Zdravím Bohunku a další mateřinky,
musím se přiznat, že toto téma jsem chtěla otevřít také, protože mě velmi zajímá.
Z mé zkušenosti vyplývá, že učitelky mají zájem "pouze" o semináře praktické - hudební, výtvarné apod. Semináře teoretické (evaluace v MŠ, logopedická prevence v MŠ apod.) jsou většinou odmítané. Ovšem, přiznejme si, kolik paní učitelek na 100% chápou evaluaci. Bohužel, ať chceme nebo ne, musíme ji provádět, je naším denním chlebem. A když nevím jak na to, nemůžu práci odvést kvalitně. Na druhou stranu musím však říct, že tyto "teoreticky" zaměřené semináře se nesetkávají (dle názoru paní učitelek) s kvalitou, kterou by měly mít
.
Samozřejmě je problém nepřítomnost paní učitelky v MŠ - třídy se musí dělit apod. Na druhou stranu - jaký je u Vás zájem o kurzy, které probíhají o víkendech?
Mám čerstvou zkušenost s kurzem logopedické prevence. Ztěžujeme si, jak ty naše děti v MŠ "hrozně mluví". Dobře, ale co s tím? Myslím si, že na počátku dlouhé cesty je vzdělání pedagogů v této oblasti. Do naší MŠ přišla nabídka kurzu logopedické prevence - nepřihlásil se nikdo. Proč? Protože kurz trvá 50 hodin? Je v pátek a sobotu? Nevím. Kurz navštěvuji a připadá mi úžasný. Samozřejmě chápu, že po celém týdnu toho máme všichni dost a jet v pátek odpoledne a v sobotu na kurz je pro mnohé problém. Ovšem kurz společně se mnou navštěvují paní učitelky, které mají doma tři malé děti, mají pět let do důchodu (a přesto se chtějí ještě vzdělávat) a takhle bych mohla pokračovat.
Myslím si, že problém DVPP je také v ochotě pedagogů dále se vzdělávat. Myslíte si, že je to jinak? Ráda bych změnila názor
.
Trochu tuto problematiku srovnávám se soukromou sférou, kde je běžné, že pracovníci procházejí velmi často různými školeními – nesetkala jsem se u nich s neochotou. Ví, že když se chtějí udržet a uspět v konkurenci, musí se dále školit. To samé ale platí i u nás – mateřinek.
Stránku finanční nebudu rozebírat – všichni víme jak na tom jsme
Ráda bych se seznámila i s nějakými statistikami - jak často učitelé navštěvují DVPP, jaká je kvalita nabízených seminářů, jak rodiče hodnotí vzdělání pedagogů? (zda ho oceňují nebo je jim to „jedno“) apod. Nevíte, jestli nějaké jsou?
Doufám, že můj příspěvek nevyzněl příliš pesimisticky (zvlášť teď před Vánoci), pokud ano omlouvám se, ale než jsem nastoupila do praxe myslela jsem, že DVPP funguje jinak a teď jsem zklamaná
. Na závěr tedy přidám doporučení - semináře dr. Beníčkové musí být skvělé. Setkala jsem se s ní během studina na UPOLu a byla úžasná - pravý "praktik".