Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Jak motivovat sbor s hotovým ŠVP podle RVP ZV?
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=9&t=148
Stránka 1 z 1

Autor:  Tomáš Pavlas [ stř 27. úno 2008 21:17:05 ]
Předmět příspěvku:  Jak motivovat sbor s hotovým ŠVP podle RVP ZV?

Většina škol už má hotový jeden ŠVP. Učitelé bývají unavení, někdy i znechucení.
Jak jste motivovali sbor v této fázi? Co byste doporučili svým kolegům z jiných škol?

Autor:  Peter Krupka [ pon 15. zář 2008 21:16:06 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak motivovat sbor s hotovým ŠVP podle RVP ZV?

Vidím analogii s Tomášovou otázkou - Jak motivovat sbor s hotovým ŠVP?

Práce na dokumentu jsou hotovy. Co udělat pro to, aby se s ním ve škole pracovalo? U nás ve škole mám radost - někteří učitelé sami po dvou letech (po malém šťouchnutí) začínají své části přepracovávat - tu přesouvají učivo, tu mění strategie, tu hledají nové metody práce.

Asi je namotivovalo prostě to, že jsou dobří učitelé a záleží jim na jejich práci. Ale jsou i takoví dobří učitelé, kterým zálůeží na jejich práci, a přitom nesouhlasí se změnami a proto nejsou motivováni sami. Jak na ně? Nevím. Jaké máte zkušenosti?

Autor:  Jiří Posselt [ čtv 04. pro 2008 20:42:24 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak motivovat sbor s hotovým ŠVP podle RVP ZV?

Myslím, že jednou z cest je soustavně sbor i jednotlivce přesvědčovat o přínosu ŠVP pro školu. Osobně jsem přesvědčen, že dobře zpracovaný školní vzdělávací program přináší řadu výhod. Mezi ty, jež bych jmenoval na prvním místě, je skutečnost, že ŠVP - jak jsem možná už psal jinde - umožňuje dospět k relativně jednotnému profilu absolventa školy.
Víme, že úroveň výuky jednotlivých učitelů v rámci jedné předmětové komise bývala často velmi rozdílná. Mnozí to věděli, mnohé to zlobilo, ale nikdo s tím většinou nic neudělal, neboť předmětové komise se dříve jako tým k ničemu nezavazovaly. Každý jejich člen pouze individuálně "naplňoval" osnovy, jež ovšem nepřinášely víc než výčet učiva určeného k "probrání". Se ŠVP se situace mění. Předmětové komise pracují jako tým. Tím, že vypracovávají jednotné výstupy a volí společné strategie k rozvoji klíčových kompetencí, se všichni členové předmětové komise zavazují, že směřují ke společnému profilu absolventa svého předmětu. Tento závazek je kontrolovatelný, tudíž snadno vymahatelný. V době, kdy učíme žáky komunikovat (např. někomu vhodným způsobem sdělit vlastní kritické stanovisko k jeho práci :) ) a vystupovat asertivně, kdy je vedeme k angažovanému přístupu ke světu kolem, by bylo na čase, abychom těchto kompetencí využili při své práci rovněž my učitelé. S vlastním ŠVP už neneseme odpovědnost pouze za naši práci, nýbrž přinejmenším i za to, jak se učí náš předmět na naší škole. Kdo je odpovědný za práci předmětové komise? Kdo má kontrolovat její společné výstupy? Vedení školy, její předseda nebo všichni její členové? Dobře sepsané osnovy s měřitelnými výstupy a závaznými strategiemi nám tedy umožňují nejen zefektivnit své vlastní výchovně vzdělávací působení, nýbrž angažovat se i mimo ně a trvat na plnění společných závazků. Jen k tomu najít odvahu. ŠVP je tu jako odrazový můstek.

Stránka 1 z 1 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/