Odeslat odpověď
Uživatelské jméno:
Předmět:
Tělo zprávy:
Vložte sem vaši zprávu, může obsahovat maximálně 60000 znaků. 

Smajlíci
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Velikost písma:
Barva písma
Možnosti:
BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí
Zakázat BBCode
Zakázat smajlíky
Zakázat URL adresy v tomto příspěvku
Otázka
Jaká je barva nebe?:
Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
   

Přehled tématu - Nový psací vzor - COMENIA SCRIPT
Autor Zpráva
  Předmět příspěvku:  Re: Nový psací vzor - COMENIA SCRIPT  Odpovědět s citací
Chtěla bych upozornit na článek
http://ascestinaru.cz/jana-johnova-dida ... ach-psani/
Jsou v něm citované jak publikované články, tak poznatky a dosavadní zkušenosti s CS. Článek rovněž poukazuje na didakticky nevhodnou písanku CS pro 2 a 3 třídu. Např. v písance pro 2. třídu mají děti psát - v rozporu s didaktikou - akusticky a graficky odlišná slova (např. Chile, Eiffelovka). Jo, jo ... další důkaz, že pí Lencové jde více o to, aby se její "produkt" líbil (barevná písanka, myška ...) a aby na tom patřičně vydělala, než aby se děti postupně, logicky a progresivně naučily psát správně, rychle, plynně.

Další připomínky z jiného soudku

- pro odlišení kapitol a podkapitol při psaní poznámek na přednáškách jsem vždy používala velké / malé tiskací písmo .... samotné poznámky jsem psala vázaně (ne tým "dětským" písmem, ale vázaně). Jak to budou dělat budoucí studenti, kteří budou ovládat jen Comenia Script? Odlišnosti mezi CS a tiskacím písmem jsou minimální, v textu nevyniknou. Tak asi budou muset nosit s sebou pastelky, jako ti prvňáčci :-)

- zejména při studiu technických a přírodovědných oborů píše každý student vzorce převážně výhradně TISKACÍM písmem (např. vzorec pro výpočet ujeté vzdálenosti "s = v.t" nebo z chemie NaCl pro kuchyňskou sůl). Vzorce tak v ručně (vázaně) psaném textu vyniknou, umožňují orientovat se v něm. Právě pro němožnost odlišit vzorce od textu, pokud jsou vytištěné stejným fontem, musí být vzorce v učebnicích buď zvýrazněné, nebo psané jiným fontem, jinou velikostí, jinou barvou ... výpočetní vzorce jsou vždy na samostatném řádku. Radana Lencová je umělkyně, měl ji na to někdo upozornit, že studiem psaní ještě povinná školní docházka nekončí a většina dětí dokonce míří dál na střední a vysoké školy, kde jim vázané písmo může být nadmíru užitečné.

Dle mého názoru, ze stanovisek většiny rodičů obhajujících CS lze vyčíst sobecké "jak snadné to BUDU MÍT JÁ, když to bude mít snadné (myslím tím, naučit se psát) moje dítě". Každé dítě je rádo, když se mu podaří překonat překážku a vyhledává je - chce vyšlapat nebo sjet na lyžích i "ten větší kopec", chce vyluštit křížovku, chce se umět samo podepsat - nejdřív tiskace, pak chce mít svůj vlastní podpis (popřípadě napodobit tatínkův nebo maminčin :-)). Lezlo by Vaše dítě raději na horský štít nebo na blízký kopeček?
Každé dítě má chuť dokázat víc, proč jim my samy snižujeme mety? Je to proti jejich přirozenosti.
Příspěvek Napsal: úte 09. zář 2014 10:46:59
  Předmět příspěvku:  Re: Nový psací vzor - COMENIA SCRIPT  Odpovědět s citací
Spor o školní písmo. Comenia Script má levnější konkurenci
pondělí 19. května 2014
http://www.ceskaskola.cz/2014/05/precte ... menia.html
Příspěvek Napsal: stř 21. kvě 2014 12:49:54
  Předmět příspěvku:  Re: Nový psací vzor - COMENIA SCRIPT  Odpovědět s citací
Má už někdo praktickou zkušenost s přechodem z Comenia Scriptu na osobitý rukopis? Je samozřejmé, že vlivem tělesného (neurosvalového a skeletálního) a duševního vývoje dětí se mění rukopis, pro každého člověka je to osobitý rys. Pokud rukopis vychází ze stejného základu vyučovaného dosud ve všech školách, je i po změně v dospělosti stále čitelný.

Zajímavé je, že i mládež a dospělí bez ukončeného základního vzdělání, nebo ti, kteří chodili do zvláštních a speciálních škol, umějí používat a používají vázané psací písmo, které se naučili ve škole. Tiskacím nebo podobným píše málokdo z nich a ještě pouze ve snaze napsat něco ozdobně.

Zajímavé je, že když někdo chce něco napsat po úrazu ruky (třeba i se sádrou na ruce) nebo hlavy, při rehabilitaci po iktu (mozkové mrtvici) nebo když má znehybněnou ruku, kterou obvykle píše a píše druhou (pravák levou), nebo z jakéhokoliv důvodu, kdy nemůže normálně psát a těžko se mu píše, vrací se k původnímu krasopisu, který se naučil v první třídě ve škole. I když kostrbatě, přesto je to plynulé vázané psací písmo.

Zajímavé je, že žáci, kteří se snažili napodobit tělesně postižené malíře, kteří malují nohama nebo ústy a zkoušeli psát tužkou nebo propiskou drženou v ústech, všichni psali psacím písmem a ne tiskacím, nebo hůlkovým. Podobně psali, když zkoušeli psát druhou rukou, než kterou používají (praváci levou, et vice versa).

Pokud někdo čte staré dopisy nebo texty psané rukou vázaným psacím písmem, je schopen je číst bez ohledu v jakém jsou jazyku (psané latinkou). Je otázka, zda dnešní generace zvyklá psát palcem esemesky nebo dvěma prsty e-maily, vůbec potřebuje umět číst staré dopisy nebo texty psané rukou, nebo vůbec psát rukou.

Podpis je dar. Když američan píše nějaký lístek se stručným vzkazem nebo přání, napíše těch pár slov jako projev zdvořilé úcty rukou (jejich typickým tiskacím písmem), němci psali text psacím strojem (na šrejbmašině - schreibmachine) a podepsali vlastní rukou. V dnešní době psaní textů elektronickým zařízením rukopis i podpis ztrácí svou důležitost, ale přesto je důležité číst a psát texty psané rukou.

Psaní vlastní rukou do školních sešitů podporuje proces učení a zapamatování, stejně jako kreslení vlastních obrázků (fyzika, přírodopis, apod.), geometrických tvarů (v geometrii, matematice, a dalších technických předmětech (SŠ)). Plynulé psaní vázaným písmem bez zbytečného zvedání pisátka (pera, propisky, tužky, fixovky) z papíru (nebo křídy z černé tabule, či fixovky z bílé tabule) je svižné, rychlé a přesné, uvolňuje část mozkové činnosti pro sledování výkladu učitelky a nemusí se soustřeďovat na psaní po jednom písmenku, jako v neustále propagovaném novém typu písma.
Příspěvek Napsal: čtv 24. dub 2014 15:26:34
  Předmět příspěvku:  Re: Nový psací vzor - COMENIA SCRIPT  Odpovědět s citací
Lenko, s tím souhlasím. Písmo zde je, změna přišla po více než čtyřiceti letech a je to jedna z možností, kterou využít lze, ale není to nutné. Ne všechny civilizované země píší vázaným písmem, ne každý zahraniční partner je schopen číst naši ručně psanou poznámku, pokud je vázaným písmem. Děti, které začaly psát CS jsou schopny používat obě písma- pokud nejde o děti s poruchami. Na semináři mi dokonce jedna paní učitelka říkala, že pokud by toto písmo přišlo před více lety, nestrávily by s dcerkou šest let "týráním", aby nakonec v šesté třídě napsala dvě slova....Nikomu nelze nutit žádný vzor. Myslím si, že už jen možnost výběru je skvělá věc.
Příspěvek Napsal: stř 23. dub 2014 17:11:37
  Předmět příspěvku:  Re: Nový psací vzor - COMENIA SCRIPT  Odpovědět s citací
Ráda bych upozornila na to, co psal ve svém nedávném příspěvku Ivo Vodička:
Ivo Vodička píše:
...Uplynula už dostatečně dlouhá doba na to, abychom na těchto stránkách mohli zhodnotit životaschopnost CS tím, že povedeme věcnou debatu o tom, jaké konkrétní zkušenosti a výsledky nabyli učitelé, kteří toto písmo vyučují, jak je vnímají samotné děti a jejich rodiče.
...
V souvislosti s písmem CS v našich školách se do diskuze přímo nabízí okruh otázek, které byly nadneseny i v době jeho zavádění a na které nám mohou učitelé a rodiče spojení s CS odpovědět:
1. Kolik dětí skutečně s nástupem do ZŠ začíná psát CS? Kolik škol, kolik tříd? Roste počet rodičů a škol, které přistupují k zavedení CS?
2. Jaké grafomotorické dovednosti navíc nabyli žáci osvojením CS ve srovnání s tradičním školním vzorem? Ztratili žáci některé specifické vlastnosti, na které jsme byli navyklí ve spojení s psaním tradičního školního vzoru?
3. Je rychlost a čitelnost při psaní a čtení CS vyšší? Jak rychle se individualizuje písmo a vzdaluje se od vzoru?
4. Přineslo CS výhody dětem s různými obtížemi při čtení a psaní?
5. Co se ukázalo jako slabina CS při nácviku a jeho využívání?
6. Jak se pracuje s balíčkem pro výuku CS nutných výukových materiálů?
7. Jaké psací prostředky preferují děti při psaní CS?
8. Jaký úchop psacího prostředku a rozložení pracoviště u školáků převládá?
9. Zabývá se MŠMTv vyhodnocením několika let provozu CS a je možno najít tyto dokumenty k nahlédnutí?
10. a tak dále, dále a dále.

Nechceme, aby se diskutující nutně drželi těchto otázek.
Připadá nám ale důležité, abychom se pokusili posbírat zkušenosti učitelů, eventuelně i rodičů a dětí. Neradi bychom vedli podobnou debatu, která v této diskuzi probíhala dříve a která byla spíše bezvýchodnou "přetlačovanou" dvou táborů. Věříme, že nám rozumíte.
Příspěvek Napsal: stř 23. dub 2014 14:12:34
  Předmět příspěvku:  Re: Nový psací vzor - COMENIA SCRIPT  Odpovědět s citací
Realita:
Psací písmo vázané je vhodné pro psaní plynulého textu. Jeho znalost je důležitá nejen pro psaní, ale i pro čtení rukou psaných textů. Je rychlé, svižné, pokud je čitelné nejen tím, kdo text psal, je použitelné i pro psané zprávy a texty.

Ručně psané tiskací písmo s oddělenými znaky je vhodné pro vyplňování formulářů, popisy technických výkresů a další sdělení, která musejí být bezpodmínečně čitelná.

Lidé na současné úrovni civilizace by měli umět používat oba dva druhy ručně psaného písma.

Žáci by se ve škole měli jako už odedávna naučit především běžné vázané psací písmo pro psaní svých zápisů do sešitů, psaní dopisů, textů a dalších sdělení. K tomu se podle potřeby učí používat i další tvary písma. Navazují tak na propočátky zájmu dětí o písmena a psaní hůlkovým písmem. Nově vzniklý komerční produkt C.S. je zbytečný.

Poznámka:
Například servisní technik nebo řemeslník píše do zakázkového listu text závady a požadovaného servisního úkonu nebo popis provedených úkonů čitelným psacím písmem a důležité údaje, například typ použitých dílů - text a číslice - hůlkovým písmem.

Paní učitelky odjakživa psaly dětem do žákovské knížky svým rukopisem a děti i rodiče to uměly přečíst, dovedli rozeznat typický rukopis pisatelky nebo pisatele.

I žáci zvláštního odborného učiliště, nebo lidé, kteří chodili do zvláštní školy, umějí napsat to co potřebují poměrně čitelným psacím písmem, a také přečíst text napsaný psacím písmem, které napsal někdo jiný. Pokud používají písmo složené z jednotlivých nevázaných písmen velké nebo malé tiskací abecedy, je to spíš snaha napsat něco ozdobněji, na čem si dají záležet.


Závěr: Comenia Script ne.
Příspěvek Napsal: stř 23. dub 2014 11:21:12
  Předmět příspěvku:  Re: Nový psací vzor - COMENIA SCRIPT  Odpovědět s citací
1. U nás na škole je to 80% žáků, záleží na rozhodnutí rodičů. Soudě dle zájmu o proškolení, zvyšuje se počet škol- tady asi ví více NIDV.
2. Grafomotorické dovednosti jsou stejné- u někoho lepší, u někoho horší; fungují obě hemisféry atd.
3. Čitelnost je vyšší stoprocentně, rychlost stejná, ve 3. ročníku již děti píší svým vlastním rukopisem, který se předloze vzdaluje podle schopností dětí. Jde už o vlastní rukopis.
4. Děti s obtížemi jsou schopny písemné komunikace, což mnohé s dysgrafií apod. schopny nebyly. Při nácviku čtení je zřetelný rychlejší postup i u děti s dyslexií. U zrakových vad, mentálního postižení atd. je zřejmý posun také
5. Slabiny jsou individuální- jako u vázaného psacího písma, nelze generalizovat.
6. Balíček i sešity jsou propracovanými pomůckami, takže práci ulehčují. Sešity přináší inspiraci i do jiných předmětů.
7. Psací prostředky jsou stejné jako u vázaného písma- na počátku tužka, pero.
8. Úchop je stejný, rozložení sektorů A, B, C,.... také.
9. MŠMT vyhodnotilo pilotní ověření, dále se výzkumem nezabývá.

CS je jedna z možností. Během let se potvrdil vliv na osvojení čtení a zcela jednoznačně pomáhá dětem s obtížemi, které se písemně nedokázaly vyjádřit ( jistě všichni praktici už ve své kariéře měli děti, které jim psaly vlnovky- prostě proto, že jinak nemohly a nedokázaly) Je na škole, učiteli, rodičích, jakou cestu zvolí. Některé děti píší CS stále, jiné zkouší vázané písmo. Cesta, která vede k úspěchu může být u různých dětí různá. Proto máme před sebou cesty dvě. A to je dobře.
Příspěvek Napsal: pon 21. dub 2014 15:59:46
  Předmět příspěvku:  Re: Nový psací vzor - COMENIA SCRIPT  Odpovědět s citací
Vážení účastníci diskuze o Comenia Script,

po dohodě s moderátorkou, paní Lenkou Urbanovou, je po několika letech znovu otevřena debata o Comenia Script.

Uplynula už dostatečně dlouhá doba na to, abychom na těchto stránkách mohli znodnotit životaschopnost CS tím, že povedeme věcnou debatu o tom, jaké konkrétní zkušenosti a výsledky nabyli učitelé, kteří toto písmo vyučují, jak je vnímají samotné děti a jejich rodiče.
Doufejme, že pouhé emoce, které toto téma provázely, už pominuly jak u jeho vášnivých zastánců tak i vášnivých odpůrců, a že jsme v situaci, kdy se můžeme opřít o konkrétní výsledky, a to pravdivě.
Comenia Script je v praxi, a tím nám odpadají zbytečná témata o tom, jestli má být zavedeno, nebo ne; svět se nezbořil, školství se nezbořilo, otázkou je, jestli a co se změnilo pro samotné uživatele písma - naše malé školáky. Na celostní pohled a hodnocení je sice zatím brzy, protože první nositelé písma jsou ještě na 1. stupni ZŠ a skutečný "křest ohněm", podle mého názoru a zkušeností, je čeká teprve na kvalitní a náročné střední škole. Z tohoto pohledu se všichni, které osud CS zajímá, blížíme jen ke konci první třetiny rozehraného zápasu, který může něco ukázat. Přesto pro nás, kteří se zajímají, by bylo zajímavé a dobré vědět.

V souvislosti s písmem CS v našich školách se do diskuze přímo nabízí okruh otázek, které byly nadneseny i v době jeho zavádění a na které nám mohou učitelé a rodiče spojení s CS odpovědět:

1. Kolik dětí skutečně s nástupem do ZŠ začíná psát CS? Kolik škol, kolik tříd? Roste počet rodičů a škol, které přistupují k zavedení CS?
2. Jaké grafomotorické dovednosti navíc nabyli žáci osvojením CS ve srovnání s tradičním školním vzorem? Ztratili žáci některé specifické vlastnosti, na které jsme byli navyklí ve spojení s psaním tradičního školního vzoru?
3. Je rychlost a čitelnost při psaní a čtení CS vyšší? Jak rychle se individualizuje písmo a vzdaluje se od vzoru?
4. Přineslo CS výhody dětem s různými obtížemi při čtení a psaní?
5. Co se ukázalo jako slabina CS při nácviku a jeho využívání?
6. Jak se pracuje s balíčkem pro výuku CS nutných výukových materiálů?
7. Jaké psací prostředky preferují děti při psaní CS?
8. Jaký úchop psacího prostředku a rozložení pracoviště u školáků převládá?
9. Zabývá se MŠMTv vyhodnocením několika let provozu CS a je možno najít tyto dokumenty k nahlédnutí?
10. a tak dále, dále a dále.

Za každou odpověď na tyto a takovéto podobné otázky budeme my, kteří s Comenia Script nepřicházíme ve své pedagogické praxi do styku, vděčni.

S pozdravem

Ivo Vodička
Příspěvek Napsal: pon 21. dub 2014 13:51:51
  Předmět příspěvku:  Re: Nový psací vzor - COMENIA SCRIPT  Odpovědět s citací
Vážení kolegové, využívám tohoto momentu, kdy v posledních příspěvcích padlo mnoho moudrého, shrnujícího, uzavírajícího... a uzavírám toto téma. Myslím ale, že se tu možná jednou znovu vynoří, v jiné podobě, tak, jak bude pokračovat příběh písma Comenia Scipt.
Nesmírné a vřelé díky za oněch 343 příspěvků, kterými jste toto téma podrobili důkladnému zkoumání. Mnohé příspěvky byly opravdu velmi kvalitní, děkujeme za váš čas.
My ale věříme, že se spolu neloučíme.
Tak tedy na viděnou v jiných tématech!
Lenka
Příspěvek Napsal: pát 17. zář 2010 10:47:32
  Předmět příspěvku:  Re: Nový psací vzor - COMENIA SCRIPT  Odpovědět s citací
Robert Janák píše:
Já k tomu můžu říct jen to, že tato diskuze mne ještě více nakopla. Věřím, že správným směrem. :) Pokud tato diskuze spěje k uzavření, tak díky za to.

Chtěl jsem poděkovat za to nakopnutí, abych nezakrněl. Nemyslim tím uzavírat diskuzi. :)
Příspěvek Napsal: pát 17. zář 2010 10:32:36


Přejít na: