Odeslat odpověď
Uživatelské jméno:
Předmět:
Tělo zprávy:
Vložte sem vaši zprávu, může obsahovat maximálně 60000 znaků. 

Smajlíci
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Velikost písma:
Barva písma
Možnosti:
BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí
Zakázat BBCode
Zakázat smajlíky
Zakázat URL adresy v tomto příspěvku
Otázka
Jaká je barva nebe?:
Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
   

Přehled tématu - Kolegiální podpora učitelů v oblasti gramotností
Autor Zpráva
  Předmět příspěvku:  Re: Kolegiální podpora učitelů v oblasti gramotností  Odpovědět s citací
Lenka Urbanová píše:
2. Jakou máte zkušenost s kolegiální podporou v online prostředí a co udělat, aby fungovala?

Rád bych připojil poznámku. Jakkoli je spojení učitelů online komplikovanější, má na druhou stranu jednu obrovskou výhodu. Spojit se lze s mnohonásobně větším počtem případných inspirátorů - vy jim asi říkáte mentoři, já čelní učitelé. Stejně, jako bychom si přáli, aby žáci pochopili, že technologie jim mohou pomoci k osobnímu růstu, měli by učitelé jejich prostřednictvím hledat spojení s těmi nejlepšími vzory, a od nich přijímat aktuálně nejnovější podněty pro zdokonalení své práce.
Právě toto je asi jediná možná cesta, která umožňuje přijatelně rychlé šíření inovací ve školství.
Příspěvek Napsal: pon 26. čer 2017 18:52:37
  Předmět příspěvku:  Re: Kolegiální podpora učitelů v oblasti gramotností  Odpovědět s citací
Dobrý den, reaguji na definici kolegiální podpory, jak je nabídnuta v mailu od Petry Tejklové (a též zde v diskusi). V projektu Pomáháme školám k úspěchu jsme v roce 2014 definovali kolegiální podporu jako skutečně kolegiální, možná lze použít výraz peer podporu, podporu co nejsymetričtější. Jde nám o to, aby ve školách nastávala spolupráce dvou a více učitelů, kteří se podporují navzájem tím, že společně řeší nějakou výzvu, problém (např. Jak vést děti k dovednosti odhalovat skryté autorské záměry?). Jeden pedagog klidně může být zkušenější než druhý, nebo taky ne. V kolegiální podpoře nám nejde o to, aby ten "zdatnější" pomáhal "méně zdatnému", aby mentor (kouč, supervizor) podporoval "menteeho", ale aby probíhalo učení vzájemné spojené s vývojem a ověřováním nových praktických řešení (trochu nadsazeně řečeno, ale v podstatě je to tak). Usilujeme o tuto formu spolupráce taky (ale ne hlavně) proto, že často s učiteli řešíme výzvy, pro které ještě nejsou k mání kolegové, kteří by mohli předávat svá moudra. V "našich" školách (PŠÚ) nepovažujeme mentorskou podporu za ideální s výjimkou uvádění nových učitelů. Mnohem více se nám osvědčuje právě podpora "kolegiálně symetrická" (popsaná ve Scénáři 3S) s tím, že čas od času si spolupracující dvojice či skupinky pozvou někoho, kdo má roli "kritického přítele", aby zabránily kolektivní slepotě a upevňování nežádoucích stereotypů. (Nebo jedou na sdílení s dalšími, kteří se zabývají stejným problémem apod., to je vcelku jedno, odkud přichází vnější osvěžení.) Prakticky taková podpora může probíhat mezi párovými nebo tandemovými učiteli, mezi učitelem a schopným asistentem, no a samozřejmě mezi kterýmikoli kolegy, kteří řeší ve své praxi blízké problémy či výzvy.
Příspěvek Napsal: pon 26. čer 2017 10:40:00
  Předmět příspěvku:  Kolegiální podpora učitelů v oblasti gramotností  Odpovědět s citací
Na setkání fóra odborných panelů projektu PPUČ jsme debatovali o kolegiální podpoře učitelů v oblasti rozvoje gramotností.

Kolegiální podporou rozumíme takové aktivity v rámci rozvoje pedagogické profese, které jsou založeny především na tom, že se pedagog učí novým dovednostem ze své vlastní praxe. Tento proces probíhá s využitím dovedností kolegy v roli mentora, kouče či supervizora v širokém pojetí těchto rolí. Kolegiální podpora je charakteristická otevřenou komunikací v bezpečném prostředí. Podpora kolegy, pedagoga, z vlastní školy (interní mentor) či mimo ni (externí mentor) napomáhá reflektivní praxi a převzetí odpovědnosti za vlastní profesní růst.

Účastníkům fóra jsme slíbili, že bude možné pokračovat online - pro případ, že by něco zůstalo nevyřčeno.

V diskuzi jsme měli "na stole" tyto otázky:
1. Co se ve školách osvědčuje a naopak neosvědčuje z hlediska přímé kolegiální podpory?
Na setkání jsme si při debatě zapsali:
Citace:
  • Jsou rozdíly – jednotná filosofie
  • Vynucená kolegiální podpora
  • Ohrožení – nedostatek času
  • Vytvoření bezpečného klimatu
  • Vzájemné hospitace
  • Mentoring
  • Videohospitace
  • Učitelé vnímají efekt - stanovit četnost, cíl, čas – struktura, okamžité zavedení do praxe (3A)
  • LS (lesson study)
  • Propojování napříč školami (distanční, prezenční)
  • Kontakt na externího odborníka
  • Akční výzkum
  • Hledání svatého grálu nefunguje (jeden univerzální návod)
  • Teď a tady funguje práce s dlouhodobými cíli
  • Fungují věci, umožnit zažít úspěch
  • Osobnost. ředitelů – nastolení bezpečného prostředí (atmosféra ve škole) (kde, kdy)
  • Velikost škol – malé školy – nemožnost vytvářet metodická sdružení, rozdíl velké subjekty
  • Smysluplnost
  • Potkávání učitelů z různých oblastí, různých vzdělávacích oborů
  • Spolupráce I. a II. st

2. Jakou máte zkušenost s kolegiální podporou v online prostředí a co udělat, aby fungovala?
Zapsali jsme si:
Citace:
  • Co je online podpora?
  • Učitel se musí osobnostně znát - přechod z reálného světa
  • Výměna příprav na virtuální hospitace
  • Sdílení zkušeností
  • Učitelé využívají sociální sítě se splněním podmínek bezpečnosti
  • Kultura skupiny
  • Bezpečí – anonymita pro získání zkušeností
  • Atraktivita obsahu
  • Role tutora
  • Uzavřené do sebe zahleděné skupiny bez redaktora, tutora
  • Kontakt s odborníky
  • Netmoderátor
  • Je v roli kouče, posouvá
  • Kultivuje, uhlazuje hrany v komunikaci
  • Skupina vázaná na fyzické prostředí – posuny nastávají snadněji
  • Otevřené – fungující pomaleji
  • V oblasti IT učitelé málo spolupracují
  • Málo učitelů je ochotno sdílet – vůbec
  • Webinář – přenosy, informace, mimo pracovní dobu – časování
  • Seznámení se specifiky online prostředí

3. Jak zajistit bezpečné prostředí pro různé formy kolegiální podpory učitelů?
Zapsali jsme si:
Citace:
  • Někdo kdo hlídá bezpečnost
  • Mít pravidla
  • Umět přijímat a dávat
  • Posílení orientace vedení školy
  • Dávkování po částech
  • Možnost řídit si čas
  • Připravit se na vykročení z komfortní zóny
  • Mezigenerační učení
  • Úžas z možností
  • Práce na vztahu mezi kolegy
  • Autenticita ve vztahu v odbornosti (mentor = autorita)
  • Opora pro učení ověřená/pilotovaná
  • Prostor/možnost pro setkávání
  • Sdělit pedagogickým pracovníkům, veřejnosti - normální je sdílet
  • Profesní vidění (expertní) co učitelé vidí, na co jsou méně vnímaví
  • Rovnovážný vztah
  • Povzbuzováním

Co byste rádi ke kolegiální podpoře doplnili?
Uvítáme samozřejmě také podněty od kolegů, kteří nejsou součástí projektu PPUČ.

Děkujeme! Přidejte se.
Příspěvek Napsal: pon 19. čer 2017 16:49:55


Přejít na:  
cron