Autor |
Zpráva |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Má být finanční gramotnost samostatný předmět? |
 |
|
Jitko, díky  . Vyptat se zapojených škol není vůbec špatný nápad, mohla bych je zkusit přivést sem. Uvidíme  .
Jitko, díky :-). Vyptat se zapojených škol není vůbec špatný nápad, mohla bych je zkusit přivést sem. Uvidíme ;-).
|
|
|
 |
Napsal: sob 05. úno 2011 19:55:20 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Má být finanční gramotnost samostatný předmět? |
 |
|
Nenapínám  , ale opravdu jsme byla pouze divákem, sama jsem práci s žáky nevyzkoušela a lépe by informovaly školy, které se aktivně zúčastnily. Materiály mají opravdu pěkně připravené. Kromě velkých projektů připravují semináře pro finanční gramotnost ve spojení s určitým předmětem. Asi by bylo nelépe podívat se na http://www.rozumimepenezum.cz/ a najít nějaký seminář a udělat si svůj názor.
Nenapínám :D , ale opravdu jsme byla pouze divákem, sama jsem práci s žáky nevyzkoušela a lépe by informovaly školy, které se aktivně zúčastnily. Materiály mají opravdu pěkně připravené. Kromě velkých projektů připravují semináře pro finanční gramotnost ve spojení s určitým předmětem. Asi by bylo nelépe podívat se na http://www.rozumimepenezum.cz/ a najít nějaký seminář a udělat si svůj názor.
|
|
|
 |
Napsal: sob 05. úno 2011 9:00:47 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Má být finanční gramotnost samostatný předmět? |
 |
|
Jitko, Vy nás schválně napínáte  . Co jste viděla, jaké to bylo, co Vás zaujalo - povídejte, přehánějte!  Možnost samostatného předmětu se jim neosvědčila? V čem jste viděla výhodu projektového řešení? Díky!
Jitko, Vy nás schválně napínáte ;-). Co jste viděla, jaké to bylo, co Vás zaujalo - povídejte, přehánějte! :-) Možnost samostatného předmětu se jim neosvědčila? V čem jste viděla výhodu projektového řešení? Díky!
|
|
|
 |
Napsal: pát 04. úno 2011 18:56:43 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Má být finanční gramotnost samostatný předmět? |
 |
|
Včera jsem byla na představení již běžícího projektu Rozumíme penězům. Předváděli ho děti a učitelé, kteří ho již absolvovali či absolvují a většinou finanční gramotnost realizují jako projektové dny.
Včera jsem byla na představení již běžícího projektu Rozumíme penězům. Předváděli ho děti a učitelé, kteří ho již absolvovali či absolvují a většinou finanční gramotnost realizují jako projektové dny.
|
|
|
 |
Napsal: pát 04. úno 2011 17:54:20 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Má být finanční gramotnost samostatný předmět? |
 |
|
Nemám vyhraněný názor na to, zda finanční gramotnost jako samostatný předmět či ne. Předpokládejme, že ano. Pak by to měl učit matematik? Předpokládám, že ano. Pak tedy na úkor hodinové dotace matematiky? Myslím, že i to by bylo řešitelné - za předpokladu, že tento pedagog ví (je informován) o tématech jiných předmětů, aby mohlo docházet k propojení (vím, jsem tím asi "otravná"), včetně PT mediální výchova. Výhody? Finanční gramotnosti se na škole pouze "nedotkneme", nejen "odučíme", ale pedagog i žáci mají příležitost důkladně proniknout k jádru věci - problému.
Finanční gramotnost jako integrace do předmětů? Vyvstanou otázky: kdo to "odučí"? A kdy? (já mám své práce až nad hlavu...!). Jak do hloubky půjdeme? Výhody? Finanční gramotnost "rozmělněna" do více předmětů. Nevýhody? Každý učitel k této problamatice přistoupí jiným způsobem. Někdo se může spolehnout na toho druhého (vždyť to je jeho!), jiný se může domnívat, že "povrchní" informace jsou dostatečné...
Jsem přesvědčena o tom, že pokud chceme dostat finanční gramotnost do škol (a myslím, že je to nutné!) je potřeba si říct, co od ní očekáváme. A jakými metodami a jaká témata budeme řešit. A přistoupíme zodpovědně a důsledně k naplňování cílů. Potom je podřadné přemýšlet nad tím, zda integrovat nebo učit jako samostatný předmět.
Milane, nemohl byste nám poskytnout nějaké náměty k výuce finanční gramotnosti?
Dana
Nemám vyhraněný názor na to, zda finanční gramotnost jako samostatný předmět či ne. Předpokládejme, že ano. Pak by to měl učit matematik? Předpokládám, že ano. Pak tedy na úkor hodinové dotace matematiky? Myslím, že i to by bylo řešitelné - za předpokladu, že tento pedagog ví (je informován) o tématech jiných předmětů, aby mohlo docházet k propojení (vím, jsem tím asi "otravná"), včetně PT mediální výchova. Výhody? Finanční gramotnosti se na škole pouze "nedotkneme", nejen "odučíme", ale pedagog i žáci mají příležitost důkladně proniknout k jádru věci - problému.
Finanční gramotnost jako integrace do předmětů? Vyvstanou otázky: kdo to "odučí"? A kdy? (já mám své práce až nad hlavu...!). Jak do hloubky půjdeme? Výhody? Finanční gramotnost "rozmělněna" do více předmětů. Nevýhody? Každý učitel k této problamatice přistoupí jiným způsobem. Někdo se může spolehnout na toho druhého (vždyť to je jeho!), jiný se může domnívat, že "povrchní" informace jsou dostatečné...
Jsem přesvědčena o tom, že pokud chceme dostat finanční gramotnost do škol (a myslím, že je to nutné!) je potřeba si říct, co od ní očekáváme. A jakými metodami a jaká témata budeme řešit. A přistoupíme zodpovědně a důsledně k naplňování cílů. Potom je podřadné přemýšlet nad tím, zda integrovat nebo učit jako samostatný předmět.
Milane, nemohl byste nám poskytnout nějaké náměty k výuce finanční gramotnosti?
Dana
|
|
|
 |
Napsal: pát 04. úno 2011 15:07:18 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Má být finanční gramotnost samostatný předmět? |
 |
|
No vidíte, všichni jsou proti tomu, aby to byl samostatný předmět, a já s ním mám tu nejlepší zkušenost. Zatímco dříve jsem poskytoval v matematice jen kusé a útržkovité informace, teď mám konečně možnost deváťákům podat ucelený výklad. V pvpFG bych mám hodinu týdně, ale klidně bych vyplnil i dvouhodinovku, tolik možností tato problematika skýtá. Pravda, učím to první půlrok, ale já i skupina žáků, kteří si předmět zvolili, jsme spokojeni. A náš názor - měli by tímto předmětem projít všichni! Chvála "Šablonám" - OP VK 1.4.
No vidíte, všichni jsou proti tomu, aby to byl samostatný předmět, a já s ním mám tu nejlepší zkušenost. Zatímco dříve jsem poskytoval v matematice jen kusé a útržkovité informace, teď mám konečně možnost deváťákům podat ucelený výklad. V pvpFG bych mám hodinu týdně, ale klidně bych vyplnil i dvouhodinovku, tolik možností tato problematika skýtá. Pravda, učím to první půlrok, ale já i skupina žáků, kteří si předmět zvolili, jsme spokojeni. A náš názor - měli by tímto předmětem projít všichni! Chvála "Šablonám" - OP VK 1.4.
|
|
|
 |
Napsal: čtv 03. úno 2011 13:53:44 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Má být finanční gramotnost samostatný předmět? |
 |
|
Ke všemu, co tady zaznělo, bych se přimlouvala propojit s průřezovým tématem Mediální výchova. Lidé jsou "bombardováni" inzeráty na výhodné půjčky ihned a bez ručitele...A pokud si neumí představit (spočítat) nebezpečí, dostávají se do bludného kruhu, kdy jednu půjčku splácí druhou půjčkou... A nemyslím, že by musela být finanční gramotnost samostatným předmětem.
Poslední dobou mám příležitost pracovat s dlouhodobě nezaměstnanými se základním (nebo nedokončeným základním) vzděláním. Výše popisovaný "kolotoč" je problémem 70% mých klientů... Dana
Ke všemu, co tady zaznělo, bych se přimlouvala propojit s průřezovým tématem Mediální výchova. Lidé jsou "bombardováni" inzeráty na výhodné půjčky ihned a bez ručitele...A pokud si neumí představit (spočítat) nebezpečí, dostávají se do bludného kruhu, kdy jednu půjčku splácí druhou půjčkou... A nemyslím, že by musela být finanční gramotnost samostatným předmětem.
Poslední dobou mám příležitost pracovat s dlouhodobě nezaměstnanými se základním (nebo nedokončeným základním) vzděláním. Výše popisovaný "kolotoč" je problémem 70% mých klientů... Dana
|
|
|
 |
Napsal: sob 15. led 2011 16:52:41 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Má být finanční gramotnost samostatný předmět? |
 |
|
K tomu je hezký materiál mezi články na rvp.cz
K tomu je hezký [url=http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/10109/neutracime-doma-vice-nez-vydelavame-.html/][i]materiál[/i][/url] mezi články na rvp.cz
|
|
|
 |
Napsal: pát 14. led 2011 11:17:05 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Má být finanční gramotnost samostatný předmět? |
 |
|
Návštěvník píše: Finanční gramotnost není jenom počítání a patří do víc předmětů, třeba ta občanka je asi docela příhodná nebo Svět práce (nebo jak se to u vás jmenuje). Samostatný předmět asi ne, celý rok by byl asi zbytečný. Souhlasím. A je dobře, že to tu zaznívá opakovaně. V článcích jsem našla Jak sestavit rozpočet domácnosti? Myslím, že přesně vystihuje to, o čem tady diskutujeme - zapojení FG do více předmětů. Bylo by to na II. stupni organizovatelné? Když už jsme probrali formy rozvíjení finanční gramotnosti v matematice, co kdybychom se podívali třeba na výše zmíněný okruh Člověk a svět práce? Nebo vás napadá jiný, kde bychom mohli bez větších obtíží rozvíjet FG?
[quote="Návštěvník"]Finanční gramotnost není jenom počítání a patří do víc předmětů, třeba ta občanka je asi docela příhodná nebo Svět práce (nebo jak se to u vás jmenuje). Samostatný předmět asi ne, celý rok by byl asi zbytečný.[/quote]
Souhlasím. A je dobře, že to tu zaznívá opakovaně.
V článcích jsem našla [url=http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/7521/jak-sestavit-rozpocet-domacnosti-.html/]Jak sestavit rozpočet domácnosti?[/url] Myslím, že přesně vystihuje to, o čem tady diskutujeme - zapojení FG do více předmětů. Bylo by to na II. stupni organizovatelné?
Když už jsme probrali formy rozvíjení finanční gramotnosti v matematice, co kdybychom se podívali třeba na výše zmíněný okruh Člověk a svět práce? Nebo vás napadá jiný, kde bychom mohli bez větších obtíží rozvíjet FG?
|
|
|
 |
Napsal: pon 18. říj 2010 18:30:02 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Má být finanční gramotnost samostatný předmět? |
 |
|
V matematice učím o úrocích, procentech apod. Myslela jsem si, že jsem si řekli dost a vše vysvětlili na příkladech z praxe. Letos jsem si vsunula finanční gramotnost do "občanky" v osmičce a zjistila, že jsme vlastně spoustu věcí neudělali, o řadě věcí se opravdu v matematice nemluví a není tam na to čas a prostor. Probrat vše by bylo opravdu "na úkor" matematiky. Doporučuji podívat se třeba na www.financnivzdelavani.cz. Finanční gramotnost není jenom počítání a patří do víc předmětů, třeba ta občanka je asi docela příhodná nebo Svět práce (nebo jak se to u vás jmenuje). Samostatný předmět asi ne, celý rok by byl asi zbytečný.
V matematice učím o úrocích, procentech apod. Myslela jsem si, že jsem si řekli dost a vše vysvětlili na příkladech z praxe. Letos jsem si vsunula finanční gramotnost do "občanky" v osmičce a zjistila, že jsme vlastně spoustu věcí neudělali, o řadě věcí se opravdu v matematice nemluví a není tam na to čas a prostor. Probrat vše by bylo opravdu "na úkor" matematiky. Doporučuji podívat se třeba na [url=http://www.financnivzdelavani.cz/webmagazine/page.asp?idk=446]www.financnivzdelavani.cz[/url]. Finanční gramotnost není jenom počítání a patří do víc předmětů, třeba ta občanka je asi docela příhodná nebo Svět práce (nebo jak se to u vás jmenuje). Samostatný předmět asi ne, celý rok by byl asi zbytečný.
|
|
|
 |
Napsal: pon 18. říj 2010 17:48:48 |
|
|
 |
|