Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Využívání “delších časových celků” v ŠVP
PříspěvekNapsal: úte 29. pro 2015 13:32:33 
Problém je především v HO. Možnost v současné době využívat delší časové úseky v tvorbě školních výstupů (např. pro „orchestry“) do určité míry konzervuje chápání rozdílu „orchestr – předmět“. Dovedu si představit, že v budoucnu, až se učitelé naučí chápat tento rozdíl, bude možné delší časové úseky bez problému používat. Nyní jsme ale zatím stále na úplném začátku reformy a „delší časové úseky“ jsou využívány především proto, že učitelé nemají ujasněno, co je smyslem navštěvování takového kolektivního předmětu a domnívají se, že smyslem je: „aby kapela hezky hrála“. Učitelé při využití této možnosti nikdy nezačnou sami od sebe tvořit pro tyto předměty výstupy (když to budou moci obejít) a především nikdy nezačnou o „svém souboru“ uvažovat jako o předmětu (v ZUŠ se nechodí do „orchestru“, ale do předmětu, protože ZUŠ je škola a ne umělecká agentura). Souhlasit s tím, že učitelé mohou v této počáteční fázi reformy využívat delší časové úseky je podle mého názoru pouze určitá rezignace na nešvar, který nemá bohužel nikdo zájem otevřít. Jde o to, že ředitelé škol pojímají hudební tělesa ve škole jako své „propagační prostředky“ a ne jako „vzdělávací nástroje“ pro rozvoj klíčových kompetencí žáků. Je to velmi podobné, jak jsou pojímány i soutěže. Je pochopitelné, že učitelům to vyhovuje - lze se na náročnou tvorbu školních výstupů pro hudební kolektivy vykašlat, ředitelé to v zásadě nepotřebují a učitele k tomu nepovedou - oni potřebují, aby jim jejich kapela skvěle zahrála místnímu panu starostovi. Pro ČŠI je to moc sofistikované (tam scházejí odborníci, kteří mají vhled do problematiky) a podle textů jejich zpráv lze spíše pozorovat, že adorují ředitele za to, čím víc akcí, tím lépe. Já jsem podporovatel delších časových úseků, které RVP ZUV umožňuje, ale až tehdy, kdy nejprve učitelé (i ředitelé) pochopí PROČ? Proč zakládat orchestry? Co je jejich účelem? Jaká pozitiva má žákovi docházka do orchestru přinést? V čem bude osobnostně žák jiný, takový, který do orchestru chodí a který do orchestru nechodí? Teď devadesát procent škol využilo delších časových celků proto, že nevěděli, co do školních výstupů psát! Já se na to po školách a školeních učitelů ptám a otevřeně to potvrzují. Správná cesta k delším časovým úsekům je zahájit tvorbu školních výstupů do jednotlivých ročníků! Nejde o to, aby byly v ŠVP napsány, ale aby byla ve škole zahájena diskuze o obsahu vzdělávání. Taková diskuze je pak skutečná reforma „v přímém přenosu“. Změna v uvažování, že hudební těleso není předmět, že škola není umělecká agentura a že podle výborně hrajícího Big Bandu, který obhospodaří celovečerní ples, se kvalita školy nepozná...


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Využívání “delších časových celků” v ŠVP
PříspěvekNapsal: úte 29. pro 2015 15:57:46 
Lze vůbec využít možnost delších časových celků v situaci, kdy máme postupové zkoušky na konci každého ročníku?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Využívání “delších časových celků” v ŠVP
PříspěvekNapsal: úte 29. pro 2015 16:14:01 
Jakožto zastánce delších časových celků v určitých situacích (viz mé předchozí příspěvky) si na druhou stranu nedokážu představit, že v předmětech nebo v ročnících, kde probíhají postupové zkoušky, budou chybět výstupy v ŠVP. Výsledkem postupové zkoušky je rozhodnutí postupuje/nepostupuje, které je případně jemněji rozlišeno klasifikací (což není podmínkou), anebo zkonkrétněno slovním hodnocením (též není podmínkou). V případě neúspěšné postupové zkoušky si nedokážu představit jinou argumentaci (třeba vůči stížnosti na takový výsledek), nežli poukázáním na "ročníkové požadavky" v ŠVP. U postupové zkoušky je situace diametrálně odlišná od hodnocení na vysvědčení. Na vysvědčení totiž hodnotíme žáka za celé pololetí (viz vyhláška o ZUV), tj. dosažení (resp. spíše dosahování) výstupů je pouze jedním z podkladů. U postupové zkoušky (alespoň v jejím tradičním pojetí) je tomu naopak - hodnotíme aktuální výkon či úroveň znalostí a dovedností žáka.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Využívání “delších časových celků” v ŠVP
PříspěvekNapsal: pon 04. led 2016 10:37:57 
Když byla řeč o orchestrech, tak staré osnovy pro předmět hra v souboru (1981) také nebyly rozčleněny po ročnících. Z praktického hlediska to nemělo smysl. Stejně to bylo u předmětů Sborový zpěv, Úvod do skladebných nauk, Základy zvukové techniky atd. Nevím, proč by se měly výstupy násilně členit po ročnících dnes. Nepovažuji za chybu, když si přeje učitel spolu s žáky, aby kapela hrála nejkrásněji jak může. Nepodaří se jim podat výkon, pokud se nenaučí všechny ty lidské a umělecké věci okolo. Nebo teď bude "moderní" spokojit se s průměrným výsledkem?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 14 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: