Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se



Odeslat odpověď
Uživatelské jméno:
Předmět:
Tělo zprávy:
Vložte sem vaši zprávu, může obsahovat maximálně 60000 znaků. 

Smajlíci
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Velikost písma:
Barva písma
Možnosti:
BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí
Zakázat BBCode
Zakázat smajlíky
Zakázat URL adresy v tomto příspěvku
Otázka
Kolik barev je na české vlajce:
Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
   

Přehled tématu - Jak kolegy přesvědčujete o smyslu klíčových kompetencí?
Autor Zpráva
  Předmět příspěvku:  Re: Jak kolegy přesvědčujete o smyslu klíčových kompetencí?  Odpovědět s citací
Nestálo by za to nasbírat zde podobné nářky, které uvádí pan Pavlas??? (Třeba formou nějaké e-tivity :)?)Tohle je totiž vynikající nápad, skvělý způsob, jak o smyslu kompetencí přesvědčovat. Vždyť tyto nářky opravdu tak často slyšíme, často si sami povzdechneme. Ale otázka zní: odkud to ty nebohé děti mají umět, když je to nikdo neučí (jak podotýká kolega Krupka) cíleně, systematicky, soustavně a důsledně. A právě i to má přinést reformovaná výuka.
Příspěvek Napsal: úte 29. led 2008 21:09:59
  Předmět příspěvku:  Re: Jak kolegy přesvědčujete o smyslu klíčových kompetencí?  Odpovědět s citací
Já bych také připojil svou trošku do mlýna - u nás zase zdůrazňujeme, že nikdo přece nepochybuje o tom, že by se žáci po opuštění školy měli umět učit, že by měli umět řešit problémy (nebo se jich aspoň nezaleknout a pustit se do nich), že by měli umět diskutovat, obhajovat svůj názor atp., že se vlastně klíčové kompetence žáků snažíme rozvíjet dávno. A je to pravda - učitelé to přece vědí a běžně dělají.
Teď jenom musím postupovat systematičtěji, v součinnosti, a případně se i pokusit nějak vyhodnotit, jestli se nám to daří.
Příspěvek Napsal: čtv 25. říj 2007 20:12:18
  Předmět příspěvku:  Re: Jak kolegy přesvědčujete o smyslu klíčových kompetencí?  Odpovědět s citací
Mnoho způsobů mne nenapdlo, ale jeden přeci. Zrekapituloval jsem svým kolegům jejich nářky nad žáky. A ty obsahovaly právě v mnoha ohledech u žáků absenci určitých kompetencí. Ať už je to kompetence k učení, nebo k řešení problémů, ale i kompetenci sociální. O kompetenci komunikativní ani nemluvě.
Čím jiným jsou nářky typu:
"Oni se neumí učit!"
"Neporadí si ani s tak jednoduchým úkolem."
"Každý myslí jen sám na sebe!"
nebo
"Vyjádřit se souvislou větou je pro něj zcela nemožné."
Mnozí kolegové si pak tento problém uvědomili. Ale vracet se k smyslu musíme často.
Příspěvek Napsal: čtv 25. říj 2007 18:14:03
  Předmět příspěvku:  Re: Jak kolegy přesvědčujete o smyslu klíčových kompetencí?  Odpovědět s citací
Lucie i Dane, díky za spontánní obhajobu KK, navíc přímo od zdroje, abych tak řekla.
Vysloveně se těším, až také někdo z minikonference v Liberci (či kdokoli jiný) promluví i tady a něco k tomu dodá. Třeba nějaký příklad toho, jak klíčové kompetence "přišly do školy" a co to způsobilo.
Příspěvek Napsal: čtv 25. říj 2007 17:51:02
  Předmět příspěvku:  Re: Jak kolegy přesvědčujete o smyslu klíčových kompetencí?  Odpovědět s citací
Vycházím taky z přesvědčení, že co člověk zažije na vlastní kůži, to pro něj začne mnohem reálněji existovat. Většina lidí je ochotna připustit, že ve svém životě potřebuje umět spolupracovat s druhými, správně komunikovat, řešit problémové situace apod. A tyhle dovednosti se učíme někdy za pochodu, občas se na ně soustředíme cíleně. U studentů nejde o nic jiného, než jim v tomto učení pomoci. Když se tedy klíčové kompetence vnímají v této naprosto přirozené poloze, přestávají vadit. Pomáhá tomu i to, když si kantoři sami na vlastní kůži vyzkouší, jaké mají oni sami kompetence. Kdo je ochotný o tom přemýšlet, v tom to nutně vyvolá potřebu přemýšlet o tomtéž u svých studentů. Mimochodem na minikonferenci v Liberci to bylo poprvé, co jsem se v žádné z dílen nesetkala s lidmi, kteří by říkali "je to jenom výmysl".
Příspěvek Napsal: čtv 25. říj 2007 12:46:53
  Předmět příspěvku:  Re: Jak kolegy přesvědčujete o smyslu klíčových kompetencí?  Odpovědět s citací
nepřesvědčuji kolegy o smyslu KK, ale mám zkušenost z motivačních kursů pro sbory. Hodněkrát se nám stalo, že přijel sbor, který nebyl naladěn na nějaké prožitkové učení (to jest metoda, kterou na kursech pracujeme), ale po 1/2 dni zažití se najednou začalo vše měnit a ke konci si myslím, že hodně lidem bylo jasné o co jde. Nešlo o přípravu na nějaké zkoušky, ale o zažití, jak fungují jako kolegové, spolupracovníci, oni sami jako lidé. Velmi dobrá zkušenost s tím co jsou například KK sociální. Když zažili nějaký problémový úkol, s kterým se dokázali či nedokázali poprat zjistili o čem jsou KK k řešení problémů apod.
Takže odpověď na otázku je, že společné zažití něčeho podobného velmi napomáhá k porozumění co jsou KK a k čemu mohou být nejen studentům ale i učitelům.
Příspěvek Napsal: stř 24. říj 2007 7:11:13
  Předmět příspěvku:  Jak kolegy přesvědčujete o smyslu klíčových kompetencí?  Odpovědět s citací
Koncept klíčových dovedností je v našich školách i u našich učitelů poměrně nový. Jak se k nutnosti zavádět klíčové kompetence do výuky staví učitelé ve vaší škole? A hlavně: jak přesvědčujete své kolegy o smyslu zavádění klíčových kompetencí do výuky?
Příspěvek Napsal: úte 23. říj 2007 17:41:27


Přejít na:  
cron