Odeslat odpověď
Uživatelské jméno:
Předmět:
Tělo zprávy:
Vložte sem vaši zprávu, může obsahovat maximálně 60000 znaků. 

Smajlíci
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Velikost písma:
Barva písma
Možnosti:
BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí
Zakázat BBCode
Zakázat smajlíky
Zakázat URL adresy v tomto příspěvku
Otázka
Kolik je na jedné ruce prstů?:
Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
   

Přehled tématu - Jak má učitel používat mobilní telefon?
Autor Zpráva
  Předmět příspěvku:  Re: Jak má učitel používat mobilní telefon?  Odpovědět s citací
Problém s mobilem řešilo hodně kolegů. Často marně. Já ho nechával v kabinetu, aby nerušil. Nikoho. Pokud jsem ho měl, tak jsem to žákům ohlásil, zdůvodnil nebo se omluvil se předem. Někdy šlo o záležitost, která zajímala hlavně je samotné (autobus na výlet a pod.). Pokud někomu telefon zazvonil při hodině, tak buď se omluvil a vypnul ho anebo to šel vyřídit mimo třídu. Pak jsem se nezapoměl zeptat, jestli je všechno vpořádku atd. Nezneužívali jsme mobily nikdo. Byla to střední škola. Ale od června už neučím.
Příspěvek Napsal: ned 08. lis 2015 20:00:07
  Předmět příspěvku:  Re: Jak má učitel používat mobilní telefon?  Odpovědět s citací
Myslím, že kumulace práce správce ICT a učitele je na školách běžná a má svou specifiku, kterou jste popsal.
Příspěvek Napsal: pon 23. úno 2015 10:52:51
  Předmět příspěvku:  Re: Jak má učitel používat mobilní telefon?  Odpovědět s citací
Omlouvám se, že takto anonymně, ale důvody jsou zřejmé.

Používání mobilního telefonu (volání, SMS) učitelem při hodině jsem vždy bral jako nemyslitelné.

Ovšem až do doby, kdy u nás nastoupil nový zástupce ředitele a hned první týden došlo ke konfliktu, jak to, že jsem mu v pracovní době nezvedl telefon, když mne sháněl (mám úvazek i jako správce ICT, potřeboval řešit nějaký problém s počítačem). Podotýkám, že mi samozřejmě volal v době, kdy jsem měl dle rozvrhu výuku.

Takže od té doby mám naopak povinnost telefon do hodiny nosit a hovory zvedat.

Druhá věc je, že dodavatelé, servisáci a podobně si také volají jak je napadne a když hovor při výuce nepřijmete, následuje dalších několik dnů čekání, než druhá strana bude mít zase čas/chuť věc řešit.
Příspěvek Napsal: pon 23. úno 2015 10:20:13
  Předmět příspěvku:  Re: Jak má učitel používat mobilní telefon?  Odpovědět s citací
Dobrý den,

Samozřejmě, že žák z drtivé většiny neodhadne důležitost telefonátu. Nicméně může důležitý hovor čekat dopředu, jak jsem uvedl a často je možné určitou důležitost odvodit z toho, kdo volá. Samozřejmě je to jen orientační a neexistuje pravidlo, podle kterého by se dalo toto naprosto správně posoudit dříve, než po telefonátu. Tímto předběžným posouzením, které může být chybné, navozuji klima, kdy se mě neptá každý, jestli může jít telefonat.

Co se týče mého zaměření na pracovitost žáků, jde o to, že u pracovitějších žáků očekávám pracovitost i po telefonátu. Navíc tito si uvědomují důležitost vypracování práce. Pokud jde o nepracovitější žáky, často jde o žáky, kterým je jedno jestli práci vypracují nebo ne, což je z pracovního hlediska špatné. Proto u nich kladu důraz nejdříve na práci, aby si navykli na priority a telefon si mohou vyřídit o přestávce. Ale i u těchto žáků dovolím vyřídit si důležitý hovor, pokud mě upozorní dopředu na jeho očekávání.

Co se týče hudby a sluchátek, uvedl jsem, že dovoluji sluchátko jedno, aby bylo možné reagovat na případné mé pokyny. Samozřejmě záleží na situaci (odborná praxe, samostatná práce, ...) a tím spojené případné nebezpečí. To souvisí s telefonáty vůbec. K soustruhu bych telefony nedovolil vůbec.
Osobně dovoluji pustit hudbu do sluchátek v momentě, kdy mají žáci zadanou práci na pc a mají pracovat samostatně. Pokud se setkám s variantou, že mě žák neslyší, již mu nedovoluji sluchátka nosit.
Příspěvek Napsal: pon 12. bře 2012 10:27:02
  Předmět příspěvku:  Re: Jak má učitel používat mobilní telefon?  Odpovědět s citací
Miloš Kafka píše:
... dovoluji ..vyřídit si hovor, pokud mě požádají a vysvětlí důležitost telefonátu.

Důležitost telefonátu nelze předem odhadnout! Žáci se učí sami odhadnout důležitost a buď vyzvánění stopnout, nebo požádat o možnost vzít hovor a pak volajícímu případně vysvětlit, že volá nevhod, že je vyučování, ale přesto nikdy předem zcela přesně neodhadnou důležitost hovoru - viz váš příklad s aktutním zdravotním problémem. Může volat někdo z domova, že doma vyje pes, že teče voda proudem po schodech, různé rodinné organizační problémy (vyzvednout mladšího sourozence z družiny, školky, dojít k babičce s nákupem, nebo donést léky, připomenutí rodiči, aby si žák nezapoměl vzít důležitý lék, apod.), nečekaných problémů může být a bývá celá řada.

Citace:
Pokud je to svědomitý žák... Proto povolení telefonátu orientuji i podle toho, zda žák pracuje či nikoliv.

Špatně. Když je to důležitý hovor, nemá tu pracovitost žáka nebo povolení vzít hovor jakoby za odměnu, co dělat.

Citace:
Další otázka je, jestli rádi posloucháte hudbu při práci (nemyslím přímo výuku)? Já sice ne, ale žákům dovoluji při samostatné práci pustit si hudbu do sluchátka (jednoho!!), aby mě v případě nutnosti vnímal.


Pokud je hudba pro všechny, například při odborné praxi nebo na některých provozních pracovištích, a neruší, může mít na práci příznivý vliv, mimo jiné není "hrozivé ticho". Ale vlastní hudba, sluchátko do ucha, zásadně NE! Z důvodu bezpečnosti práce, poslouchání pokynů, varování a vůbec slušnosti, protože když vyučující musí žáka oslovit několikrát, nebo přijít k němu a upozornit ho, aby si vyndal sluchátko, že mu něco už dvakrát říká a žák nereaguje, je to špatně.
Příspěvek Napsal: ned 11. bře 2012 20:47:49
  Předmět příspěvku:  Re: Jak má učitel používat mobilní telefon?  Odpovědět s citací
Miloš Kafka píše:
Žákům proto dovoluji odejít za dveře vyřídit si hovor, pokud mě požádají a vysvětlí důležitost telefonátu. Několikrát jsem se setkal i se situací, kdy mě žák informoval již dopředu, že očekává důležitý hovor a požádal mě, jestli by si ho potom mohl vyřídit.

Dobrý den Miloši,
to je nádherná ukázka, jak vést žáky k etickému chování. Děkuji za ni (kéž by toto četlo/dělalo víc učitelů).

Miloš Kafka píše:
Žákům dovoluji při samostatné práci pustit si hudbu do sluchátka (jednoho!!), aby mě v případě nutnosti vnímal. V tomto bodě si ale nejsem úplně jistý, jestli nemá hudba nějaký negativní dopad na soustředění. Nicméně žáci i s hudbou pracují a jde jim to.

Chce se mi říct, že určitě soustředění žáka s hudbou v jednom uchu nebude kdovíjaká, ale neřeknu to 8-) Myslím, že dnešní děti jsou zvyklé na neustálý zvuk, ať už je jakýkoli. A docela možná, že je to spíš uklidňuje.
V každém případě je to jistě zajímavá otázka, která by si zasloužila nějaký kvalifikovaný průzkum.

Abych přidala svou zkušenost - tak jsem nechávala děti poslouchat hudbu "za odměnu" - když měli práci hotovou. Tady nebyl sebemenší problém. (učila jsem na 1. stupni ZŠ)

Jsem zvědavá na další reakce a odpovědi.
Příspěvek Napsal: stř 07. bře 2012 9:39:31
  Předmět příspěvku:  Re: Jak má učitel používat mobilní telefon?  Odpovědět s citací
Dobrý den, pročetl jsem si všechny příspěvky tohoto tématu o mobilech a chtěl bych také reagovat.

Souhlasím s názory, že využívání telefonu učitelem i žákem v hodině záleží na okolnostech, situaci, věku žáků, ...
Nejsem zastánce striktního nenošení telefonů do hodin už z příkladů, které zde zazněly (nutnost zavolání záchranné služby).

Uvedu ale, že učím na střední škole a pravděpodobně se zde mohou uplatňovat jiné nároky než na ZŠ.

Telefon tedy do hodin nosím a u žáků mi nevadí, že ho mají na stole. Nesmí ale rušit hodinu jakýmkoliv zvukem.
Pokud jde opravdu o nevyhnutelný hovor, odejdu do ústraní, abych co nejméně žáky vyrušoval. Žákům se předem omluvím a buď předem nebo zpětně vysvětlím, proč jsem to musel zvednout. Myslím si, že se žáci mají naučit využívat technologie, ale v závislosti na okolnostech. Tedy zhodnotit, jestli je bezprostředně nutné hovor vyřídit teď, nebo zda to počká. Žákům proto dovoluji odejít za dveře vyřídit si hovor, pokud mě požádají a vysvětlí důležitost telefonátu. Několikrát jsem se setkal i se situací, kdy mě žák informoval již dopředu, že očekává důležitý hovor a požádal mě, jestli by si ho potom mohl vyřídit.
Nesetkal jsem se s tím, že by tato okolnost měla vliv na žákovu pozdější práci. Pokud je to svědomitý žák, popřípadě jej nějak pobídnu, nemá problém práci dodělat. Nebudu se zde věnovat žákům, kteří se nechtějí učit, nechtějí pracovat. U těchto se problémy s nepozorností objevit mohou. Proto povolení telefonátu orientuji i podle toho, zda žák pracuje či nikoliv.

Měl bych ale několik otázek.
Dovolujete žákům chodit o hodinách na záchod, i když mají telefon zakázaný? Jestli ano, tak bych počítal s tím, že si hovory vyřizují takto - lstí. To myslím není dobré, protože žáci se takto snaží lstí dosáhnout svého, místo toho, aby hodnotili, zda je to správné nebo ne. Mnohem radši mám tedy jasné otevřené jednání: "Volá mi maminka, mohu to zvednout?" Samozřejmě lstí mohou jednat kdykoliv, ale i přes to se snažím o otevřené jednání.

Další otázka je, jestli rádi posloucháte hudbu při práci (nemyslím přímo výuku)? Já sice ne, ale žákům dovoluji při samostatné práci pustit si hudbu do sluchátka (jednoho!!), aby mě v případě nutnosti vnímal. V tomto bodě si ale nejsem úplně jistý, jestli nemá hudba nějaký negativní dopad na soustředění. Nicméně žáci i s hudbou pracují a jde jim to.

Na závěr taková situace: 3x za sebou mi volala manželka a po 4 jsem to zvedl s omluvou k žákům, že mi volá manželka a odešel jsem jen mezi futra. Abych nerušil žáky při práci, ale abych na ně viděl. Volala, že se náš starší (1,5 roku) syn napil aviváže a neví, co má dělat. V tom okamžiku jsem ji uklidňoval a žáci dostali za úkol najít číslo na toxikologii. I když okamžitě přerušili práci a začli rychle hledat telefonní číslo, práci nakonec splnili a neměli s tím více problémů. Bylo zajímavé je pozorovat, jak rychle a ochotně na danou situaci reagovali.

Děkuji za zpětnou reakci
Příspěvek Napsal: stř 07. bře 2012 7:47:25
  Předmět příspěvku:  Re: Jak má učitel používat mobilní telefon?  Odpovědět s citací
Vladimír Vodička píše:
Mobil v současnosti často disponuje celou řadou funkcí, které lze ve výuce využívat. Celkem běžně již funguje jako komunikátor (osobně frekventovaně používám kalendář, přístup na i-net, gmail aj.).

Mobil mnozí žáci i učitelé používají i jako
    - hodinky (kolik je hodin vidí na mobilu a hodinky nepotřebují)
    - budík
    - kalendář
    - stopky (k odměřování času při tělesné výchově, různých fyzikálních měřeních, vaření a jiných praktických činnostech)
    - pravítko (k rovnému podtrhávání v sešitu nebo v knize, protože od ruky je to křivé)
    - rozvrh (ofotografovaný)
    - čtečku knih a dalších textů pro mobilní aplikace (ve speciálním textovém formátu)
    - atd. (mobil má mnoho dalších netušených funkcí, včetně přístupu na internet ke zdroj mnoha dalších informací)
Navíc má i další funkce:
    - výchova k finanční gramotnosti (uživatelé sledují svůj kredit nebo stav účtu a hospodaří se svými finančními prostředky a posuzují své finanční možnosti a podle toho i používání mobilu)
    - výchova k pravidelné péči o blízkou "osobu", protože chtě nechtě mají mobil jako jakéhosi Tamagoči, které musejí pravidelně sledovat, zda je nabitý, nabíjet ho, pokud má předplacenou kartu dobíjet kredit, nenechat Ho zapomenutý doma, hlídat ho, aby se neztratil, nebo ho zlé Jezinky neukradly, nezapomenout ho v kalhotách, které se dávají do pračky, neházet s ním po stole, nenechávat ho ve špíně, prachu, tašce mezi drobečky od svačiny
    - chtě nechtě ukazuje i na sociální postavení majitele, nebo životní postoje (někdo se chce chlubit drahým modelem a jiný just má starší model, protože mu stačí jeho pár funkcí a ostatní jsou pro něj balast); nebo technickou zdatnost se kterou si vybere typ s pro něj potřebnými funkcemi (navigací, atd.. majitelé mobilů to znají nejlépe)
    - atd.
Můžete pokračovat dál (a výrobci pokračují ve vývoji také dál a dál a kdysi snové "hodinky s vodotryskem" se stávají skutečností).
Příspěvek Napsal: čtv 02. úno 2012 22:45:15
  Předmět příspěvku:  Re: Jak má učitel používat mobilní telefon?  Odpovědět s citací
Vladimír Vodička píše:
... Mobil v současnosti často disponuje celou řadou funkcí, které lze ve výuce využívat. ...
Soudím, že jde vždy o konkrétní situaci, předmět, druh výuky apod. S mobily ve výuce problém nemám.

Nikdy nevíme, k jaké situaci během výuky může dojít a v případě závažných okolností je mobil u vyučujících možná nezbytnou výbavou a výhodou. Myslím, že všichni a všechny jsme s to posoudit, jaké využití mobilního telefonu je žádoucí, a které již neodpovídá naší pozici během výuky.


Ve středním odborném školství je tak zvaný mobil univerzální pomůcka podobně jako balíček karet Tý Texis Tejlora. Poslouží jako kalkulačka, fotoaparát, kamera (v předmětu praxe v elektrotechnických oborech i jako zdroj přirozeného audio signálu pro zkoušení zesilovačů), poznámkový blok, adresář, telefonní seznam, atd. A samozřejmě i ke komunikaci (telefonování, příjem a psaní sms, atd).

V technických (nebo obecně v odborných) předmětech je pro žáky snadné si rychle vyfotografovat výklad na tabuli (vč. interaktivní tabule), výrobek, detail výrobku, průběh signálu na obrazovce osciloskopu, nebo jednotlivé pracovní operace, pracovní postupy, důležité části výrobní dokumentace nebo technických výkresů, které zdlouhavě a nepřesně obkreslovali, výrobky, služby, atd. Pokud to slouží k výuce a je v mezích práva na svobodu a ochranu osobnosti a také autorských práv a ochrany duševního vlastnictví.

Jak jednoduché je zavolat některému z rodičů, když je nutné mu sdělit něco důležitého o žákovi (například, když je zapotřebí žáka, kterému se udělá špatně, nebo přijde do školy zjevně nemocný s chřipkou nebo při jiných příležitostich uvolnit z vyučování a poslat ho s vědomím rodičů domů), nebo přijmout důležitý hovor (například důležité volání rodičů žáků, omluvy, žádosti o uvolnění, důležité vzkazy učiteli žáka, apod.). I žáci mohou mít velmi důležité hovory nebo sms. Samozřejmě je třeba vědět, kdy je používání mobilního telefonu vhodné a kdy nevhodné.
Ale nelze je zakázat kvůli tomu, že s ním někdo zlobí. Také žákům nezakazujete do školy nosit kružítko, protože s ním píchá do stolu, nebo pravítko, protože se skrz něj dívá do sluníčka nebo s ním plácá o stůl, nebo... příkladů je hodně.
Příspěvek Napsal: stř 01. úno 2012 22:20:18
  Předmět příspěvku:  Re: Jak má učitel používat mobilní telefon?  Odpovědět s citací
Číslo na můj mobil jsem dávala přímo studentům, měla jsem maturitní ročník. Nikdy jsem se nesetkala se žádným zneužitím. Spíš to byl z mé strany projev důvěry k nim. Nepsali žádné zbytečné smsky typu "co máme za úkol", ale vyřizovali jsme spíše omluvenky. Myslím si, že pokud dá učitel rodičům telefonní číslo pro nenadálé případy, tak pokud má normální rodiče, není s tím problém. Ale plně chápu kolegy, kteří mají telefon jako osobní věc a nehodlají jej nikomu sdělovat.
Příspěvek Napsal: pon 09. kvě 2011 22:00:34


Přejít na: