Odeslat odpověď
Uživatelské jméno:
Předmět:
Tělo zprávy:
Vložte sem vaši zprávu, může obsahovat maximálně 60000 znaků. 

Smajlíci
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Velikost písma:
Barva písma
Možnosti:
BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí
Zakázat BBCode
Zakázat smajlíky
Zakázat URL adresy v tomto příspěvku
Otázka
Jaká je barva nebe?:
Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
   

Přehled tématu - Dygnosie v hudbě?
Autor Zpráva
  Předmět příspěvku:  Re: Dygnosie v hudbě?  Odpovědět s citací
Tak ještě něco malého přidám - právě poslouchám podruhé toto video
http://www.youtube.com/watch?v=NpgJ4HEoewI
S tímto tématem určitým způsobem souvisí - stačí rozšifrovat ukryté /vlastně zjevné/ poselství.
Příspěvek Napsal: sob 13. dub 2013 9:17:06
  Předmět příspěvku:  Re: Dygnosie v hudbě?  Odpovědět s citací
Bezva. Domnívám se, že je skutečně přínosné o všem diskutovat, naslouchat si vzájemně atd. - poté zjistíme opravdu to, že všichni "plaveme" ve stejném moři :-) a řešíme v podstatě totéž /nejen v práci ve škole ale i v "civilu" - samé podobné záležitosti/. Pokud není možnost si "popovídat", můžeme mít pocit nejistoty. Učení by dle mého názoru mělo být učení VZÁJEMNÉ - učitel /jako i člověk jako takový/ se má učit "až do konce" :-) - to, co jsem schopna pozorovat - a pochopit - na sobě, jsem schopna pozorovat a pochopit u žáka /A NAOPAK!/ = tvoření, proudí "to" bezblokově.
Ohledně známkování: domnívám se, že známkování není o ničem "špatném", dokonce určitou formu známkování bych doporučovala hodně často.
A nemusí to být pouze 5 čísel. Například: razítka - různá /hračička i pro učitele, skvělá/, různé nálepky - pro kluky např. autíčka, motorky - je to jako jednička :-) - je pak nádherné pozorovat, že takovéto "hračky pro malé" potěší i starší žáky :-)- leze do "do peněz" učitele, ale sdílená radost za to stojí - a penězi jí nelze měřit. Další varianta - jakožto VELKÁ pochvala: můžeš si vybrat, jakou chceš nálepku /je potřeba mít různé v zásobě/ - no dobře, tak si můžeš nalepit i 3 :-) atd.
Jednička může mít více podob. Malá, velká, s hvězdičkou, se dvěma - anebo i s více, podtržená - a okomentovat to vše slovně. Umím dávat i za 5 - ale předem varuji - nesplněný úkol = slovně okomentovat, na další hodině např. výkřičník, někdy namísto pětky 5 výkřičníků - anebo dopředu se domluvit na tom, že se příští hodina známkuje /řeknu: příští hodinu budu pes/ - promluvit si o tom, jak by to mělo vypadat, když je úkol za 1 - dle názoru žáka, další: jak by se ohodnotil sám a proč. Toto všechno nádherně funguje a kromě toho je v hodinách i kopec legrace. Což taktéž působí protiblokově.
Rodiče někdy potřebují čas - chrání své děti, což je přirozené - a vidí je jinak, z jiného zorného pole, než učitel + děti se chovají a projevují vůči rodičům též jinak, než směrem k učiteli - je to přirozené. Je velmi účinné pozvat rodiče někdy do hodin - lépe pochopí. Dostat se na vlnu spolupráce - vytvořit podmínky pro "proudění" = tvorba = výsledky.
Zdravím, ať se daří.
Příspěvek Napsal: stř 10. dub 2013 7:05:24
  Předmět příspěvku:  Re: Dygnosie v hudbě?  Odpovědět s citací
PS: Kdyžtak se touto cestou ještě ozvu.
Příspěvek Napsal: úte 09. dub 2013 22:45:26
  Předmět příspěvku:  Re: Dygnosie v hudbě?  Odpovědět s citací
Děkuji mnohokrát, mnohé jsem pochopila, v mnohém jsem si oddychla, že jdu dobrou cestou a mnohé se nově dozvěděla. Myslím, že zatím mám podnětů hodně. Takže děkuji. V tomto konkrétním případě je problém, že rodiče trvají na "tradičním přístupu se známkováním" přestože jsem jim navrhla individuální přístup řešící problémy "zgruntu". Po šesti letech je to obtížné. Každopádně díky moc! Pochopitelné to bylo dostatečně....
Příspěvek Napsal: úte 09. dub 2013 22:44:23
  Předmět příspěvku:  Re: Dygnosie v hudbě?  Odpovědět s citací
Je to na delší vysvětlování, nevím, zda se mi podaří to nějak výstižně a krátce koncentrovaně popsat. Dle mého názoru je diagnostika v podstatě k ničemu. Mohu poskytnout svůj pohled a způsoby - na základě zkušeností + vyzobávání různé odborné literatury. V podstatě postupy podobné systemické psychologii. Je dobré zakládat práci na společné tvorbě - učitel "nevede", nikdo "nevede". Něco jako koučování - kouč taktéž nevede, pouze pomáhá najít řešení, které je vydolováno ze zdrojů koučovaného. Otázky, rozhovory o tom, jak kdo co vnímá = odlišnosti ve způsobu práce a vnímání zdůraznit jako správné - neřídit se žádnou šablonou, přizpůsobit se možnostem a schopnostem, vše "šít na míru". Bloky v motorice mohou souviset právě s lateralitou - viz příloha v Burze /dle mých zkušeností a dlouholetého pozorování/.Děti slyší, zpívají, ve spojení s motorikou a čtením z not ale vypínají sluch - mají "uvnitř poplach", obranný reflex = vytvořené obvyklé reakce na jakoukoliv překážku /mají většinou i v jiných situacích potíže s motorikou - např. při psaní, je to opět na delší popis/. Je dobré hrát vždy v začátcích podle sluchu /což je možné i později - bez not lze např. stupnici - lze se soustředit na to, jak zní, lze vnímat úhoz, pocity v prstech, "být přítomný", tvořit, pozorovat/. Hra podle sluchu pomůže s fixací motorických návyků - automatika. Verbalizovat = uvědomovat si souvislosti - to, co slyším, vytvářejí určitým způsobem prsty - stoupající melodie - adekvátně směr pohybu ruky, vyrovnaný sled tónů - tvořím vyrovnaným úhozem - rozebrat, všímat si, co dělá ruka - hledat porovnání s jinými činnostmi, které provádíme přirozeně - chůze: přenášení váhy, hopsání, pružnost - skoky = totéž se děje ve staccatu - v podstatě jde o soustředění se na POCIT - přirozený pohyb, kdy bloky neexistují, je příjemný, měkký, bez napětí. Tentýž pocit je možné přivodit, vytvořit i při jiných činnostech, pokud budeme vnímat pozorně sami sebe.
V notách pak vysledovat vědomě souvislosti s tím, co pak slyšíme - stoupající melodie = stoupající noty, mezi kroky v notách "vynechané" noty = vynechané klávesy. Např.nota na lince, další nota na další lince = "jednovynechačka" = vynechám při hraní jednu klávesu - není potřeba postupovat v myšlení tak, že identifikuji notu jménem a pak jí vyhledám na klávesnici /opět podle názvů kláves..../ - udělám pouze mechanicky to, co vidím v notách - posunu se o "tolik", o kolik se v notové osnově umístí další nota + mohu se orientovat i podle prstokladu - případně prstoklad doplním podrobněji - časem se to odbourá. Mohla bych uvádět více příkladů, nechci být dlouhá není prostor. Tímto způsobem postupně vytvářím pocit bezpečí, pocit, že vše společně zvládneme - žák by měl získat jistotu v přesvědčení, že není potřeba postupovat tak, jak je "obvyklé", nevadí, že on event. pracuje jinak, než ostatní žáci - je jednoduše svůj a nemá mít obavy, že se odlišuje = tím se postupně odstraní některé bloky. Zároveň vnímat to, aby sluch zůstal zapojen - jakožto opora při hraní - nevypínat své smysly - uvědomovat si, co se se mnou děje a přijít k poznání, že to všechno mohu ovlivnit pouze já - pokud budu pozorně vnímat své pocity a "existovat" bez paniky = čímž si vytvářím své zbytečné bloky. Co nejméně "kecat" do hraní - nenapovídat, nechat žáka přemýšlet, nereagovat nijak, resp. co nejméně - ani souhlasně ani nesouhlasně, ať se žák naučí řídit sám sebou a ne dle reakcí učitele. Poté, co nějaký problém vyřeší /anebo nevyřeší/, shrnout společně - analyzovat, co se stalo, proč se to stalo, jak to udělat jinak - anebo v případě, že si žák poradil dobře, jak tentýž postup uplatnit i nadále.
Je skvělé, když se pak dojde do bodu, kdy si žák přeje být nepřerušován komentářem učitele anebo ODMÍTNE nabízenou nápovědu učitele /i na tom je bezva se domluvit - např. předem říci: teď ti do toho nebudu mluvit, řiď si to sám = opět nastolení KLIDU a prostoru pro žáka - poté je možné společně konzultovat to, co proběhlo, analyzovat a navrhnout další postupy v práci - anebo prohlásit: nebudu nic napovídat, pokud potřebuješ nějakou nápovědu, řekni - většinou nápovědu děti odmítnou, je to způsob práce, který bych přirovnala k luštění křížovky - nikdo nechce prozrazení tajenky předem, chceme si jí všichni vyluštit "po svejch"/.
No, v průběhu tohoto mého popisování docházím ke zjištění, že to asi písmenkově na menší ploše v diskusi nezvládnu optimálně vysvětlit.
Případně na skypu. Anebo cestou mailů - pokud chcete.
Příspěvek Napsal: úte 09. dub 2013 22:07:34
  Předmět příspěvku:  Re: Dygnosie v hudbě?  Odpovědět s citací
Děkuji, něco užitečného jsem tam objevila. Jde jednak o bloky a jednak o skutečný problém s pochopením a s pamětí. Má-li se něco opakovat jen podle sluchu, nějak to jde. Když začne být přítomen zápis (a zvlášť bez pomocného vedení zpěvem), není možné se přes něj dostat. Žákyně se o to pokouší již šestým rokem. Jde mi jednak o diagnostiku a jednak o určení adekvátního postupu v dané situaci. Děkuji

EB
Příspěvek Napsal: úte 09. dub 2013 20:40:52
  Předmět příspěvku:  Re: Dygnosie v hudbě?  Odpovědět s citací
Doporučuji podívat se v tématu Burza metodických vychytávek do přílohy posledního příspěvku. Popsala jsem tam některé jevy z praxe, které mohou s Vašim dotazem souviset - ač jsem je pojmenovala možná jinak - dle toho, v jakém kontextu jsem je viděla já.
Nebylo by od věci uvést konkrétní problém - co přesně řešíte.
Zdravím *
Příspěvek Napsal: úte 09. dub 2013 18:57:16
  Předmět příspěvku:  Dygnosie v hudbě?  Odpovědět s citací
Chtěla bych se zeptat, zda má někdo zkušenost s jevem, který (pracovně) pojmenovávám "dysgnosie v hudbě" - s poruchami pochopení hudebního zápisu u žáků. Budu ráda, když se podělíte o Vaše poznatky. Děkuji,

Eliška Baťová
Příspěvek Napsal: sob 06. dub 2013 16:28:22


Přejít na:  
cron