…s reálným světem ani s přípravou na něj nic moc společného…… Právěže možná jo. Bohužel. Reálný svět /dospělých/ je totiž plný šikanování, trestání, použití moci nefér, destruktivně, bezohledně, diskriminačně, ponižujícím způsobem atd. Všude je deficit samostatně myslících lidí s vlastním názorem /nejsou potřební, jakmile se nepodřídí velení/, je potřeba vychovat generaci poslušnou, která si zvolí své stádečko a jeho zdánlivé bezpečí – ti, kteří jsou vyčleněni /i uměle/, ať si nějak poradí, jejich problém - chybí vůle ke spolupráci a vzájemnému naslouchání, pochopení, lidskost, atd. atd. A namísto toho, aby se vidělo, že něco tady nehraje, něčeho je příliš a bylo by dobré vyvažovat, přikládá se na straně vah , kde to už i tak převažuje, páč čert vždy na větší hromadu klade……. Přitom je to snadné. Můžeme působit všichni ve svém okruhu dle svého rozhodnutí – ač svět svými malými činy nezměníme. Můžeme ale přidávat svou trochou závaží na kteroukoliv stranu vah a ovlivnit stav. Jen je potřeba se umět rozhodnout dle nějakých hodnot /jakých?....../ a ustát to. Dnes přemýšlím i o tom, jak by se mi zlepšil /změnil/ život autopřidělováním červených a černých puntiků za své konání denních povinností + jaká zvolit kritéria, proč za něco černý puntik, proč červený a co pak si přidělit za trest za určitý počet /kolik?/ černejch a akou odměnu za červený puntiky. Už mám jasno. Na takových blbostech nemá cenu přemýšlet, přece nežiju pro puntiky. Proč tedy puntikovat děti? Jedině kdyby šlo o berušky – ovšem ty mají puntiky předem „narozené“. Ale možná by je šlo nějak mazat, třeba. Anebo navrhuji, aby si nejdříve kantor, který je majitel nápadu nechat dítě „vyžrat si“ bezbačkůrkový stav chozením naboso totéž vyzkoušel vlastnonožně, celodenně, polítal po celé škole. Slast, že? Ono je to i zdravé totiž. Šlo by zavést inovaci s názvem „Škola pro zdraví“ – všichni bez obuvi. Možná by byly i evropské dotace. Z mnoha svých myšlenek a nápadů na toto téma /vlastně mi to připadá jako vymýšlení trestů - který bude lepší/ ještě toto /k chození po škole fuskovně/, mohlo by zabrat, protože je v duchu strachu, ten s vymýšlením trestů /a odměn: za 5 puntiků tě budu mít rád/ souvisí: Milí pedagogové, kdopak se zamyslel nad tím, že by dítě bez bačkůrek, cupitajíc v ponožkách, mohlo někde uklouznout a ublížit si na zdraví? A hádejte, kdopak by potom nesl odpovědnost za zranění žáčka? Ano, na rodiče by to šlo hodit též, jako pokus dobrý. A co odpovědnost školy? Anebo žeby předhodit to soudu? Atd. Co by asi dělal dr. Matějček v situaci, kdy dítě nemá bačkůrky…….. On totiž tuším měl děti rád. Mám to nějak podobně.
|
|