Odeslat odpověď
Uživatelské jméno:
Předmět:
Tělo zprávy:
Vložte sem vaši zprávu, může obsahovat maximálně 60000 znaků. 

Smajlíci
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Velikost písma:
Barva písma
Možnosti:
BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí
Zakázat BBCode
Zakázat smajlíky
Zakázat URL adresy v tomto příspěvku
Otázka
Kolik barev je na české vlajce:
Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
   

Přehled tématu - Diskuze o změnách RVP
Autor Zpráva
  Předmět příspěvku:  Re: Diskuze o změnách RVP  Odpovědět s citací
Radek Sárközi píše:
Radek Sárközi: Právě probíhající revize RVP ZV je tragickým dědictvím vlády Josefa Dobeše: http://www.ceskaskola.cz/2012/05/radek- ... evize.html


Pěkné shrnutí kotrmelců Mistra Dobeše.
Příspěvek Napsal: pon 14. kvě 2012 19:06:29
  Předmět příspěvku:  Re: Diskuze o změnách RVP  Odpovědět s citací
Radek Sárközi: Právě probíhající revize RVP ZV je tragickým dědictvím vlády Josefa Dobeše: http://www.ceskaskola.cz/2012/05/radek- ... evize.html
Příspěvek Napsal: pon 14. kvě 2012 18:53:57
  Předmět příspěvku:  Re: Diskuze o změnách RVP  Odpovědět s citací
A hlavně nezapomenout, že RVP ZV byl jen prostředek, který měl napomoci reformě školství, nikoliv cíl! Stejně tak ŠVP...
Příspěvek Napsal: sob 05. kvě 2012 20:11:32
  Předmět příspěvku:  Re: Diskuze o změnách RVP  Odpovědět s citací
Vizte http://www.ceskaskola.cz/2012/05/snaha- ... my-je.html, zejména komentáře pana Hausenblase, který píše:
"A ještě moje představa, které kroky by tedy bylo dobré učnit:

První krok: zastavit spěch v tzv. revizi RVP.
Druhý krok, v týmu lidí, kteří věci rozumějí, navrhnout postup, jak s RVP dál zacházet, včetně návrhu, jak poskytovat školám a učitelům systematickou podporu na úrovni, které už v ŠVP dosáhli.
Třetí krok: skutečně revidovat a napravit záměry, kterými se propojuje RVP s testováním, tvorba onoho pochybného Dobešova "minimálního standardu".
A čtvrtý krok, konečně dohodnout a zavést systém profesního růstu učitelů, v němž za lepší výuku učitel dostane lepší plat."
Příspěvek Napsal: sob 05. kvě 2012 18:30:47
  Předmět příspěvku:  Re: Diskuze o změnách RVP  Odpovědět s citací
Už několikrát jsem si dal tu práci, že jsem RVP ZV podrobně pročetl.
1. Co mi na něm hlavně vadí je jeho rozsáhlost. Je u nás dost pitomá tradice mnohomluvnosti. Má smysl vše do podrobností rozepisovat? Autoři jednotlivých částí nemají prokazovat svoji zdatnost tím, že napíší vše do podrobna (mnoho stránek), nýbrž stručným vystižením podstatného. Určitě třetina textu by se dala vyškrtnout, aniž by utrpěla vzdělanost žactva (již má RVP podporovat).
2. Ze stávajícího dokumentu přímo čiší, že každou kapitolu psal někdo jiný (jiný tým) a závěrečná redakční úprava byla nedostatečná. To je třeba opravit (souvisí s bodem 1).
3. Co mi chybí je stanovení požadavků na kvalitní výuku (teď 99% "co vyučovat", 1% "jak vyučovat"). Z tohoto hlediska je RVP velmi nedostatečný kurikulární dokument.
4. Úprava RVP ZV - upgrade je nutná. Ale to už se mělo říci dávno a stanovit cíle, termíny, harmonogram, začít analytickou studií atd. Co se teď děje je chaotické a k dobrému nepovede.
Příspěvek Napsal: sob 05. kvě 2012 12:19:43
  Předmět příspěvku:  Re: Diskuze o změnách RVP  Odpovědět s citací
Kdo jsou ti "odborníci na kurikulum"? Ti, kdo psali RVP ZV původně? A kde se školili? V zahraničí? Podle mě RVP ZV psali často lidé z VÚP Praha, kteří tam pracovali dříve na osnovách... Jsou odborníky na kurikulum autoři Standardů a testů? Ale vždyť řada odborníků říká, že testování vede do pekel a současné Standardy jsou špatné... Jsou odborníky didaktici z VŠ, kteří řadu let neviděli základní školu? Nebo jsou odborníky učitelé z praxe?

Vidím to tak, že RVP ZV má 2 části - společnou (cíle vzdělávání, klíčové kompetence, průřezová témata...) a oborovou (jednotlivé vzdělávací obory). Největší zádrhel spatřuji v tom, že se nepodařilo tyto dvě složky propojit. Například dějepis v RVP ZV vypadá prakticky stejně jako ve starých osnovách. (Zaměření na dílčí znalosti namísto dovedností.) Obecné teze reformy se tedy nepodařilo dostat do konkrétní podoby vzdělávacích oborů, a tudíž ani učebních osnov ŠVP a výuky...

A jak by měla revize RVP ZV podle mě probíhat? 1) Shromáždit zkušenosti ze zahraničí, jak se učí tam a jak vypadají jejich kurikulární dokumenty. 2) Shromáždit ohlasy na naše RVP ZV od učitelů. 3) Společnými silami začít diskutovat nad tím, jak zkvalitnit výuku. (Tedy nikoliv, jakou formulaci napsat do RVP ZV u očekávaného výstupu č. 8 z češtiny, jak se to děje nyní...) 4) Z této diskuze vyplyne to, jak by měl vypadat text RVP ZV, co by mělo být v ŠVP, jestli potřebujeme testování v 5. a 9. ročnících, zda potřebujeme současné Standardy, nebo spíše "kontinua učení" (mapy učebního pokroku) apod.
Příspěvek Napsal: pát 04. kvě 2012 12:37:06
  Předmět příspěvku:  Re: Diskuze o změnách RVP  Odpovědět s citací
Jasně, ale pokud se mýlím (nebo mýlíme), je to stejně chyba v komunikaci MŠMT. Mimochodem: Standardy se dělaly pro testování podle stávajících výstupů, kdyby se teď změnily výstupy, půjdou do kytek i slavné Dobešovy testy. Jsem zvědav, jak z tohoto bludného kruhu milí odborníci vybruslí.
Příspěvek Napsal: pát 04. kvě 2012 12:36:16
  Předmět příspěvku:  Re: Diskuze o změnách RVP  Odpovědět s citací
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:

Pane kolego, vy s EduInem v tomto souhlasíte? V jejich posledním BEduInu byl odkaz na záznam z Radiožurnálu, ve kterém výkonný ředitel Zdeněk Slejška poukazoval na chyby revizí RVP. Paradoxně jednou z uváděných byla nespolupráce s odborníky na kurikulum - velký omyl. S jistotou můžu mluvit o chemii, kterou zpracovávají odborníci, kteří RVP sestavovali v původní, znění ve spolupráci s odborníky, kteří tvoří (tvořili) vzdělávací standardy. Ze strany MŠMT se mi to zdá jako poměrně seriózní přístup.
komunikace s širší veřejností je však věc druhá - děs a bída.
Příspěvek Napsal: pát 04. kvě 2012 9:43:29
  Předmět příspěvku:  Re: Diskuze o změnách RVP  Odpovědět s citací
Vizte http://www.eduin.cz/tiskove-zpravy/snah ... ny-zpusob/

Co dodat? Dobešovština.
Příspěvek Napsal: pát 27. dub 2012 17:47:51
  Předmět příspěvku:  Re: Diskuze o změnách RVP  Odpovědět s citací
Ano, chápu, že diskuze má několik kol:

a) nyní (tento týden) osobní s učiteli
b) pak na RVP.cz v diskuzních fórech (rád se do ní zapojím)
c) osobní s odborníky z VŠ atd.

K tomu a) mám ale informace, že diskuze k fyzice se zúčastnila 1 učitelka ZŠ - má pak nějaký smysl diskuzi touto formou dělat?

Původně jsem se chtěl zúčastnit i a), ale nakonec jsem se rozhodl, že bez podkladů, které bych předem obdržel k prostudování, nemá smysl někam chodit... Radši si je tu v klidu přečtu a pak napíšu svůj názor. Pokud mě něco inteligentního napadne :-)
Příspěvek Napsal: pát 27. dub 2012 16:45:47


Přejít na: