Odeslat odpověď
Uživatelské jméno:
Předmět:
Tělo zprávy:
Vložte sem vaši zprávu, může obsahovat maximálně 60000 znaků. 

Smajlíci
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Velikost písma:
Barva písma
Možnosti:
BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí
Zakázat BBCode
Zakázat smajlíky
Zakázat URL adresy v tomto příspěvku
Otázka
Kolik barev je na české vlajce:
Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
   

Přehled tématu - Jak jste si poradili s průřezovými tématy?
Autor Zpráva
  Předmět příspěvku:  Re: Jak jste si poradili s průřezovými tématy?  Odpovědět s citací
Proč hovořit o "umělém" prostředí? Vždyť aktivity OSV navozují vždy nějakou situaci, do které se studenti dostávají a prožívají ji. Reflexe slouží pak k tomu, aby si uvědomili jak se v ní cítili, co dělali oni i ostatní a to může být odrazový můstek k situacím v běžném životě.
Příspěvek Napsal: čtv 05. led 2012 23:23:06
  Předmět příspěvku:  Re: Jak jste si poradili s průřezovými tématy?  Odpovědět s citací
Umělé prostředí školy? A není prostředí adaptačních kurzů stejně umělé? Nebo dokonce ještě umělejší?
Příspěvek Napsal: pát 16. pro 2011 21:24:59
  Předmět příspěvku:  Re: Jak jste si poradili s průřezovými tématy?  Odpovědět s citací
Dobrý den,
mně osobně přijde, že jedna věc je, jak jsou témata oficiálně zakotvena do ŠVP a druhá, co je fakticky realizováno a obávám se, že na tu faktickou realizaci mnohdy nezbývá čas, energie a ani myšlenky... Přijde mi proto velmi výhodné podporovat tato - pro mě osobně velmi důležitá témata - akcemi mimo výuku, a to nejen adaptačními kurzy, o kterých byla řeč. Pro smysluplnost adaptačních programů je jednak třeba navazující program, ale PT lze krásně podpořit také skrze různé exkurze (např. http://www.wenku.cz/ck/nabidka.php?table=ck&id=172) a programy mimo "umělé prostředí školy". S osobnostní a sociální výchovou můžete např. krásně pracovat i na obyčejném sportovním kurzu, kde je k tomu více a jiných příležitostí, než ve škole.
Může se zdát složité, takové akce zorganizovat, ale dnes již Vám s tím pomůže spoustu externích organizací a mnohdy to udělají i levněji a bez rizika pro školu.

Např.
http://www.wenku.cz
http://www.istan.cz
Příspěvek Napsal: pát 16. pro 2011 18:24:45
  Předmět příspěvku:  Re: Jak jste si poradili s průřezovými tématy?  Odpovědět s citací
Dobrý den,
zajímalo by mě, jak konkrétně a v jakém rozsahu na školách realizujete multikulturní výchovu. Vymýšlíte pro žáky/studenty třeba nějaké projekty?
Děkuji, Pavlína Kačírková
Příspěvek Napsal: úte 14. pro 2010 11:06:45
  Předmět příspěvku:  Re: Jak jste si poradili s průřezovými tématy?  Odpovědět s citací
Zajímavý materiál, který nám pomůže rozvíjet průřezová témata, hlavně pak OSV, je článek I. Gillnerové, která přehledně popisuje předpoklady, které učitel potřebuje pro rozvíjení sociálních dovedností žáků. Nabízí i příklady aktivit pro realizaci ve třídě.
Příspěvek Napsal: sob 04. pro 2010 9:56:36
  Předmět příspěvku:  Re: Jak jste si poradili s průřezovými tématy?  Odpovědět s citací
Hezký den!
Nerozumím úplně termínu "mimotřídních aktivit". Pokud myslíte akce pro třídu mimo běžné vyučování - např. integrovaná výuka (projektové dny), adaptační pobyty atd. tak ano, tady je to velmi vhodné a mnoho škol to tak dělá. Adaptační pobyty pro primu či první ročník jsou velmi funkční a program, sestavený z OSV je tam jak "ušitý". Školy s tím mají doboru zkušenost.
Zápis do ŠVP je pak v části Charakteristika ŠVP, oddíl Zařazení průřezových témat. Tam je v úvodu popsáno jakým způsobem jsou na škole zařazena průřezová témata a v následující tabulce je pak u daných konkrétních témat připsána poznámka - adaptační kurz či jiná forma.
Připomínám ale, že průřezovými tématy musí projít všichni žáci.
Příspěvek Napsal: úte 30. lis 2010 23:17:59
  Předmět příspěvku:  Re: Jak jste si poradili s průřezovými tématy?  Odpovědět s citací
Dobrý den,

souhlasím s vámi, že zapojení PT do výuky může být časově hodně náročné, a to především na gymnáziu.
Zajímalo by mě tedy, jaké jsou vaše zkušenosti se zapojením PT i do mimotřídních aktivit a jejich zakotvení v ŠVP.

dekuji, Nina Horáková
Příspěvek Napsal: úte 23. lis 2010 12:11:47
  Předmět příspěvku:  Re: Jak jste si poradili s průřezovými tématy?  Odpovědět s citací
Myslím, že máte pravdu za předpokldu, že dodržíme základní zásady:
1. V charakteristice ŠVP popíšeme jakým způsobem jsme zařadili PT, včetně tabulky - ta je nejpřehlednější,
2. Zařadili jsme všechna témata,
3. Zařazení PT v učebních osnovách odpovídá distribuci v tabulce. ("průřezová témata - výběr tematických okruhů s knkretizací námětů a činností v ročnících.) Viz. RVP G, str. 87

Větší problém je však realizace, protože PT vyžadují výuku, při které jsou žáci aktivní. Musí si něco prožít, aby svou zkušenost pak mohli zobecnovat. To je časově náročnější (proto to musí být dobře propojeno s obsahem daného předmětu) a vyžaduje to od učitelů znalost problematiky PT a dostatek aktivizačních metod.
Bohužel, na to nejsme často připraveni. Nebyli jsme včas proškoleni, takže to není naše vina.
Častým omylem učitelů je, že se domnívají, že ve svém předmětu musí realizovat všechny PT.
Příspěvek Napsal: stř 16. zář 2009 21:50:39
  Předmět příspěvku:  Re: Jak jste si poradili s průřezovými tématy?  Odpovědět s citací
Přes jistou umělost určitých tematických okruhů některých průřezových témat se jako škola s potřebou rozvoje žáků ve všech těchto oblastech ztotožňujeme. Při jejich zpracování v našem ŠVP jsme vycházeli z RVP, který říká, že "výběr témat a způsob jejich zpracování je v kompetenci školy," a postupovali jsme tak, že jsme v přehledných tabulkách zaznamenali kdy a jakým způsobem (integrace, projekt, popř. život školy) žákům jednotlivé tematické okruhy PT nabízíme. Z mnoha důvodů nemáme pro PT vypracovány ani strategie, ani upřesněny očekávané výstupy. V případě integrace mohli (ale povinně nemuseli) učitelé v osnovách naznačit metody použité při předávání konkrétního obsahu PT žákům. Při pročítání "Zkušeností z pilotních škol," jak jsou uvedeny na Metodickém portálu viz:
Jan Zouhar píše:
O průřezových téamtech se dočtete
také v metodické části rpv zde
mě zarazily požadavky na upřesnění strategií a výstupů i obraty typu "je chybou", "není zdařilé" nebo "není dotaženo do konce". Přiznám se, že jako koordinátor ŠVP bych se podobných vyjádření nerad dočkal v případné inspekční zprávě, a musím trvat na tom, že "způsob zpracování PT je v kompetenci školy," a nemusí tudíž splňovat (narozdíl od jiných částí ŠVP) očekávání "zvenčí".
Jaký názor máte vy?
Příspěvek Napsal: stř 16. zář 2009 21:03:56
  Předmět příspěvku:  Re: Jak jste si poradili s průřezovými tématy?  Odpovědět s citací
Připravují se vzorové materiály pro práci s PT a formulují se Možné očekávané výstupy průřezových témat
Příspěvek Napsal: stř 19. srp 2009 21:39:27


Přejít na:  
cron