Mgr. David Hawiger píše:
Snažím se tedy jen upozornit, že na škole jsou lidé, kteří nezřídka za neadekvátních podmínek (provozních, organizačních a samozřejmě i finančních) zajišťují provoz školních digitálních systémů ve srovnatelném rozsahu a obsahu jako jinde, kde na to mají běžně vyčleňovány pracovní pozice.
Nebo se v této věci mýlím a v tomto punktu je současný stav uspokojivý?
Naprosto souhlasím!
Jako učitel informatiky na SŠ moc dobře vím, kolik času správa a údržba IT na škole sebere. Školy se díky evropským projektům sice vybavily,
ale na údržbu nikdo nemyslel. Když jsme měli na starost jen vlastní učebnu, šlo to, tam jsme si to nějak ohlídali. Nyní k tomu máme další dvě učebny: pro jazykovku a ostatní předměty, dále kantorské notebooky, interaktivní tabule v učebnách a tablety. O server se naštěstí stará externí firma. I tak je ale práce nad hlavu, hlavně s kolegy (a bohužel i s vedením), kteří mají pocit, že jsme na škole přece „ajťáci“ proto, abychom jim poskytli servis, kdykoli oni potřebují. Ohodnocení za to směšné, nepříjemností (když už se to fakt stíhat nedá) požehnaně, času to sežere mraky a klidu na přípravu vlastních hodin zbývá minimum. Občas se stane, že kolegové či sám ředitel, mne vytáhne i z mé hodiny, kvůli zaseklé kopírce…
Koncepčně to nebylo dosud řešeno nijak! Pořád říkám, že:
„od fyzikáře také nikdo nečeká, že bude po škole vyměňovat žárovky, jen proto, že učí o elektřině. Na to má škola školníka, a pokud je problém složitější, zavolá si elektrikáře!“ Se správou IT na školách to musí být stejné!
A dokud se to nevyřeší, informatici nebudou mít sílu věnovat se naplno právě informatice a to je podle mne škoda (a taky plýtvání lidskými zdroji, protože
udržovat infrastrukturu může šikovný průmyslovák, učit opravdovou informatiku ale musí vzdělaný a zapálený vysokoškolák).
Zkrátka chtěl bych se dožít chvíle, kdy si budu ve škole „jen“ ladit vlastní přípravu a k ruce budu mít technika (stačí 1x týdně), kterému naporoučím, co kam potřebuju nainstalovat, zkonfigurovat, co kde komu neběží a on se postará. Mimochodem na partnerské škole ve Švýcarsku naprosto běžná věc!
Proto nesmírně vítám opatření 4.4 a doufám, že nezapadne v zapomnění! Prosím kolegy podpořte jej!