Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se



Odeslat odpověď
Uživatelské jméno:
Předmět:
Tělo zprávy:
Vložte sem vaši zprávu, může obsahovat maximálně 60000 znaků. 

Smajlíci
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Velikost písma:
Barva písma
Možnosti:
BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí
Zakázat BBCode
Zakázat smajlíky
Zakázat URL adresy v tomto příspěvku
Otázka
Jaká je barva nebe?:
Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
   

Přehled tématu - Výuka dějin na 1. stupni
Autor Zpráva
  Předmět příspěvku:  Re: Výuka dějin na 1. stupni  Odpovědět s citací
Vážení kolegové,
přečetla jsem si vaše názory na obsah tématu Člověk a jeho svět na 1. stupni. Základní chyba byla už u zrodu náplně tohoto tématu a bezradnosti nakladatelů a autorů při volbě jeho obsahu. Většina učebnic vlastivědy na 1. stupni představuje přehled dějin, což může vést k tomu, že první seznámení s touto oblastí vědy se zapíše do paměti žáků ve velmi pokřivené podobě. Těžko pak to napravovat v dějepise ve vyšších ročnících.
V roce 2006 mě požádal nakladatel Petr Novotný, majitel DIALOGU Liberec o napsání tohoto tématu pro 4. a 5. ročník.Ujala jsem tohoto úkolu ráda.
Učebnice pro 4. třídu má název MOJE VLAST (2007), pro 5. třídu MOJE VLAST JE V EVROPĚ (2008). Malé nakladatelství nemá prostředky na velkou propagaci ani na prezentaci na knižních výstavách nebo veletrzích.Zřejmě i proto učebnice nevešly - oproti nakladatelstvím jako je Fraus - ve velkou známost, přestože se od všech ostatních liší - uvedením problematiky,představením dějepisných i zeměpisných map,prostředí rodiny, školy, obce i země, jejích svátků, symbolů, památek v okolí atd. - s možností samostatných úkolů pro žáky - podle obsahu RVP - s pracovními sešity a metodickou příručkou Pokud by se některý z vás s učebnicemi seznámil nebo je dokonce využil, ráda bych se seznámila s vaším názorem,ev. výsledky. Nejraději pomocí e-mailu: h.mandelova@volny.cz.
Předem vám děkuji.
Helena Manddelová
Příspěvek Napsal: čtv 30. bře 2017 12:03:24
  Předmět příspěvku:  Re: Výuka dějin na 1. stupni  Odpovědět s citací
Bohuslav Hora píše:
Dobrý den, když se koukám do učebnic, které mají název Člověk a jeho svět, tak mi jako dějepisáři ze druhého stupně přecházejí oči šejdrem. Tohle všechno, že ty děti mají umět? S tímhle vším se mají seznámit? Přesně tak, jak píše diskutující přede mnou, zaměřil bych se na témata, které jsou blízká okolí školy, regionální dějiny, navnadit děti, ukázat jim, že minulost místa, ve kterém žijí, je také důležitá pro chápání současnosti, bádat, zkoumat, třeba jména na pomnících padlých před školou, radnicí a tak. A to bych také propašoval do školního ŠVP, tím naplnil závazné výstupy RVP ZV. Zbytek s žáky probádáme na 2. stupni.
Hezký den.


V tom případě jsou asi učebnice na tento předmět zbytečné...
Příspěvek Napsal: čtv 25. zář 2014 23:26:42
  Předmět příspěvku:  Re: Výuka dějin na 1. stupni  Odpovědět s citací
Přesně tak.
Příspěvek Napsal: stř 24. zář 2014 21:12:57
  Předmět příspěvku:  Re: Výuka dějin na 1. stupni  Odpovědět s citací
Dobrý den, když se koukám do učebnic, které mají název Člověk a jeho svět, tak mi jako dějepisáři ze druhého stupně přecházejí oči šejdrem. Tohle všechno, že ty děti mají umět? S tímhle vším se mají seznámit? Přesně tak, jak píše diskutující přede mnou, zaměřil bych se na témata, které jsou blízká okolí školy, regionální dějiny, navnadit děti, ukázat jim, že minulost místa, ve kterém žijí, je také důležitá pro chápání současnosti, bádat, zkoumat, třeba jména na pomnících padlých před školou, radnicí a tak. A to bych také propašoval do školního ŠVP, tím naplnil závazné výstupy RVP ZV. Zbytek s žáky probádáme na 2. stupni.
Hezký den.
Příspěvek Napsal: pon 31. bře 2014 12:29:40
  Předmět příspěvku:  Re: Výuka dějin na 1. stupni  Odpovědět s citací
Máte pravdu, téma nám uteklo. Přesunuji.
Příspěvek Napsal: pon 31. bře 2014 12:24:40
  Předmět příspěvku:  Re: Výuka dějin na 1. stupni  Odpovědět s citací
Toto téma by mělo být spíše předmětem diskuse pro základní vzdělávání.
Příspěvek Napsal: pon 31. bře 2014 11:49:09
  Předmět příspěvku:  Re: Výuka dějin na 1. stupni  Odpovědět s citací
Dobrý den i Vám,
cílem tematického okruhu Lidé a čas vzdělávacího oboru Člověk a jeho svět rozhodně nejsou rozsáhlé dějepisné znalosti žáků. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání jasně stanovuje, že žák by se měl orientovat v hlavních reáliích naší vlasti s využitím regionálních specifik. To, co škola považuje z pohledu reálií naší vlasti za skutečně důležité, pak specifikuje ve svém školním vzdělávacím programu prostřednictvím školních výstupů a učiva.

Souhlasím s Vámi, že mnohé učebnice vlastivědy jsou přesyceny dějepisnými daty. Učitelé by však vždy měli pečlivě vybírat ze vzdělávacího obsahu učebnic pouze učivo, které je v souladu s ŠVP jejich školy.
Příspěvek Napsal: úte 05. lis 2013 10:49:14
  Předmět příspěvku:  Výuka dějin na 1. stupni  Odpovědět s citací
Dobrý den,
rád bych se zeptal, co je přesně náplní výuky dějin ČR ve 4. a 5. ročníku.
Z RVP pro ZŠ v sekci "Lidé a čas" mi není zcela jasné, zda-li se má vyučovat časová posloupnost dějin od prvních Přemyslovců, přes Lucemburky, Habsburky, ČNO atd. až po Václava Havla, tak jak je toto uvedeno v jednotlivých učebnicích Vlastivědy dějin pro 4. a 5. roč. ZŠ?
Na některých školách se tato látka vůbec na I. stupni neprobírá, vypichují se pouze důležité události v českých dějinách, které jsou spjaty např. se státními svátky či důležitými reáliemi v regionu. Tuto látku pak vyučují na II. stupni ZŠ.
Děkuji, s pozdravem Milan Kluz.
Příspěvek Napsal: pát 04. říj 2013 10:54:57


Přejít na:  
cron