Odeslat odpověď
Uživatelské jméno:
Předmět:
Tělo zprávy:
Vložte sem vaši zprávu, může obsahovat maximálně 60000 znaků. 

Smajlíci
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Velikost písma:
Barva písma
Možnosti:
BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí
Zakázat BBCode
Zakázat smajlíky
Zakázat URL adresy v tomto příspěvku
Otázka
Jaká je barva nebe?:
Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
   

Přehled tématu - ŠVP - funkční a nebo formální???
Autor Zpráva
  Předmět příspěvku:  Re: ŠVP - funkční a nebo formální???  Odpovědět s citací
Jen jsem odsouhlasila vaši chválu. Opravdu si to školy zaslouží, i třeba konkrétní chválu, ať již týkající se lidí nebo konkrétních dobrých nápadů a zkušeností.
Příspěvek Napsal: úte 05. dub 2011 7:37:16
  Předmět příspěvku:  Re: ŠVP - funkční a nebo formální???  Odpovědět s citací
Jsem nabádán ke chvále - ale můj předchozí příspěvek obsahoval i pozitivní sdělení (obranu proti nepsravedlivé kritice). Obhajoval jsem ředitele, kteří prý někde brání uplatnění RVP a správné tvorbě ŠVP a obhajoval jsem odborné školy, které již dávno tvořily část svých osnov (na rozdíl od jiných typů škol) a nyní mají někdy potíže s ŠVP. ZŠ a G také měly leckde určité potíže se ŠVP (a třeba i mají) a odborné školy mají opravdu komplikovanější situaci.
Příspěvek Napsal: pon 04. dub 2011 10:06:59
  Předmět příspěvku:  Re: ŠVP - funkční a nebo formální???  Odpovědět s citací
Všechno má svůj čas. Opravdu myslíte, že ve chvíli, kdy píší ŠVP nebo se ho možná dokonce již chystají odevzdat, že v této chvíli, by vaši kolegové na školení, uvítali raději diskuzi místo např. rad k přesné terminologii??? Možná se to školení jmenovalo Jak vytvořit ŠVP nebo obvobně. Není potom správná takováto priorita od lektora?
Nyní jste ale na Metodickém portále a tady je dostatek místa pro diskuzi. A nic nám nebrání ani pochválit. Školy dokázaly zpracovat ŠVP a daly si s tím hodně práce a za to určitě zaslouží pochvalu.
Zkusme třeba konkrétně pochválit, co se v ŠVP na vaší škole nabo na některé škole, která vás zaujala, podařilo. Co přineslo třeba nějaký nový nápad nebo co je pro kohokoliv dobrým kvalitním příkladem.
Školy, ředitelé, učitelé, určitě opravdu mnoho z nich zaslouží vyzvednout. A veřejně.
Příspěvek Napsal: pon 04. dub 2011 8:57:19
  Předmět příspěvku:  Re: ŠVP - funkční a nebo formální???  Odpovědět s citací
Opakovaně jsou zde kritizováni ředitelé, kteří nezískali učitele pro reformu a ŠVP - ale školení, které jsem zažil nebylo vůbec o významu ŠVP, nebylo ani o učení, ale byl to výhradně výcvik v tom,jaké formulace musíme použít do ŠVP, jaká správná slovní spojení jsou přípustná. To byl program 2-denního soustředění - takového toho, které bylo opakovaně v novinách a bylo teda asi všude stejné. Při našich námitkách nám lektor zopakoval, že tohle musí proškolit, že to je to hlavní.
Že někteří učitelé neumějí (možná spíše nechtějí) psát ŠVP? Na většině ho přece psali jen někteří - třeba 1 za předmět.
Argument, že přece na SOŠ museli dělat osnovy, tak proč si stěžují na práci se ŠVP - to přece nesedí. Ano SOš a SOU dělaly vždy značnou část osnov, ale ŠVP je přece jiné.
Mimochodem 1 z ředitelů SOŠ, který se zasadil o tvorbu ŠVP dostal nedávno medaily od našeho pana ministra. Jeho zkušenosti a znalosti by se měly propagovat!
Příspěvek Napsal: ned 03. dub 2011 21:38:03
  Předmět příspěvku:  Re: ŠVP - funkční a nebo formální???  Odpovědět s citací
Miroslav Staněk píše:
Vážení.

Je vidět, že nikdo z vás nepsal ŠVP. Všichni jste teoretici.
Na naší škole jsme dělali ŠVP. Snažili jsme se poctivě.
Závěr je takový. Můžu říct, že pro odborné školy je to nesmysl. Je to téměř nezvládnutelná záležitost.

První problém: Odborné školy mají velké množství oborů - tedy nedělají jeden nebo dva švp, ale musí jich dělat deset a více.
Další problém:
Práce na ŠVP zavbere spoustu času. Kde ho vzít? Jednak ne všichni učitelé jsou schopni z různých důvodů švp vytvořit.
Učitelé, kteří jsou schopni, musí ještě navíc učit plný úvazek, chystat maturanty, vést předmětové komise a plnit jiné povinosti(projekty) právě proto, že jsou schopní a ředitel nemá žádnou možnost jim ulevit.
Z toho plyne celková vyčerpanost a deprese. Protože při představě, jak budou nadšeně ŠVP upravovat se jim dělá špatně.

Musím jít učit. pokračování možná příště.


Nedovedu si představit učitele, který není schopen tvořit švp. Jestliže předmět učím, musím zvládnout sepsat (aspoň nějaké) osnovy. Množství oborů? A neměla by ODBORNÁ škola o takovém švp a osnovách uvažovat dříve, než obor vůbec otevře? Není to také tak, že řada škol otevírá obory překotně v existenčním tlaku? Jestliže existují školy typu "ekonomická a zdravotnická" a mezi jejich obory najdeme "oděvní technik", pak není divu, že mají problém s množstvím oborů.
Příspěvek Napsal: pát 01. dub 2011 11:09:40
  Předmět příspěvku:  Re: ŠVP - funkční a nebo formální???  Odpovědět s citací
Z naprosté většiny ŠVP je vidět opravdu poctivá snaha. Je vidět určitě i proto, že se jedná o něco, ať si to přejeme nebo ne, co hluboce ovlivní naše školy v nejbližších letech. A určitě bude většina škol aktualizovat, právě ta praxe ukázala, co lze pojmout lépe.
Proč si v této diskusi vzájemně nepomoci. Můžeme si i ulevit, ale můžeme si pomoci svými zkušenostmi, nápady, ...
Příspěvek Napsal: pát 01. dub 2011 8:43:12
  Předmět příspěvku:  Re: ŠVP - funkční a nebo formální???  Odpovědět s citací
Vážení.

Je vidět, že nikdo z vás nepsal ŠVP. Všichni jste teoretici.
Na naší škole jsme dělali ŠVP. Snažili jsme se poctivě.
Závěr je takový. Můžu říct, že pro odborné školy je to nesmysl. Je to téměř nezvládnutelná záležitost.

První problém: Odborné školy mají velké množství oborů - tedy nedělají jeden nebo dva švp, ale musí jich dělat deset a více.
Další problém:
Práce na ŠVP zavbere spoustu času. Kde ho vzít? Jednak ne všichni učitelé jsou schopni z různých důvodů švp vytvořit.
Učitelé, kteří jsou schopni, musí ještě navíc učit plný úvazek, chystat maturanty, vést předmětové komise a plnit jiné povinosti(projekty) právě proto, že jsou schopní a ředitel nemá žádnou možnost jim ulevit.
Z toho plyne celková vyčerpanost a deprese. Protože při představě, jak budou nadšeně ŠVP upravovat se jim dělá špatně.

Musím jít učit. pokračování možná příště.
Příspěvek Napsal: stř 30. bře 2011 7:02:23
  Předmět příspěvku:  Re: ŠVP - funkční a nebo formální???  Odpovědět s citací
realista píše:
Mgr. Jan Zouhar píše:
... potvrzuji i pozitivní situace škol, které to vzaly za správný konec a začaly se posouvat. .. Propojit školy se stejným zaměřením, aby mohly spolu diskutovat a využívat zkušeností. Co takhle vytvořit tematické celky pro jednotlivé obory?

Propojení škol se stejným zaměřením by bylo přínosné, kdyby nebyla latentní konkurence mezi školami a neochota komunikovat, a zvláště u odborných škol různorodost a typický charakter, duch škol i způsob vzdělávání. Myšlenka, že by někdo osvícený vytvořil jednotné tématické celky pro jednotlivé obory by popřela svobodu tvorby autorů v jednotlivch školách i pokrok a byla by napsaná jen podle mínění jednoho dominantního autora. Dost na tom, že i některé RVP mají i přes snahu autorů je napsat dobře tolik míst, která by mohla vypadat jinak, že budou potřebovat průběžnou modernizaci.


- Domnívám se, že konkurence mezi školami stejného typu a oboru snad není tak veliká zvláště proto, že jsou od sebe často vzdáleny stovky kilometrů.
- Tím, že si školy vymění své zkušenosti, by snad ještě nemusel vzniknout stejně napsaný předmět, ale mohli by se inspirovat a porovnat různé přístupy v rozvržení témat a počtu hodin, případně nastavení praxe a teorie.
Příspěvek Napsal: pon 06. zář 2010 14:05:28
  Předmět příspěvku:  Re: ŠVP - funkční a nebo formální???  Odpovědět s citací
Mgr. Jan Zouhar píše:
... potvrzuji i pozitivní situace škol, které to vzaly za správný konec a začaly se posouvat. .. Propojit školy se stejným zaměřením, aby mohly spolu diskutovat a využívat zkušeností. Co takhle vytvořit tematické celky pro jednotlivé obory?

Dvě myšlenky:
a) Při tvorbě ŠVP učitelé dostali možnost je napsat podle svého nejlepšího vědomí, praktických zkušeností i možnosti prosadit své snahy o modernizaci. RVP jsou velmi rozsáhlé a samy se už v odstavci 1.1 definují že jsou "závazným dokumentem pro všechny školy poskytující střední odborné vzdělávání, které jsou povinny jej respektovat a rozpracovat do svých školních vzdělávacích programů;" a tak to uchopili i tvůrci programu pro tvorbu ŠVP nazvaný SMILE. Protože se tvůrci ŠVP většinou drželi obsahu RVP který SMILE striktně kontroloval, nevkládali příliš novinek ani si netroufli něco vynechat a pak má vzniklý ŠVP rozsah až 100 stran. Mnozí učitelé napsali své části ŠVP skvěle ale někdy je v ŠVP zakonzervovaný původní stav před RVP.

b) Propojení škol se stejným zaměřením by bylo přínosné, kdyby nebyla latentní konkurence mezi školami a neochota komunikovat, a zvláště u odborných škol různorodost a typický charakter, duch škol i způsob vzdělávání. Myšlenka, že by někdo osvícený vytvořil jednotné tématické celky pro jednotlivé obory by popřela svobodu tvorby autorů v jednotlivch školách i pokrok a byla by napsaná jen podle mínění jednoho dominantního autora. Dost na tom, že i některé RVP mají i přes snahu autorů je napsat dobře tolik míst, která by mohla vypadat jinak, že budou potřebovat průběžnou modernizaci.
Příspěvek Napsal: pát 27. srp 2010 21:53:55
  Předmět příspěvku:  Re: ŠVP - funkční a nebo formální???  Odpovědět s citací
Jan Zouhar píše:
Souhlasím s Vámi, ale ze skušenosti lektora v kurzech pro odborné školy potvrzuji i pozitivní situace škol, které to vzaly za správný konec a začaly se posouvat. Není jich mnoho, ale jsou. A těm bychom hlavně měli pomoci, oslovit je a nabídnout možnost využití rvp.cz. Propojit školy se stejným zaměřením, aby mohly spolu diskutovat a využívat zkušeností, tedy aby se necítily tak osamocené. Co takhle vytvořit tematické celky pro jednotlivé obory?



To je pravda, též jsem se setkal během lektorování se školami, které si výrazně pomohly. Ovšem nejlépe na tom byly ty školy, které "dělaly" pilota. Školy se dovybavily notebooky pro učitele, kteří pracovali na tvorbě ˇVP, i nějaká ta odměna za jejich "dřinu" se našla. A teď jejich úsilí začíná nést ovoce v podobě kladné odezvy ze strany žáků, rodičů i ostatních vyučujících. Jen si ani netroufám představit, kde skončí školy, které ŠVP jen okopírovaly či napsaly formálně...
Příspěvek Napsal: úte 01. zář 2009 19:42:17


Přejít na: