Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se



Odeslat odpověď
Uživatelské jméno:
Předmět:
Tělo zprávy:
Vložte sem vaši zprávu, může obsahovat maximálně 60000 znaků. 

Smajlíci
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Velikost písma:
Barva písma
Možnosti:
BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí
Zakázat BBCode
Zakázat smajlíky
Zakázat URL adresy v tomto příspěvku
Otázka
Jaká je barva nebe?:
Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
   

Přehled tématu - Slohové práce - jak hodnotit
Autor Zpráva
  Předmět příspěvku:  Re: Slohové práce - jak hodnotit  Odpovědět s citací
Snažím se, aby žáci předem věděli, po čem jdu. U jednoho vypravování trvám na přímé řeči, u druhého na jednočlenných větách a větných ekvivalentech, u třetího na charakteristice postav. Samozřejmě z hodnocení pravopisu, nefunkčního opakování slov nebo přehledné komnpozice a členění na odstavce neustupuju nikdy. Tedy jakási trvalá kritéria a kritéria proměnná. To mluvím o slohovkách, jejichž hlavním cílem je něco procvičit.
Příspěvek Napsal: čtv 10. dub 2014 7:25:07
  Předmět příspěvku:  Re: Slohové práce - jak hodnotit  Odpovědět s citací
Bylo mi vysvětleno, že všechny větší práce, které se odevzdávají, jsou podkladem pro hodnocení školy.

Ale to je odbočení. Zajímalo by mě, jak hodnotíte slohovky vy.
Příspěvek Napsal: stř 09. dub 2014 19:51:15
  Předmět příspěvku:  Re: Slohové práce - jak hodnotit  Odpovědět s citací
To také nechápu... K čemu je to dobré?
Příspěvek Napsal: úte 08. dub 2014 18:07:46
  Předmět příspěvku:  Re: Slohové práce - jak hodnotit  Odpovědět s citací
Mgr. Ludmila Kovaříková píše:
Skvělé nápady!
Jen - ve škole se prostě známkovat musí, i když nechceme. Zejména pokud slohovky odevzdáváme vedení jako podklad pro hodnocení školy.



Známkovat musíme, ale proč odevzdávat slohovky jako podklad pro hodnocení školy???
Příspěvek Napsal: úte 08. dub 2014 10:57:06
  Předmět příspěvku:  Re: Slohové práce - jak hodnotit  Odpovědět s citací
Ano, známkuji vždycky až tu druhou.

K pochopení vede dlouhá cesta a ta by zřejmě vedla i přes diskusi o výuce slohu vůbec. (slohové útvary, provázanost s ostatními částmi apod.) Mně osobně ovšem nezbývá nic jiného, než hodnotit.
Příspěvek Napsal: pon 07. dub 2014 20:11:48
  Předmět příspěvku:  Re: Slohové práce - jak hodnotit  Odpovědět s citací
Ale někde už to pochopili a známkovat přestali - ZŠ Londýnská, waldorfské školy, montessori školy... :-)

P.S. - Známkovat ovšem nemusíte první verzi slohové práce, ale až tu, co vznikne postupně po "hrách na spisovatele, korektora a nakladatele"...
Příspěvek Napsal: pon 07. dub 2014 20:06:10
  Předmět příspěvku:  Re: Slohové práce - jak hodnotit  Odpovědět s citací
Skvělé nápady!
Jen - ve škole se prostě známkovat musí, i když nechceme. Zejména pokud slohovky odevzdáváme vedení jako podklad pro hodnocení školy.
Příspěvek Napsal: pon 07. dub 2014 17:53:14
  Předmět příspěvku:  Re: Slohové práce - jak hodnotit  Odpovědět s citací
Můžeme si u jedné slohovky "zahrát na spisovatele" a vylepšovat formulace, zápletku, začátek, vyznění, název apod. Tedy neznámkovat...

Můžeme si u jiné slohovky "zahrát na korektora" a soustředit se na pravopis, interpunkci apod. Ale neznámkovat...

Můžeme si u další slohovky "zahrát na vydavatele" a zaměřit se na to, zda je to skutečně ten slohový útvar, který to měl být, zda je text přizpůsoben cílovému čtenáři apod. Ale neznámkovat...
Příspěvek Napsal: ned 06. dub 2014 14:51:02
  Předmět příspěvku:  Re: Slohové práce - jak hodnotit  Odpovědět s citací
To je těžké poradit. Z předcházejících nápadů se mi líbí - spíš si s dětmi povídat a kriteriální hodnocení. O to jsem se kdysi pokoušela u charakteristiky. Bylo to kvůli tomu, že si děti myslely, že známkuji rozdílně a někomu nadržuji.

Při známkování dávám na svou intuici - většinou na první pohled vím známku, ale vždy se snažím známku zdůvodnit, např. v konceptu jsi našel slova, která se ti opakují, ale nedokážeš je nahradit synonymy, některé infomace patří jinam apod. Tak postupuji teď. Ale samozřejmě, chce to určitou zkušenost.

Především dávám přednost slohové stránce. K pravopisu a gramatice přihlížím velmi málo, většinou u jedničkářů. Některé děti pak neztrácejí chuť psát. Právě teď mám v sedmičce děvče, které píše originálně, ale mívá dost chyb. Přesto stylisticky i myšlenkově je nejlepší.

Pokud nedodrží téma, asi bych uvažovala, nakolik je to důležité. Kdyby šlo pouze o změnu nadpisu, proč ho o ni nepožádat. Pokud však nedodrží zadaný útvar, pak dávám pětku.

V příloze posílám pokusy o seznam bodů k hodnocení. Nedá se nazvat kriteriálním, spíš jde o ujasnění toho, co lze známkovat.


Přílohy:
Poznámka: Popis toho, co jsem hodnotila v útvaru charakteristika
hodnocení.doc [22.5 KiB]
433 krát
Poznámka: Jiné hodnocení charakteristiky
hodnoceni charakteristika.doc [31 KiB]
300 krát
Poznámka: Hodnocení úvahy - dávala jsem i dětem
hodnocení úvahy.doc [36 KiB]
374 krát
Příspěvek Napsal: ned 06. dub 2014 12:19:18
  Předmět příspěvku:  Re: Slohové práce - jak hodnotit  Odpovědět s citací
A co třeba použít kriteriální hodnocení?
Příspěvek Napsal: pát 04. dub 2014 23:15:37


Přejít na:  
cron