Odeslat odpověď
Uživatelské jméno:
Předmět:
Tělo zprávy:
Vložte sem vaši zprávu, může obsahovat maximálně 60000 znaků. 

Smajlíci
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Velikost písma:
Barva písma
Možnosti:
BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí
Zakázat BBCode
Zakázat smajlíky
Zakázat URL adresy v tomto příspěvku
Otázka
Kolik je na jedné ruce prstů?:
Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
   

Přehled tématu - Žáci si neumějí dělat poznámky z výuky a výpisky - co s tím?
Autor Zpráva
  Předmět příspěvku:  Re: Žáci si neumějí dělat poznámky z výuky a výpisky - co s  Odpovědět s citací
Radek Sárközi píše:
Jak se díváte na tento problém a jak ho řešíte? Žáci při psaní vlastních poznámek nasekají spoustu pravopisných i věcných chyb ...

Velmi jednoduše: kontrolu sešitů a upozorněním žáků na věcné chyby, případně na do očí bijící hrubky a motivačními známkami za sešit (číslice a k tomu případné pochvalné, nebo upozorňující poznámky).
Příspěvek Napsal: ned 04. zář 2011 20:19:06
  Předmět příspěvku:  Re: Žáci si neumějí dělat poznámky z výuky a výpisky - co s  Odpovědět s citací
Jak se díváte na tento problém a jak ho řešíte? Žáci při psaní vlastních poznámek nasekají spoustu pravopisných i věcných chyb a následně si je fixují tím, že se učí pročítáním svých zápisků...
Příspěvek Napsal: ned 04. zář 2011 19:04:00
  Předmět příspěvku:  Re: Žáci si neumějí dělat poznámky z výuky a výpisky - co s  Odpovědět s citací
Tak se zdá, že rozumně pojaté okraje (jednoduché přehnutí stránky na poznámky) může žákům naopak při výpiscích posloužit.

Máte ještě nějaké další tipy a triky, jak žákům usnadnit nebo vylepšit záznamy a výpisky?
Příspěvek Napsal: ned 04. zář 2011 18:48:47
  Předmět příspěvku:  Re: Žáci si neumějí dělat poznámky z výuky a výpisky - co s  Odpovědět s citací
Mgr. Jan Zouhar píše:
..v období "linkování okrajů". Všechny tři (chodí na různé školy) věnovaly dvě hodiny linkováním okrajů sešitů ve škole a zbytek mají dokončit za domácí úkol. :(

Ještě, že si nemusejí linkovat sešity!

Na středních školách, když už žáci tolik nepodléhají rigidní subordinanci a uplatňují vlastní osobnost, je velmi efektivní úprava sešitu pro psaní dodatečných poznámek označení okrajů prostým zahnutím (a narovnáním) listů papíru v šířce asi 4 až 5 cm, nebo asi tak 1/3 do okraje. Po narovnání zůstane viditelná mez, za kterou si žáci mohou při domácím učení dodatečně psát vlastní poznámky, odkazy, zvýrazňující značky, apod. Například v sešitu fyziky, dějepisu, chemie a dalších, jsou dodatečné poznámy na okraji velmi dobře přístupné, přehledné a "nalinkování" je rychlé, levné, efektivní.

Učitelky nebo učitelé (například učitelé technického kreslení na středních školách nutí žáky dělat dokonce rámečky a rohová razítka), které nutí žáky linkovat sešity by měly také tuto dobu dělat nějakou nesmyslnou činnost, aby pochopily cenu času a energie.
Příspěvek Napsal: ned 04. zář 2011 18:01:33
  Předmět příspěvku:  Re: Žáci si neumějí dělat poznámky z výuky a výpisky - co s  Odpovědět s citací
Toto téma se ukazuje právě na začátku školního roku velmi důležité. Moje tři vnučky totiž jsou v období "linkování okrajů". Všechny tři (chodí na různé školy) věnovaly dvě hodiny linkováním okrajů sešitů ve škole a zbytek mají dokončit za domácí úkol. :(

Díky za názor v předešlém příspěvku. V příspěvku z 5. 7. je seznam zásad, jak učit žáky dělat poznámky. Chtěl byste jej doplnit a konkretizovat tak nějakou Vaši zkušenost? Budeme rádi.
Příspěvek Napsal: sob 03. zář 2011 13:54:14
  Předmět příspěvku:  Re: Žáci si neumějí dělat poznámky z výuky a výpisky - co s  Odpovědět s citací
"Uč je činiti činěním, neboť děti opičátka jsou, co uhlédají dobrého neb zlého, hned dělají" (Komenský)

Když učitel(ka) pouze povídá nebo výklad doprovází promítáním ilustrací, již vypočítaných příkladů, již nakreslených grafů, již napsaných letopočtů a děti se jenom dívají, chybí jim jejich vlastní zpětná vazba tím, že by viděné napodobily.

Když učitel(ka) postupně kreslí graf a děti jej postupně napodobují, když si společně s učitem(učitelkou) počítají příklad, když si podle učitele(učitelky) píší základní osnovu, nadpisy, kreslí vlastní rukou obrázek listu lichozpeřeného, malvice, peckovice, nebo jednoduchou ilustraci sil na páce, pamatují si to lépe než když to jenom vidějí.

Je třeba, aby učitel(ka) dětem převedl jak se píší poznámky a když ho děti budou napodobovat, pochopějí jak se poznámky píší a pak budou schopné si je dělat samy. A pak nejen vlastní rukou, ale i moderními IKT prostřeky (na notebooku, atd.).
Příspěvek Napsal: pát 02. zář 2011 18:25:14
  Předmět příspěvku:  Re: Žáci si neumějí dělat poznámky z výuky a výpisky - co s  Odpovědět s citací
Děkuji všem za zajímavé tipy. Určitě některé z nich využiji.
Příspěvek Napsal: stř 31. srp 2011 9:46:49
  Předmět příspěvku:  Re: Žáci si neumějí dělat poznámky z výuky a výpisky - co s  Odpovědět s citací
Souhlasím s tím, že by žáci měli používat formát A4 na poznámky. Umožňuje přehlednost. A pak - když mají pracovní list, není nic jednoduššího, než donést děrovačku a oni si to pak vloží k poznámkám.Pokud používají kroužkový blok - ale to až pro větší žáky.
... také systém poznámek Cornell je dobrý.
Příspěvek Napsal: ned 10. črc 2011 9:59:20
  Předmět příspěvku:  Re: Žáci si neumějí dělat poznámky z výuky a výpisky - co s  Odpovědět s citací
Jana Petrů píše:
ad 3) Zvýrazňování důležitých pojmů byl domácí úkol, který jsem denně kontrolovala a případně komentovala.

Vynikající nápad! Žáci si zopakují a ještě se při tom učí vyhodnocovat informace!
Příspěvek Napsal: sob 09. črc 2011 8:29:07
  Předmět příspěvku:  Re: Žáci si neumějí dělat poznámky z výuky a výpisky - co s  Odpovědět s citací
To je moc pěkný přehled.
Doplním jen drobnosti:
ad 1) Nadpisy a podnadpisy různobarevně (pokud možno vždy stejně) - zlepší to pak orientaci v textech.
ad 2) To "dost místa" jsme zpočátku řešili asi 7 cm širokým okrajem (v sešitech A4).
ad 3) Zvýrazňování důležitých pojmů byl domácí úkol, který jsem denně kontrolovala a případně komentovala.
ad 4) Na začátku každé hodiny jsem dětem řekla, jaké je téma a jeho osnova (ze začátku jsem ji dokonce psala na tabuli). Při zápisu už děti tušily strukturu.

Nejtěžší asi byl bod 4, protože u nás jsou děti zvyklé psát velké zápisy a každý učitel si na nich dává opravdu záležet, takže žáci jsou zvyklí na bohaté věty a souvětí a přechod k heslovitým poznámkám musí být pozvolný a dostatečně dlouhý. Pokračovali jsme tak, že si z bodových poznámek měli za domácí úkol napsat plnohodnotný text. Vždy jsem jim dávala limit do 1 strany A4, ale většinou to přetáhli. Měla jsem jednu dívčinu, která to nikdy "nedala" pod tři stránky :D. Ale to bylo v sedmé třídě. V devítce už měla perfektní přehledné a přitom podrobné zápisy s minimem sloves. A jiná zase měla zápisky i myšlenkové mapy plné drobných kresbiček. To je pak radost! (Samozřejmě, že to nezvládli všichni, aby to nevypadalo, že se vytahuju :oops:. A jenom pár jich zvládlo "větvení" - nevím, jak se tomu odborně říká, mám na mysli takové ty čáry z jednoho pojmu, vypadá to trochu jako rozpis sportovních utkání.)
Příspěvek Napsal: pát 08. črc 2011 19:48:53


Přejít na: