Zlatá doba, kdy v počítačích byl jazyk BASIC, kdy se dalo snadno programovat a výsledky ihned zobrazit na obrazovce. Cykly, porovnávání, třídění, práce s řetězci znaků, grafikou.
Ale i dnes je možné dětem předvést základy programování i bez počítače, například hádáním čísla mezi 1 a 100 s tím, že ten, kdo dává hádat myšlené číslo odpovídá jenom menší, větší, nebo uhodl. Docela dobrý jednoduchý cyklus.
Další jednoduchá hra je s tříděním, nasypat na stůl třeba sto knoflíků a různými postupy třídit na bílé, červené, černé, hnědé (nebo se 4 dírkami, se 2 dírkami nebo s očkem), třeba tak, že první žák bere po jednom knoflíku a vybírá si pouze černé a pokud to není jeho barva dává dál dalšímu, který si vezme svou barvu atd. Nebo druhá verze, že si jeden žák nejdříve vybere postupně po jednom svou barvu a pak dá celý zbytek dalšímu, aby si vybral a dalšímu, a pak se dá nakreslit vývojový diagram a případně i jednoduchý program a porovnat efektivitu různých druhů cyklů. Nebo najít a realizovat ukázku cyklu v cyklu, jak vypadá nekonečný cyklus a jak ho zakončit (hrnečku vař, který vaří kaši dokud se neřekne "hrnečku dost"). Atd.
Hezky se dá dělat několik druhů třídění, nebo Erathostenovo síto pro hledání prvočísel, atd. atd. Dobrá hračka jsou i Hanojské věže, atd. atd.
Zlatá doba, kdy v počítačích byl jazyk BASIC, kdy se dalo snadno programovat a výsledky ihned zobrazit na obrazovce. Cykly, porovnávání, třídění, práce s řetězci znaků, grafikou.
Ale i dnes je možné dětem předvést základy programování i bez počítače, například hádáním čísla mezi 1 a 100 s tím, že ten, kdo dává hádat myšlené číslo odpovídá jenom menší, větší, nebo uhodl. Docela dobrý jednoduchý cyklus.
Další jednoduchá hra je s tříděním, nasypat na stůl třeba sto knoflíků a různými postupy třídit na bílé, červené, černé, hnědé (nebo se 4 dírkami, se 2 dírkami nebo s očkem), třeba tak, že první žák bere po jednom knoflíku a vybírá si pouze černé a pokud to není jeho barva dává dál dalšímu, který si vezme svou barvu atd. Nebo druhá verze, že si jeden žák nejdříve vybere postupně po jednom svou barvu a pak dá celý zbytek dalšímu, aby si vybral a dalšímu, a pak se dá nakreslit vývojový diagram a případně i jednoduchý program a porovnat efektivitu různých druhů cyklů. Nebo najít a realizovat ukázku cyklu v cyklu, jak vypadá nekonečný cyklus a jak ho zakončit (hrnečku vař, který vaří kaši dokud se neřekne "hrnečku dost"). Atd.
Hezky se dá dělat několik druhů třídění, nebo Erathostenovo síto pro hledání prvočísel, atd. atd. Dobrá hračka jsou i Hanojské věže, atd. atd.
|