Odeslat odpověď
Uživatelské jméno:
Předmět:
Tělo zprávy:
Vložte sem vaši zprávu, může obsahovat maximálně 60000 znaků. 

Smajlíci
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Velikost písma:
Barva písma
Možnosti:
BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí
Zakázat BBCode
Zakázat smajlíky
Zakázat URL adresy v tomto příspěvku
Otázka
Kolik je na jedné ruce prstů?:
Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
   

Přehled tématu - Jak dlouho bude na školách třeba koordinátorů?
Autor Zpráva
  Předmět příspěvku:  Re: Jak dlouho bude na školách třeba koordinátorů?  Odpovědět s citací
Všechna gymnázia dokončila práci na tvorbě ŠVP, a tak se vraťme k otázce z názvu tohoto vlákna: Jak dlouho bude na školách třeba koordinátorů? S odstupem času vidím, že jsem ji tehdy nepoložil správně. Koordinovat bude zajisté třeba i nadále. Otázkou je, zda je účelné, aby se funkce koordinátora zachovala tam, kde ji vykonával "nečlen" vedení.

Na čem jsme se v diskuzi dosud shodli?
1. Sepsáním ŠVP práce nekončí, nýbrž začíná.
2. Koordinovat bude třeba i nadále (ne tvorbu, ale realizaci ŠVP).
3. Otevřené zůstává, kdo by měl funkci koordinátora vykonávat:
a) současný koordinátor (není-li členem vedení)
b) člen vedení školy (vzhledem k potřebě hospitovat se to nabízí)
c) třídní učitel (jeden z návrhů, který padl v diskuzi)
4. Potřeba výměny zkušeností v další fázi reformy je stejně důležitá jako ve fázi tvorby ŠVP.

Další diskuzi by prospělo, pokud bychom věděli, jaký osud potkal koordinátory, kteří nejsou zároveň členy vedení školy, po 1.září 2009. Budeme rádi, když nám o sobě dáte vědět!
Příspěvek Napsal: úte 15. zář 2009 21:06:06
  Předmět příspěvku:  Co by měl koordinátor zvládat?  Odpovědět s citací
Všechna gymnázia už jedou podle ŠVP. Na některé škole byl koordinátor jeden, někde dva.
Jak vnímáte postavení koordinátora nyní? Co by měl mít v úkolech on a co naopak vedení školy?
Určitě na to není univerzální odpověď, ale stálo by za to zkusit napsat Vaše zkušenosti ať už z pohledu učitelů nebo koordinátorů. Tedy jaký je Váš pohled na úkoly koordinátora?
Příspěvek Napsal: pát 04. zář 2009 10:01:36
  Předmět příspěvku:  Re: Jak dlouho bude na školách třeba koordinátorů?  Odpovědět s citací
Jiří to přesně pojmenoval. Je toho vlastně velmi mnoho, co by měl koordinátor zvládnout.
Na jednom setkání s koordinátory jsme na toto téma narazili také. Stále více se jeví jako legitimní požadavek, který slýchám, aby koordinátor měl úlevu z vyučovaných hodin. Myslím, že v první řadě u většiny koordinátorů nejde o financování, ale vůbec o možnost dané úkoly splnit v očekávané kvalitě.
Domnívám se, že většina koordinátorů se začíná trápit přesně tím, co napsal Jiří: Jak se realizuje ŠVP? Jak jej zkontrolovat? …
U nás na škole si ale nyní nedovedu představit, že kontrolou pověříme třídní. Cítím, že by tuto činnost měl dělat ten, kdo vnímá ŠVP jako celek a ne jen soubor jednotlivých osnov. Ale možná se mýlím.
Co vy na to?
Příspěvek Napsal: čtv 30. říj 2008 21:44:11
  Předmět příspěvku:  Re: Jak dlouho bude na školách třeba koordinátorů?  Odpovědět s citací
Koordinovat práci na vznikajícím ŠVP pro čtyřleté gymnázium, spoluvytvářet plán exkurzí, projektů, zahraničních výměn ..., zároveň dále promýšlet jak efektivně rozvíjet a hodnotit klíčové kompetence, ověřovat plnění ŠVP pro nižší gymnázium, loni v primě, letos navíc v sekundě, to jsou krom vlastní výuky úkoly koordinátora. Pomalu přemýšlím, na koho část těchto povinností přenést. Což takhle pověřit sledováním naplňování ŠVP třídní učitele a náležitě jim za to navýšit osobní příplatek? Jsou třídní učitelé seznámeni s tím, co mají podle ŠVP žáci jejich třídy v jednotlivých předmětech zvládnout? Neměli by koordinovat naplňování výchovných a vzdělávacích strategií školy oni? Alespoň formální požadavek, aby třídní koordinovali práci ostatních učitelů v jejich třídě, tu byl vždy...
Příspěvek Napsal: pát 24. říj 2008 20:31:04
  Předmět příspěvku:  Re: Jak dlouho bude na školách třeba koordinátorů?  Odpovědět s citací
Můj názor není úplný a postupně krystalizuje.

Nechci nikoho strašit, ale: ;)

zjišťuji, že napsat pěkný ŠVP bylo vlastně celkem "snadné" - když se nedařilo nějaké kolegy přesvědčit, udělala se práce za ně nebo se "trošku zvýšil hlas" a ŠVP byl po dvou letech na světě. (Tehdy jsme to vnímali jako cíl šíleně dlouhého běhu - DVA ROKY, HRŮZA !!! ...) Netušili jsme, co je před námi.
Podstatné na celém procesu není mít promyšlený školní vzdělávací program, ale mít funkční školní vzdělávací program. Věci, které jsou krásné ale nedají se realizovat (nejsou lidi, není materiál, chybí nadšení, neumíme to ...) se musí buď přepracovat, nebo vyhodit - máme toho u nás ve škole celkem dost. Navíc, i když jsou lidi, je materiál, je nadšení, umíme to ... prostě celý cyklus studia musí proběhnout, abychom viděli v reálu to, co je na papíře. Ono se někdy ukáže, že ty vynikající nápady nejsou tak vynikající a naopak, že některé nesmysly zase taková nesmysly nebyly.
Koordinátor je od toho, aby dokázal své kolegy do těchto oprav, úprav, změn, předělávek pořád dokola motivovat a přemlouvat. (Osobně si nejsem jistý, jestli mi to jde :( ) Tato práce je obtížnější než psaní ŠVP.
Proto koordinátoři prostě musí mít podporu vedení školy (a to ohodnocení by se taky slušelo), ale nejen to, musí mít možnost odměnit pracovité kolegy, kteří to táhnou s ním.
Příspěvek Napsal: pon 15. zář 2008 21:04:03
  Předmět příspěvku:  Re: Jak dlouho bude na školách třeba koordinátorů?  Odpovědět s citací
Nedávno jsme se na setkání s kordinátory hovořili o jejich vytíženosti na škole. Vyměňovali jsme si různé osobní zkušenosti. Jak jste na tom vy?
Také máte pocit (jako někteří), že funkce koordinátora by měla být "zvýrazněna"?
Napište nám svůj názor anebo ještě lépe vaši zkušenost.
Příspěvek Napsal: pon 15. zář 2008 20:19:58
  Předmět příspěvku:  Re: Jak dlouho bude na školách třeba koordinátorů?  Odpovědět s citací
Při pročítání tohoto vlákna jsem si uvědomil, jak je vlastně důležité, aby se právě koordinátoři naučili mezi sebou navzájem spolupracovat. Mají-li být sami těmi, kdo ke spolupráci ve škole vytvářejí podmínky, tak sami musí dobře právě tuto roli prožít. Proto bych považoval za výborné, kdyby se nám zde podařilo zapojit do diskusí víc a víc koordinátorů. Jim toto setkání pomůže a jejich pohled (kritický zvlášť) obohatí druhé víc, než si myslí.
Příspěvek Napsal: stř 27. úno 2008 21:12:00
  Předmět příspěvku:  Re: Jak dlouho bude na školách třeba koordinátorů?  Odpovědět s citací
A - zásadní je, aby celé vedení školy (včetně koordinátora, není-li zástupce ani ředitel) táhlo za jeden provaz. Opravdu lituju ty koordinátory, kde to tak není.
Příspěvek Napsal: sob 16. úno 2008 18:24:57
  Předmět příspěvku:  Re: Jak dlouho bude na školách třeba koordinátorů?  Odpovědět s citací
S tím, co napsal Petr, mohu jen souhlasit. Bylo by ale rozumné najít cesty jak co nejlépe se v tomto nelehkém úsilí podpořit. Na škole, kde je "zapálený" jen koordinátor, mu mohou lehce docházet síly a argumenty. Proto je z mého pohledu tak důležité využít i této komunity k vzájemné posile.
Osobně mne minimálně uklidní i povzdech kolegy nad stejnými problémy. Cesty, po kterých se budou koordinátoři a s nimi školy ubírat jsou někdy dost trnité, ale jsem hluboce přesvědčen, že vzájemná výměna zkušeností může být pro každého vzpruhou.
Příspěvek Napsal: sob 16. úno 2008 15:16:35
  Předmět příspěvku:  Re: Jak dlouho bude na školách třeba koordinátorů?  Odpovědět s citací
Začínám mít pocit, že práce koordinátora na ŠVP je po jeho napsání ještě náročnější než při jeho psaní. Napsat ŠVP je obtížné - je třeba sjednocovat různé názory, zpracovat obrovské množství dokumentů, vyhovět formálním podmínkám. Ale je to "uchopitelné" a má to konec.
Až se začne podle ŠVP učit, začíná dlouhodobá práce ověřování, změn, hodnocení. Je třeba vymyslet, jak na to, bojovat s únavou (svou i všech učitelů).
Zdá se mi, že práce koordinátora bude trvalou součástí práce nejraději některého člena vedení školy.
Příspěvek Napsal: pát 15. úno 2008 20:08:31


Přejít na: