Autor |
Zpráva |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Dějepis - jak jej učit? |
 |
|
Můžete vyzkoušet tuto hru pro android: https://play.google.com/store/apps/deta ... jiny&hl=csJe zdarma a jako procvičení je ideální.
Můžete vyzkoušet tuto hru pro android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.PadaniGames.ceskedejiny&hl=cs
Je zdarma a jako procvičení je ideální.
|
|
|
 |
Napsal: sob 06. čer 2020 14:43:41 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Dějepis - jak jej učit? |
 |
|
Mohla bych se vás zeptat v jaké míře využíváte při učení obrazový materiál? Případně v jaké šíři se pohybujete, tedy zda překračujete hranice dějepisu a pouštíte se i do jiných navazujících předmětů, které se mnohdy někdy nelogicky učí odděleně a studenti v nich nevidí paralely, například právo, filozofie či dějiny umění.
Mohla bych se vás zeptat v jaké míře využíváte při učení obrazový materiál? Případně v jaké šíři se pohybujete, tedy zda překračujete hranice dějepisu a pouštíte se i do jiných navazujících předmětů, které se mnohdy někdy nelogicky učí odděleně a studenti v nich nevidí paralely, například právo, filozofie či dějiny umění.
|
|
|
 |
Napsal: pát 16. pro 2016 0:57:29 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Dějepis - jak jej učit? |
 |
|
|
|
 |
Napsal: pon 21. kvě 2012 20:27:53 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Dějepis - jak jej učit? |
 |
|
Souhlasím s tím, že jedním z hlavních problémů českého dějepisu jsou učebnice, které vnucují svůj názor. Problém je v tom, že takto učebnice nemusí vypadat. Moderní evropské učebnice dokáží najít rovnováhu mezi syntetickými texty (které jsou výrazně omezeny, ale zase je každé slovo váženo na lékarnických vážkách) a analýzou pramenů. V praxi to funguje tak, že každá kapitola má polovinu textů syntetizující a poovinu analytických materiálů - včetně ikonických pramenů. Ikonografie je výzvou k analýze, nikoli pouhou ilustrací. Touha po syntéze a přehledném příběhu je ale příliš silná - tak třeba zajímavý web, na který kolega Sotolář odkazuje - kde jsou nějaké činnosti směřující k vyšším kognitivním znalostem? I ty hry jsou pouhou zábavou. Tak třeba pexeso - zahraju si ho - a co? Aby nedošlo k mýlce - nekritizuji kolegu - je to obdivuhodné, jakou databázi se mu podařilo shromáždit a je to hodné ocenění a jak na jiném místě psal kolega Sárközi, učitelé nejsou placeni za vymýšlení nových postupů. Nicméně je to především databáze, která organizuje fakta a její hlavní funkcí je tato data dětem zpřístupnit tak, aby si je osvojili. Jak to trochu oživit? Odkázal bych na jiný zdroj: http://gate.gameresearch.nl/UserFiles/F ... istory.pdf
Souhlasím s tím, že jedním z hlavních problémů českého dějepisu jsou učebnice, které vnucují svůj názor. Problém je v tom, že takto učebnice nemusí vypadat. Moderní evropské učebnice dokáží najít rovnováhu mezi syntetickými texty (které jsou výrazně omezeny, ale zase je každé slovo váženo na lékarnických vážkách) a analýzou pramenů. V praxi to funguje tak, že každá kapitola má polovinu textů syntetizující a poovinu analytických materiálů - včetně ikonických pramenů. Ikonografie je výzvou k analýze, nikoli pouhou ilustrací.
Touha po syntéze a přehledném příběhu je ale příliš silná - tak třeba zajímavý web, na který kolega Sotolář odkazuje - kde jsou nějaké činnosti směřující k vyšším kognitivním znalostem? I ty hry jsou pouhou zábavou. Tak třeba pexeso - zahraju si ho - a co? Aby nedošlo k mýlce - nekritizuji kolegu - je to obdivuhodné, jakou databázi se mu podařilo shromáždit a je to hodné ocenění a jak na jiném místě psal kolega Sárközi, učitelé nejsou placeni za vymýšlení nových postupů. Nicméně je to především databáze, která organizuje fakta a její hlavní funkcí je tato data dětem zpřístupnit tak, aby si je osvojili. Jak to trochu oživit?
Odkázal bych na jiný zdroj: http://gate.gameresearch.nl/UserFiles/File/PlayingHistory.pdf
|
|
|
 |
Napsal: pon 16. dub 2012 23:09:28 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Dějepis - jak jej učit? |
 |
|
[b]Pozvánka na diskusní semináře k revizi RVP ZV http://www.msmt.cz/vzdelavani/pozvanka-na-diskusni-seminare-k-revizi-rvp-zv?lang=1&ref=m&source=email[/b]
|
|
|
 |
Napsal: pon 16. dub 2012 23:06:09 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Dějepis - jak jej učit? |
 |
|
Nahlédněte na zajímavý web: http://www.davidmikolas.cz/dejepis_hry.html
|
|
|
 |
Napsal: pon 16. dub 2012 19:06:36 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Dějepis - jak jej učit? |
 |
|
Učebnice často předkládají už určitý názor. Právě studium autentických pramenů by přispělo k tomu, že si názor udělá žák sám a že ho nebude přebírat z učebnice nebo odjinud. Určitě bych považoval za prameny ke studiu i výroky o historických událostech. Ty nevypovídají ani tak o oněch událostech jako spíše o době, kdy vznikly, nebo o jejich autorech...
Učebnice často předkládají už určitý názor. Právě studium autentických pramenů by přispělo k tomu, že si názor udělá žák sám a že ho nebude přebírat z učebnice nebo odjinud. Určitě bych považoval za prameny ke studiu i výroky o historických událostech. Ty nevypovídají ani tak o oněch událostech jako spíše o době, kdy vznikly, nebo o jejich autorech...
|
|
|
 |
Napsal: pon 16. dub 2012 16:02:40 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Dějepis - jak jej učit? |
 |
|
Nevím, jestli dějepis učí mýty, nebo je dokonce přímo tvoří. Nebo alespoň recykluje. Můžeme z těch mýtů vyskočit? A chceme?
Tohle je opravdu zajímavé téma. A složité. Na ně abychom v dějepisné blúmovce přidělali zvláštní šprinclík. Jedinou cestou myslím bude zase práce s prameny. Co kdybychom si zkusili vylouskat z našich učebnic takové mýtotvorné oříšky. Bude to husitství a bratr Žižka, osvícený selský císař Josef, tatíček Masaryk nebo Dubčekovo pražské jaro?
Např. mám před sebou učebnici NOVOVĚK, MODERNÍ DĚJINY (Nová škola. s. 99), kde se píše: "Pro toto krátké období změn a obnovení demokracie, které začalo v lednu 1968 a trvalo do srpna 1968, se ujal název "pražské jaro".
Obnovení demokracie pod vedením ÚV KSČ? Není tu představeno "pražské jaro" jako jeden z našich moderních mýtů?
Nevím, jestli dějepis učí mýty, nebo je dokonce přímo tvoří. Nebo alespoň recykluje. Můžeme z těch mýtů vyskočit? A chceme?
Tohle je opravdu zajímavé téma. A složité. Na ně abychom v dějepisné blúmovce přidělali zvláštní šprinclík. Jedinou cestou myslím bude zase práce s prameny. Co kdybychom si zkusili vylouskat z našich učebnic takové mýtotvorné oříšky. Bude to husitství a bratr Žižka, osvícený selský císař Josef, tatíček Masaryk nebo Dubčekovo pražské jaro?
Např. mám před sebou učebnici NOVOVĚK, MODERNÍ DĚJINY (Nová škola. s. 99), kde se píše: "Pro toto krátké období změn a obnovení demokracie, které začalo v lednu 1968 a trvalo do srpna 1968, se ujal název "pražské jaro".
Obnovení demokracie pod vedením ÚV KSČ? Není tu představeno "pražské jaro" jako jeden z našich moderních mýtů?
|
|
|
 |
Napsal: pon 16. dub 2012 14:42:33 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Dějepis - jak jej učit? |
 |
|
Dobrý den, zdravím všechny diskutující. Dovolte abych se zapojil do zajímavé debaty a ještě jednou se vrátil k žádoucí podobě dějepisu. Myslím, že tady ještě nezaznělo, že dějepis by se neměl zabývat pouze fakticitou událostí, tedy co se kde a jak stalo, ale také (a možná především) tím, jak se dané události zobrazují, jak se tradují. Jedním z důležitých cílů školní analýzy by podle mého názoru neměla být pouze "historie" (historické poznání patřičně zjednodušené), ale také historická paměť ("historické povědomí"). To se přitom (nejen z našeho) školního dějepisu zcela vytrácí. Přitom právě téma paměti umožňuje zajímavé interakce mezi tím co o minulosti víme a tím jak si ji představujeme a jak ji reprezentujeme. Jistě, je to rizikové v tom smyslu, že je třeba jasně odlišit rovinu "fakticity" od roviny "mytologie", vybudovat pojmový aparát, který umožní i deváťákům tyto rovniny recipovat. Předpokládám, že ve společnosti, která skloňuje Bloomovu taxonomii v každém druhém příspěvku to nebude vnímáno jako nerealistická představa. Nebo ano?
Dobrý den, zdravím všechny diskutující. Dovolte abych se zapojil do zajímavé debaty a ještě jednou se vrátil k žádoucí podobě dějepisu. Myslím, že tady ještě nezaznělo, že dějepis by se neměl zabývat pouze fakticitou událostí, tedy co se kde a jak stalo, ale také (a možná především) tím, jak se dané události zobrazují, jak se tradují. Jedním z důležitých cílů školní analýzy by podle mého názoru neměla být pouze "historie" (historické poznání patřičně zjednodušené), ale také historická paměť ("historické povědomí"). To se přitom (nejen z našeho) školního dějepisu zcela vytrácí. Přitom právě téma paměti umožňuje zajímavé interakce mezi tím co o minulosti víme a tím jak si ji představujeme a jak ji reprezentujeme. Jistě, je to rizikové v tom smyslu, že je třeba jasně odlišit rovinu "fakticity" od roviny "mytologie", vybudovat pojmový aparát, který umožní i deváťákům tyto rovniny recipovat. Předpokládám, že ve společnosti, která skloňuje Bloomovu taxonomii v každém druhém příspěvku to nebude vnímáno jako nerealistická představa. Nebo ano?
|
|
|
 |
Napsal: pon 16. dub 2012 12:36:53 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Dějepis - jak jej učit? |
 |
|
Jana Petrů píše: Mně se velice líbí všechny materiály od Ivany Motýlové http://dum.rvp.cz/vyhledavani/fulltext. ... .x=0&s.y=0. "Svět je malý a o náhody v něm není nouze." S ní jsem učil na stejné škole a její syn zase chodil na tu Vaší, ne? 
[quote="Jana Petrů"]Mně se velice líbí všechny materiály od Ivany Motýlové http://dum.rvp.cz/vyhledavani/fulltext.html?q=ivana+mot%C3%BDlov%C3%A1&rvpSearchScope=module&s.x=0&s.y=0.[/quote]
"Svět je malý a o náhody v něm není nouze."
S ní jsem učil na stejné škole a její syn zase chodil na tu Vaší, ne? :-D
|
|
|
 |
Napsal: ned 15. dub 2012 21:45:39 |
|
|
 |
|