Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se



Odeslat odpověď
Uživatelské jméno:
Předmět:
Tělo zprávy:
Vložte sem vaši zprávu, může obsahovat maximálně 60000 znaků. 

Smajlíci
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Velikost písma:
Barva písma
Možnosti:
BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí
Zakázat BBCode
Zakázat smajlíky
Zakázat URL adresy v tomto příspěvku
Otázka
Kolik barev je na české vlajce:
Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
   

Přehled tématu - Čtenářská gramotnost
Autor Zpráva
  Předmět příspěvku:  Re: Čtenářská gramotnost  Odpovědět s citací
Já myslím, že není třeba příliš mudrovat nad klesající čtenářskou gramotností. Děti prostě méně čtou, protože věnují čas něčemu jinému. Čtení je nebaví, považují je za časovou ztrátu. Ke zvýšení čtenářské gramotnosti je třeba sledovat, jak dobře a hlavně jak rychle děti čtou. Měly by číst cokoli, co je zajímá, co se jim líbí, obsah knih tolik důležitý není. V tomto nesouhlasím s Jendou. Kdo dokáže rychle číst, přečte vnímavě jakýkoli text, i odborný. Důležité je, aby dobře a rád četl učitel, aby si dokázal popovídat o jakékoli literatuře. Nejsem češtinář, ale přečtení knihy mi netrvá déle, než pár hodin. Každou knihu, kterou začnu číst, dočtu týž den. Prostě jsem se naučil dobře číst už v první třídě a rychlost čtení mi pomáhá v rychlém chápání i odborného textu.
Příspěvek Napsal: pon 03. úno 2014 9:10:51
  Předmět příspěvku:  Re: Čtenářská gramotnost  Odpovědět s citací
První tip na několik učebnic, děkujeme Jendo.
Příspěvek Napsal: pát 25. úno 2011 13:35:48
  Předmět příspěvku:  Re: Čtenářská gramotnost  Odpovědět s citací
Možná by bylo dobré odlišit "čtenářskou zálibu" (čtení literárních textů) od dovednosti pozorného čtení jakéhokoliv textu, tedy i odborného. Když zůstaneme u tohoto vymezení, tak se nabízí cesta naučit žáky technice čtení. Na základní škole se žáci učí poznat klíčová slova, psát k odstavcům glosy, které vyjadřují podstatu atd. Na střední škole bychom mohly také postupovat pdoobným způsobem. Hlavním předpokladem je ale častější práce s psaným textem ať už připraveným učiteli, nebo samotnou učebnicí. Napadá mne například:
- vytvořit mašlenkovou mapu z daného textu
- metoda I.N.S.R.T
Ale je z čeho čerpat inspiraci:

Berger, E., Fuchs, H.Učíme děti učit se. Plzeň: Fraus, 2007.
Mezera, Ant. Pro jaké povolání se hodím? (Kap. Naučte se prostě učit.) Brno: CPress 2008.
Norma, B. Kahn. Jak efektivně studovat a pracovat s informacemi. (Čtvrtá část. Jak celý život dobře a s potěšením číst a studovat.) Praha: Portál, 2001
Příspěvek Napsal: úte 22. úno 2011 14:18:24
  Předmět příspěvku:  Čtenářská gramotnost  Odpovědět s citací
V poslední době se hodně diskutovalo, jak špatně si stojíme ve čtenářské gramotnosti 15letých žáků a žákyň.
Uvítali bychom příspěvky s touto tematikou. Např.:
- jak vést žáky ke čtení,
- jak pracovat s verbálními texty v hodinách různých vyučovacích předmětů,
- jak získávat pro čtenářství hlavně chlapce, jejichž čtenářská gramotnost je horší než u dívek;
jak rozvíjet čtenářskou gramotnosti v odborné složce vzdělávání.
Příspěvek Napsal: úte 22. úno 2011 13:42:01


Přejít na: