kompetencí.

Autor:  Mgr. Dana Svobodová [ pát 02. říj 2009 12:22:18 ]
Předmět příspěvku:  Re: ŠVP pro školní družinu

Dobrý den,
jsem ráda, že pan Jan zmínil publikaci B.Hájka a kol.. Je pravdou, že školní družina nemá stanoveny cíle, ona si je totiž musí vytvořit tak, aby byly v souladu se školským zákonem (č. 561/2004 Sb., § 2, § 5) a také v souladu s konkrétními cíli školy, jež je součástí. Danou problematiku řeší i výše uvedená publikace (str. 11).
Pravdou je, že ani autoevaluace není povinná. Myslím si, že i vychovatelky by se měly umět "ohlédnou" za svojí prací a tzv. nastavit zrcadlo. Může je to posouvat dál a navíc mohou na základě zjištěných informací provádět změny ve svém ŠVP.
Mimochodem i v publikaci p. Hájka (str. 56) je zmínka o autoevaluaci.
Dovoluji si citovat: "Součástí programu bude také evaluační plán - t.j. cyklus hodnocení činnosti, kdy by se měla provádět vnitřní evaluace - tedy interní hodnocení činnosti, ale i vnější evaluace."

Má osobní zkušenost je, že právě tato publikace slouží (nejen) školním družinám, ale i ostatním organizacím zájmového vzdělávání (školní kluby, střediska volného času, domy dětí a mládeže) při tvorbě vlastních ŠVP. Bohužel musím konstatovat, že mnohé pasáže jsou brány jako "dogma" nikoliv jako inspirace. Ale sama osobně oceňuji tuto knihu, je obrovským přínosem pro práci pracovníků v zájmových zařízeních. Vřele doporučuji.
Dana

Autor:  Mgr. Dana Svobodová [ pát 02. říj 2009 14:10:07 ]
Předmět příspěvku:  Re: ŠVP pro školní družinu

Možná se budete ptát, kde beru odvahu do tohoto tématu vstupovat. V roce 1989/1990 jsem pracovala jako vychovatelka ŠD, na poslední škole v letech 2004/2008 jako zástupkyně ředitele školy pro 1. stupeň, ve své gesci jsem měla i školní družinu a školní klub. S vychovatelkami jsme vytvořily ŠVP pro školní družinu, využívaly jsme různá školení (přiznám se, že nám příliš nepomohla k objasnění problému), hledaly jsme různé podklady, východiska jsme našly v zákonu a vyhlášce č. 74 o zájmovém vzdělávání..Výhodou bylo, že jsem pracovala také jako koordinátorka tvorby ŠVP, čili jsem mohla koordinovat i činnosti mezi školou a školní družinou i klubem. Na příležitostných setkáváních s pracovníky zájmových organizacích tedy hlavně využívám svoji praktickou zkušenost se ŠVP.
Dana

Autor:  Bert [ stř 24. bře 2010 8:30:50 ]
Předmět příspěvku:  Re: ŠVP pro školní družinu

Zdravím. Může někdo uvést konkrétní a doložitelný zdroj, kde je uvedena povinnost základních škol vytvořit školní vdělávací program pro školní družinu? Na studiu koordinátorů nám uznávaný odborník doporučoval, že žádný švp školní družiny není nutno vytvářet, že stačí její činnost zmínit ve školním vzdělávacím programu školy. Potom se šířily zprávy o tom, že základní škola musí švp pro školní družinu mít, tak jsme také "podlehli" a program jako přílohu školního vzdělávacího programu vytvořili. Ale stejně mám pořád pochyby o tom, zda je celý švp pro šd nutný a zda jsme jen nepodlehli "davové" psychóze. :lol: Děkuji za odpovědi.
Bert

Stránka 1 z 3 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/