Diskuzní fórum https://diskuze.rvp.cz/ |
|
ICT na střední škole v Polsku https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=75&t=24793 |
Stránka 1 z 1 |
Autor: | Návštěvník [ ned 07. srp 2016 10:24:25 ] |
Předmět příspěvku: | ICT na střední škole v Polsku |
rámci činnosti ICT panelu zabývajícího se inovací národního kurikula v oblasti ICT předkládáme český překlad z polského jazyka těch částí textu, které se týkají výuky informatiky ve středoškolském všeobecném vzdělávání v Polsku ze dvou stěžejních dokumentů vydaných polským ministerstvem školství: 1. Rámcový vzdělávací program všeobecného vzdělávání pro všeobecná gymnázia, profilovaná gymnázia a průmyslové školy v Polsku: •Český překlad - příloha 1 2. Nařízení ministra národního vzdělávání a sportu ze dne 10. dubna 2003 týkající se standardů požadavků jako základu k provádění maturitních písemek a zkoušek v Polsku: •Český překlad - příloha 2 •Polský originál - příloha 3 ZNALOSTI A POROZUMĚNÍ Maturant zná a rozumí základním pojmům, metodám, nástrojům a procesům spojeným s informatikou: 1. popisuje prostředky, nástroje a metody informatiky při používání správné informatické terminologie 2. uvádí role, funkce a zásady práce počítačové sestavy (počítače, periferních zařízení a počítačové sítě) 3. charakterizuje typické informatické nástroje (programové vybavení) a jejich uplatnění 4. popisuje vhodnost a věrohodnost různých zdrojů a souborů informací a užitečnost způsobů a forem jejich prezentace 5. zná klasické algoritmy: a) algoritmy s větvením (např. řešení rovnic lineárních a kvadratických) b) sekvenční prohledávání řady při vyhledávání vybraného prvku c) třídění řady prvků (metodami bublinkového třídění, vsouváním, výběrem minima, rychlou metodou a slučováním) d) metoda „rozděl a panuj“ (například binární vyhledávání) e) rekurzívní algoritmy (např. Euklidův algoritmus a vyhledávání prvků Fibonacciho posloupnosti) f) Hornerovo schéma g) algoritmy na přirozených číslech (pozicové reprezentace čísel, generování prvočísel) h) numerické algoritmy (vyznačování nulového bodu funkce, výpočet hodnoty druhé odmocniny) 6. popisuje proces rozvoje ICT v současné civilizaci a rozumí jeho významu II. VYUŽÍVÁNÍ INFORMACÍ Maturant uplatňuje získané znalosti k řešení teoretických i praktických úloh: 1. využívá typické uživatelské programové vybavení, jako např. textový editor, tabulkový kalkulátor, program pro obsluhu databáze, prezentační program, prohlížeč www, poštovní klient a kompilátor vybraného programovacího jazyka 2. řeší úlohy pomocí využívání ze souboru hotových řešení 3. využívá výhod a služeb počítačových sítí (komunikace s jinými uživateli, posílání dat po síti, tvorba dokumnetů dostupných v síti) 4. uplatňuje metody vyhledávání a transformace informací v relačních5. uplatňuje klasické algoritmy v typových situacích 6. volí vhodný program (uživatelský nebo vlastnoručně napsaný) k řešení úloh 7. zapisuje řešení úlohy v podobě algoritmu se specifikací ve zvolené formě zápisu (posloupnost kroků, blokové schéma, v pseudojazyku nebo v programovacím jazyku) 8. využívá získané znalosti a dovednosti k řešení úloh z různých oblastí (např. matematiky) a problémů každodenního života III. TVORBA INFORMACÍ Maturant uplatňuje metody informatiky k řešení úloh: 1. formuluje problémovou situaci (při tom podá specifikaci problému) a hodnotí vlastnosti navrhovaného řešení 2. formuluje informatické řešení problému pomocí volby vhodných datových struktur a algoritmu a realizuje ho ve vybraném programovacím jazyku 3. využívá metody informatiky (metoda „shora dolů“, základní algoritmické struktury, klasické algoritmy) k řešení úloh 4. hodnotí správnost a efektivnost řešení dané úlohy 5. projektuje a tvoří databáze, které reprezentují soubor informací a relace mezi nimi 6. uplatňuje nástroje a informatické techniky k modelování a simulaci procesů a jevů 7. využívá různých zdrojů a souborů informací k tvorbě dokumentů textových a multimediálních 8. formuluje a odůvodňuje názory týkající se konsekvencí pro osoby a společnosti, které vyplývají z implementace informatiky a ICT Použité zdroje informací: http://www.cke.edu.pl/http://www.cke.ed ... a_2003.pdf http://www. databázích |
Autor: | Ivan Ryant [ pon 08. srp 2016 12:38:14 ] |
Předmět příspěvku: | Re: ICT na střední škole v Polsku |
Systém vzdělávání v Polsku a zvlášť v oboru informatika je určitě téma na diskusi -- můžeme se hodně poučit, co my u nás můžeme dělat lépe, a taky trochu, co raději nedělat. Zrovna mne tyhle informace zajímají, viz příspěvek na mém blogu http://ryanthorssujet.blogy.rvp.cz/2015/04/06/postrehy-z-polska/ Jako výborný úvod do polského školství se mi osvědčil článek Lukáše Doubravy v Učitelských novinách na adrese http://www.ucitelskenoviny.cz/?archiv&clanek=7856 Zde uvedený překlad do češtiny je dost záslužný, ale pomohly by mi pořádné odkazy na zdroje, zejména na internet. Odkaz na titulní stránku polského ministerstva školství není k ničemu. Kromě výuky informatiky v Polsku mě zajímá taky výuka informatiky v Německu -- myslím, že např. v Bavorsku to dělají o hodně lépe než my a navíc že to mají za ta léta už docela vyzkoušené. Viz poznámky v mém blogu |
Stránka 1 z 1 | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |