Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 5 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Editor ŠVP
PříspěvekNapsal: čtv 25. říj 2007 18:15:57 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. kvě 2009 15:06:14
Příspěvky: 49
Dobrý den,
zajímalo by mne, jestli využíváte nějaký program (software) na tvorbu ŠVP. Máte s tím nějaké zkušenosti?

Koukal jsem na server Česká škola a našel několik článků na toto téma.
Editor ŠVP - http://www.ceskaskola.cz/ICTveskole/Ar.asp?ARI=102674
Reálné školní vzdělávací programy online (doplněno!) - http://www.ceskaskola.cz/Ceskaskola/Ar.asp?ARI=103117
Tvorba školních vzdělávacích programů aneb Nechybí školám podpůrné informační technologie? - http://www.ceskaskola.cz/Ceskaskola/Ar.asp?ARI=103123
Nové on-line aplikace pomáhají učitelům nejen s tvorbou ŠVP http://www.ceskaskola.cz/Ceskaskola/Ar.asp?ARI=103818

_________________
--
Ondřej Neumajer
ondrej@neumajer.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Editor ŠVP
PříspěvekNapsal: ned 04. lis 2007 20:38:23 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 23. říj 2007 11:36:43
Příspěvky: 280
My máme ŠVP napsaný. Jediné, co jsme použili, byl Word.
Neznám žádný editor ŠVP - jako profesionální program - i když vím, že existují. Neumím si ovšem představit, jak mohou fungovat. Vždyť podoba ŠVP je čistě na škole, jediné, co je dáno, je struktura, tedy zjednodušeně řečeno pořadí kapitol. Každý takový editor mě nutně musí nutit do podoby, kterou si usmyslel někdo jiný - autor programu.
Koukal jsem velmi zběžně na zmiňované články a komentáře k nabízeným programům. Když se např. terminologie programu nekryje zcela přesně s terminologií RVP, okamžitě bych "pomocníka" vyhodil - v jednom z programů jsou např. termíny ˇživotní kompetence" a "oborové kompetence" - podle mě okamžitá diskvalifikace, autor se neseznámil s RVP.
Jestli takový program hlídá, zda máme v našem ŠVP všechny výstupy uvedené v RVP, zda máme naplněné všechny kapitoly, tak to může být jakási pomoc, ale stejně, jak takový program pozná, že jsem tam napsal smysluplný text a ne hlouposti?
Word má taky své nevýhody - proto, že ŠVP píše hodně lidí - zejména kapitolu o učebních osnovách. Tady je opravdu nutné stanovit naprosto striktní pravidla pro psaní osnov, hlavně co se týká formátování textu, volby stylů apod, tedy spíš nastavit a zakázat pod pohrůžkou "useknutí ruky nebo vraždy" jakkoli nastavení měnit. Pohrůžka obecně nezabere, tak potom nekompromisně vracet k přepracování. Totiž - koordinátor je ten člověk, který bude dávat dokumentu konečnou podobu. A když někdo vloží řádek do tabulky tak, že ho tam vloží, a někdo jiný tak, že tam prostě nakreslí kreslícím nástrojem čáru, nebo když si někdo změní šířky sloupců, protože má užší monitor, pak je to příšerná práce. Ale to je určitě jasné.
Jinak si myslím, že když chce škola, resp. koordinátor, mít obsah ŠVP pod kontrolou, musí ho celý "napsat", nebo aspoň vlastnoručně seskládat z dodaných textů a pak naformátovat.
Jestli někdo používáte editor ŠVP, napište, v čem je vám nápomocen? Velmi by mě to zajímalo, protože jen sestavování textu mi zabralo týden "dovolené".

_________________
Petr Krupka


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Editor ŠVP
PříspěvekNapsal: stř 03. čer 2009 10:43:36 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Nazdar Ondřeji,
odpovím jako člověk, kterému prošlo rukama přes 50 ŠVP a navštívil velké množství škol jako konzultant. Editor je dobrý na začátku tvorby, protože učitele vede co a jak napsat. Sleduje a hlídá vazby. Pak se však stávají černou můrou, protože v důsledku struktury editoru, naroste rozsah dokumentu na 400 - 500 stran a stává se z něho nepoužitelný dokument. Proto většina škol v závěrečné fázi prací překlopuje celý text do Wordu a pracuje s ním v této podobě - tedy vyškrtává zbytečné části.
Pokud se týká editoru pro odborné školy - nutí je rozepisovat všechny podbody ke kompetencím a to je holý nesmysl a z dokumentu se stává formální, nepoužitelná záležitost.
Tedy celkově - editory nejsou moc velkou pomocí. Kdyby ty peníze, za které se to kupuje, dali učitelům, bylo by to určitě lepší.

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Editor ŠVP
PříspěvekNapsal: stř 03. čer 2009 12:06:32 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 8:40:03
Příspěvky: 530
zdravím,
mám stejnou zkušenost jako Jan, navíc prokonzultovanou s kolegy při funkčním studiu Koordinátor ŠVP. Program naroste klidně na 900 stran a to je tak nepřehledné a odrazující, že už ho nikdo nikdy nechce číst. Zatím každý, s kým jsem o tom mluvila a zaplatil za něj nemalou částku, toho lituje a vrací se ke klasickému vypracování.

_________________
LenkaRi
http://www.i-sen.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Editor ŠVP
PříspěvekNapsal: ned 23. srp 2009 22:22:16 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: úte 14. črc 2009 22:57:15
Příspěvky: 54
Zdravím všechny !

Připojuji se k Jendovi. Nepatřím k velkým zastáncům profesionálních editorů.
Jeden z důvodů je ten, že dokument díky algoritmům editoru "nakyne". :o
Další důvod je ten, že na škole, kde se chtějí obrátit o pomoc k editoru si ve skutečnosti přidají práci. Musí kromě jiného proškolit své učitele v užívání editoru, protože editor má své zákonitosti jako každý jiný program.
8-) Pokud toto proškolení nenastane, nastanou situace, kdy si nutně v některých krocích některá zadání někteří vysvětlí po svém a v konečné podobě to potom dělá problémy. V každém ŠVP i v tom "editorním" je nakonec vždy jen to, co tam tvůrci "nakrmí". Ta editorní varianta pak má ovšem svůj vlastní život, který odpovídá naprogramovaným algoritmům. :idea:

Nakonec je to ale svobodné rozhodnutí školy, jakou cestu zvolí, i když si nejsem jistá, zda je to vždy svobodné rozhodnutí učitelů, jichž se to týká... :?:

Hezké dny přeje Andrea

_________________
Hezký den!

Andrea


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 5 ] 

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron