Odeslat odpověď
Uživatelské jméno:
Předmět:
Tělo zprávy:
Vložte sem vaši zprávu, může obsahovat maximálně 60000 znaků. 

Smajlíci
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Velikost písma:
Barva písma
Možnosti:
BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí
Zakázat BBCode
Zakázat smajlíky
Zakázat URL adresy v tomto příspěvku
Otázka
Jaká je barva nebe?:
Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
   

Přehled tématu - Výběr ZŠ pro nadanější dítě - má cenu to řešit?
Autor Zpráva
  Předmět příspěvku:  Re: Výběr ZŠ pro nadanější dítě - má cenu to řešit?  Odpovědět s citací
Mají své stránky: http://www.centrumnadani.cz/diagnostika ... stika.html
Příspěvek Napsal: stř 06. dub 2011 12:46:37
  Předmět příspěvku:  Re: Výběr ZŠ pro nadanější dítě - má cenu to řešit?  Odpovědět s citací
Má cenu to řešit? Rozhodně ano!

Z vlastní zkušenosti: naše dcerka byla vždy zvědavá a zvídavá, všechno nasávala jako houbička, hodně aktivní. Ve 3,5 letech jsme s ní (v jiné záležitosti) byli v PPP a ředitel (odborník na nadané děti) nám mimo jiné řekl, že v tom věku se ještě nadání nedá dobře posoudit, a že se mu děvče jeví jako celkem běžné dítě. Cítila jsem se poněkud zahanbeně a myšlenky na nadané děti nadlouho zastrčila do kouta. Chyba!

Ve čtyřech letech dcerka nastoupila do školy (tady v Nizozemsku je to tak běžné, asi 99 procent dětí nastoupí do školy ve 4 letech a od 5 let je škola povinná pro všechny). První rok to šlo docela dobře, zaměstnávala se jazykem, každopádně ale neměla kamarády. Druhý rok jsme nepozorovali ještě žádné problémy se školou, zároveň se doma začala učit číst a psát česky, a to šlo poměrně dobře, ale jinak byla čím dál neochotnější a línější. Třetí rok (obsahem učiva podobný prvnímu ročníku české školy) začal dobře, konečně se učila číst a psát i nizozemsky, ale tempo jí nevyhovovalo, rychle byla v učivu napřed, a brzo odmítla dělat testy, které jí připadaly příliš jednoduché 'mami, proč mě teď zkoušejí z něčeho, co znám už dva roky?'). Učitelka trvala na tom, že nejdřív musí udělat testy z aktuálního učiva, pak že může dostat práci navíc. Pod nátlakem se dcerka přizpůsobila, a na konci roku měla výborné výsledky, ale s poznámkou, že pracuje velmi pomalu. To mi pak vysvětlila tak, že je to taková nuda, že prostě pracuje pomalu, aby nemusela dělat víc těch nudných věcí... To už ale začínaly prázdniny, takže jsme záležitost odložili. Začátek čtvrté skupiny byl dobrý, hned první den dělali novou zajímavou práci, druhý den také, třetí den už méně, a čtvrtý den zábava skončila úplně. Pátý den už do školy nechtěla. Na konci druhého týdne mi učitelka sdělila, že to už opravdu není pěkné, a že ji otestují. Ani nevíte, jak jsem si oddechla. Pár dní pak psala testy, nejprve z konce čtvrté skupiny, pak ještě z konce páté... a podle výsledků byla (na samém začátku skupiny 4) na úrovni poloviny skupiny 5. Školní poradce se sešel s třídní učitelkou, a od té doby má naše dívenka extra práci: v podstatě sama napřed prochází učivo skupiny 5, tak aby po dalších prázdninách mohla rovnou začít ve skupině 6. Tak uvidíme, jak to půjde dál: na březnovém vysvědčení (to tu dávají 3x ročně) stálo, že matematiku z 5. skupiny už má celou hotovou... Každopádně je teď ale ve škole spokojená, díky pochopení a pomoci poradce a učitelky, a díky školnímu vzdělávacímu plánu, který práci napřed a přeskočení ročníku umožňuje.

Řešit něco takového až na střední škole nelze. To už máte školáka (nebo záškoláka), který dávno ztratil veškerý zájem, a nenaučil se učit se. A sebelepší střední škola tohle už v plném rozsahu nemůže napravit.

Ještě pro úplnost: na začátku třetí skupiny jsme si byli už prakticky jistí, že se dost vymyká průměru, a protože je narozená v říjnu a zdálo se nám nesmyslné ji do české školy zařadit až v téměř sedmi letech, nechali jsme ji otestovat v Centru nadání v Praze. Vyšla jako dost výrazně nadprůměrná. Na základě toho byla přijata na ZŠ o rok dříve. Pokud si nejste jistá, jak na tom vaše dcerka doopravdy je, test v Centru nadání (dost rozsáhlý, pokrývající mnoho různých oblastí) opravdu doporučuji. Tam totiž vědí, že nadané děti je lépe včas odhalit a podpořit, zatímco v PPP (alespoň z naší zkušenosti) mají dojem, že je lépe vyčkat. Ale čeho vlastně? Ono totiž už brzo může být pozdě.

Přeji hodně štěstí!
Příspěvek Napsal: úte 05. dub 2011 22:54:53
  Předmět příspěvku:  Re: Výběr ZŠ pro nadanější dítě - má cenu to řešit?  Odpovědět s citací
Milá Zuzano,
pokud si kladete tyto otázky, zdá se, že ani vy sama nejste přesvědčena o tom, že by Vaše dcerka měla do třídy pro nadané chodit.
PPP může dát nějaká doporučení, ale ani psycholožka nezná Vaši holčičku tak jako vy.
Navíc nadání se může projevovat (jak sama podotýkáte) pouze v jednom směru. Pak by ale mohla být třída pro nadané pro ni velmi stresující. Možná by stačilo vyhledat v okolí nějakou zájmovou činnost, která by kreativně rozvíjela právě oblast, která je "na tom lépe".

Neměla by 1. (2.) třída být pro dítě spíš radostí než neustálou soutěží o nejdokonalejší výsledek?
Ale možná mám trochu zkreslené představy, zvlášť teď, kdy jsem absolvovala téměř dvouhodinové povídání s paní učitelkou, která se právě nadaným dětem věnuje na jedné pražské škole...
Příspěvek Napsal: stř 15. pro 2010 20:55:17
  Předmět příspěvku:  Re: Výběr ZŠ pro nadanější dítě - má cenu to řešit?  Odpovědět s citací
Já bych určitě volila vyšetření v PPP. Tam Vám poradí, co dál.
Příspěvek Napsal: stř 10. lis 2010 9:23:48
  Předmět příspěvku:  Re: Výběr ZŠ pro nadanější dítě - má cenu to řešit?  Odpovědět s citací
Moc Vám děkuji za odpověď. Paní logopedka žije také v našem městě a má dvě děti školního věku.
Děkuji a přeji hezký večer.
Zuzana B.
Příspěvek Napsal: úte 09. lis 2010 20:20:19
  Předmět příspěvku:  Re: Výběr ZŠ pro nadanější dítě - má cenu to řešit?  Odpovědět s citací
Dobrý den,

je určitě v zájmu dítěte rozvíjet jeho nadání, ale zvažte, zda má logopedka skutečně přesnou představu, jak u Vás funguje škola. Nezažila jsem, že by klinická logopedka navštívila školu, kam chodí její klienti, ale možná máte štěstí na výjimečnou paní.
Určitě se poptejte ve školce, jak se holčička jeví učitelkám a pokud byste se rozhodli pro nějaké kroky, je první na řadě vyšetření v poradně.
Logopedka nemá možnosti, jak nadprůměrné nadání potvrdit. Má jistě zkušenost s jinými dětmi, ale neví, jak děti pracují v kolektivu, jak mají rozvinutou motoriku atd. atd.
Rozhodně i pak byste měli navštívit školu ( třebaže malou a provinční) a třeba zjistíte, že i tam jsou schopni poskytnout širokou individuální péči.
Příspěvek Napsal: úte 09. lis 2010 17:59:54
  Předmět příspěvku:  Výběr ZŠ pro nadanější dítě - má cenu to řešit?  Odpovědět s citací
Dobrý den
Dnes jsem byla s dcerou u klinické logopedky a ta mě velmi zaskočila sdělením, že dcera (necelých 4,5 roku) je na tom lépe v některých ohledech (slovní zásoba, všeobecný rozhled, množství znalostí) než spousta prvňáčků. Doporučila mi se zamýšlet nad tím, kam dáme dceru do školy. Nikdy mě nenapadlo jí dát kamkoli jinam než na základku v našem malém městě. Říkala mi, že zdejší škola by jí pravděpodobně srovnala s průměrem. Jakákoli jiná varianta by ale extrémně komplikovala např. mé zaměstnání.
Mně dcera nikdy vyjímečná nepřipadala (až na to, že je nejbáječnější protože je moje), kromě toho, že je vyjímečně upovídaná a zvědavá. Ani paní učitelka ve školce se o ničem vyjímečném nezmiňovala.
Má vůbec smysl řešit výběr dobré školy už od první třídy? Nestačilo by třeba vybrat až dobré víceleté gymnázium?
Nemůže naopak obtížnější škola být zbytečnou zátěží? Vždyť teď netuším, co jí nepůjde. Já jsem ještě ve školce uměla násobit dvouciferná čísla mezi sebou a moc mě to bavilo, ale na ZŠ se projevila má dislexie, měla jsem potíže se psaním i čtením a na gymnáziu jsem byla vděčná, že má jen 4 roky, protože více let už bych neutajila, že anlicky ani německy neumím skoro nic.
Mohu Vás tedy požádat o názor, zdali to má smysl řešit? Přípdně má smysl se v předškolním období obrátit např na PPP pro posouzení?
Děkuji za Váš názor.
Zuzana B. (Praha-východ)
Příspěvek Napsal: úte 09. lis 2010 17:21:28


Přejít na:  
cron