Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Jaké jsou cíle reformy na gymnáziích?
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=75&t=16745
Stránka 1 z 1

Autor:  Mgr. Jan Zouhar [ čtv 06. led 2011 11:42:56 ]
Předmět příspěvku:  Jaké jsou cíle reformy na gymnáziích?

Narazil jsem na materiály, shrnující výsledky výzkumu na gymnáziích. Jsou zajímavé. Upoutal mne tam příspěvek dr. Jany Strakové, která říká:
Primární cíle kurikulární reformy na gymnáziích?
Přehled respondentů...:"Primárním cílem reformy je přechod od transmisivní výuky k výuce činnostní."
Na základních školách je tento pohled sporný, na gymnáziu je vysloveně nesmyslný.
Přináší nebezpečí samoúčelných zábavných aktivit bez jakéhokoliv výukového cíle.Na dalším slide uvádí zahraniční zkušenosti pro výuku na gymnáziích:
1. strukturovanost (přehlednost a srozumitelnost, zpětná vazba),
2. orientace na idnividuální potřeby každého dítěte
3. kognitivní aktivizace (cílené rozvíjení myšlenkových dovedností - řešení obtížných úkolů, důkladné promýšlení výukového materiálu, kritické posuzování předkládaných poznatků, ...)
Jaký máte názor vy na primární cíle reformy na gymnáziích? Souhlasíte s tvrzením dr. Strakové?

Autor:  Návštěvník [ sob 08. led 2011 16:58:38 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jaké jsou cíle reformy na gymnáziích?

Proč se zabývat reformou? Všichni na ni kašlou a učí po staru. a hlavně na gymplech.

Autor:  matejkoj@seznam.cz [ sob 08. led 2011 23:16:21 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jaké jsou cíle reformy na gymnáziích?

Hodnoceni dr. Strakové jsem četl už dávno asi na České škole. Myslím, že je přesné - mám dojem, že reforma byla (mimo sepsání ŠVP) představena hlavně jako zavedení aktivit, zejména her do výuky. O tom, že to tak učitelé vnímají svědčí přece nabídka pexes a Černých Petrů a Riskuj na rvp.cz. A např. výuka hodnot goniometrických funkcí nebo goniom.rovnic ve 2. ročníku G s pomocí pexesa nebo domina je asi většinou dosti absurdní. Zbývá už jen krůček k tomu chtít, aby se takto učilo i na VŠ.

Naivně jsem očekával, že tato kritika reformy vyvolá nějakou odezvu, diskuzi ze strany autorů a oficiálních realizátorů reformy. Buď jsou spokojeni nebo nechtějí na problémy moc upozorňovat.

Autor:  Peter Krupka [ ned 09. led 2011 12:56:40 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jaké jsou cíle reformy na gymnáziích?

Velmi často se v diskusích uchylujeme k nesprávným argumentům. Můžeme číst nebo slyšet věty jako:

- teď máme do výuky pořád zařazovat hry
- výuka má být jenom činnostní
- jak máme procvičovat řešení rovnic pexesem?
Při kritice reformy použijeme termíny jako pořád, jenom, nebo vybereme tu nejnevhodnější kombinaci cíle a metody (např. procvičování a hra)

Ale tak to přece není. Podle mě není tato argumentace spravedlivá a korektní. Nikdo nechce (a autoři reformy už vůbec ne), aby se hry používaly nesmyslně, aby se odbouralo pamětné učení a nahradilo prázdnými diskuzemi jen na základě dojmů bez znalosti faktů a nebo aby veškerá výuka probíhala projektově.

Já si myslím, že

- primární cíl reformy není přechod od výuky transmisivní k výuce činnostní. Primární cíl je zavést do výuky i jiné metody než výuky transmisvní s tím, že transmisivní má stále své místo.
- zásadním cílem zůstalo "vybavit žáky širokým a hlubokým vzdělanostním základem", to pochopitelně nejde zařídit jen hraním
- i na gymnáziích si žáci klidně rádi pohrají. Vůbec nevidím nic špatného na tom zařadit do výuky funkcí pexeso nebo domino nebo Riskuj. Umím si představit smysluplné zařazení her, které splní stejný vzdělávací účel jako "obvyklá" výuka (uvozovky nemají pejorativní význam, mám na mysli metody, které byly obvyklé)
- frontální výuka je rozhodně silná a osvědčená metoda práce
- není nic špatného na tom si v hodinách občas podiskutovat, udělat projekt

Hlavně - všeho s mírou a s rozmyslem. Jak se zařazováním "nového" tak i s odmítáním "starého".

Hlásím se k tomu, že jsem se jistou měrou podílel na formulacích cílů reformy - byl jsem koordinátorem tvorby ŠVP na pilotním gymnáziu.

Autor:  Mgr. Jan Zouhar [ pon 10. led 2011 12:09:54 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jaké jsou cíle reformy na gymnáziích?

Ahoj Petře, musím s Vámi úplně souhlasit.
Já bych dokonce vůbec nepoužíval "hry". Tak to mohou nazývat žáci. Pro nás učitele je to smysluplnlá aktivita, která má někam směřovat - má mít nějaký cíl - pomoci žákům zvládnout učivo. Chápu také nutnost aktivizace žáků na gymnáziích. Musí to být ale činnosti, které vedou ke kognitivní aktivitě, jak pěkně vyjádřila ve své prezentaci Jana Straková. To, že nebyl dostatečně zdůrazněn rozdíl cílů reformy na ZŠ a na gymnáziích byla velká chyba. A neseme za to zodpovědnost i my, kteří se podíleli na školení koordinátorů. (Bohužel, i já.) My přece musíme naučit žáky studovat. Vždyť to budou dělat celý život jako vysokoškolsky vzdělaní lidé.
Co bychom nyní měli tedy udělat, aby povědomí cílů na gymnáziích bylo jasnější a nedevalvovalo curikulární reformu?

Stránka 1 z 1 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/