Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se



Odeslat odpověď
Uživatelské jméno:
Předmět:
Tělo zprávy:
Vložte sem vaši zprávu, může obsahovat maximálně 60000 znaků. 

Smajlíci
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Velikost písma:
Barva písma
Možnosti:
BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí
Zakázat BBCode
Zakázat smajlíky
Zakázat URL adresy v tomto příspěvku
Otázka
Kolik barev je na české vlajce:
Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
   

Přehled tématu - Kroužky
Autor Zpráva
  Předmět příspěvku:  Re: Kroužky  Odpovědět s citací
Jitka píše:
Učím na stejné škole jako Pavla a moji žáci chodí na kroužek, kde se procvičuje Čeština a Matematika. Žáci tam chodí povinně, protože si to přejí jejich rodiče, oni sami by tam nechodili (jeden má dvojku z češtiny, jinak mají samé jedničky). Někdy žáci dělají i scény, že tam nechtějí. Ani se jim nedivím...


V takovém případě bych tomu ale neříkal kroužek. Spíš to je povinně volitelný předmět.
Příspěvek Napsal: čtv 24. čer 2010 20:08:47
  Předmět příspěvku:  Re: Kroužky  Odpovědět s citací
Učím na stejné škole jako Pavla a moji žáci chodí na kroužek, kde se procvičuje Čeština a Matematika. Žáci tam chodí povinně, protože si to přejí jejich rodiče, oni sami by tam nechodili (jeden má dvojku z češtiny, jinak mají samé jedničky). Někdy žáci dělají i scény, že tam nechtějí. Ani se jim nedivím...
Příspěvek Napsal: čtv 24. čer 2010 19:41:25
  Předmět příspěvku:  Re: Kroužky  Odpovědět s citací
Oldřich SUCHORADSKÝ píše:
1. Dokonce mám tušení, že je tomu tak proto, že za klasické doučování ředitel nemůže učitele nějak finančně ocenit, ale za vedení kroužku je to možné. I to za tím může být...

2. Otázkou je, jak jsou děti do takového "doučovacího kroužku" zařazeny.

3. Ale kdo chodí nepravidelně a jen občas, žádné hodnocení nedostane, jakoby do kroužku vůbec nechodil.


ad 1. Myslím, že s penězi to nesouvisí. Spíš v tom vidím
  • úhybný manévr učitele, který musí vykázat nějaký kroužek, takže jde cestou nejmenšího odporu;
  • pro učitele je to cesta, jak nabídnout žákům další procvičování a přitom uspokojit vedení školy.

ad 2. Děti jsou přihlášeny rodiči nebo si zvolí dobrovolně. Nikdy nejsou děti nuceny (určitě ne učitelem, ze strany rodičů nevím). Protože mluvím o 1. stupni, tak tam je přeci jen o něco lehčí motivovat děti ke zlepšování...

ad 3. Díky, že jste mi odpověděl dřív, než jsem položila svou otázku :lol:
Příspěvek Napsal: stř 28. dub 2010 19:10:01
  Předmět příspěvku:  Re: Kroužky  Odpovědět s citací
Mgr. Petra Stanjurová píše:
V případě, který popisuješ, je to taky tak? Mají to na vysvědčení.


Jistěže, normálně hodnoceno.

Když už mluvíme o hodnocení - máte nějaká specifická kritéria hodnocení výkonů v zájmové činnosti? Nebo se vše odvíjí podle docházky?
Příspěvek Napsal: stř 28. dub 2010 19:04:20
  Předmět příspěvku:  Re: Kroužky  Odpovědět s citací
Tak to je docela zajímavá debata. Doučování jako kroužek. :lol: Samozřejmě, že je to možné. :roll: Dokonce mám tušení, že je tomu tak proto, že za klasické doučování ředitel nemůže učitele nějak finančně ocenit, ale za vedení kroužku je to možné. I to za tím může být...
Otázkou je, jak jsou děti do takového "doučovacího kroužku" zařazeny. Zda tam musí, nebo se tam hlásí dobrovolně. Kroužek by měla být dobrovolná činnost, pro kterou se žák sám rozhodne. V tom vidím u doučovacího kroužku hlavní problém.
Ještě k hodnocení. To že je kroužek na vysvědčení ještě neznamená, že je z něj žák klasifikován známkou. Je pouze slovně hodnocen, jak jsem výše napsal: "pracoval úspěšně" nebo jen "pracoval". Nevím, jestli je to pro žáky nějaká motivace, ale jako vedoucí kroužku dávám "pracoval" za víc než 50% účast na schůzkách, "pracoval úspěšně" nejen za docházku, ale za zájem, přirozenou aktivitu. To docela pomáhá. Ale kdo chodí nepravidelně a jen občas, žádné hodnocení nedostane, jakoby do kroužku vůbec nechodil. To dost pomáhá k udržení disciplíny v docházce i v zájmu o činnost v kroužku.
Příspěvek Napsal: úte 27. dub 2010 19:48:32
  Předmět příspěvku:  Re: Kroužky  Odpovědět s citací
Pavlo, za kroužky jsou přece děti ohodnoceny na vysvedčení. V případě, který popisuješ, je to taky tak? Mají to na vysvědčení?

Doučování za kroužek teda nepovažuji. Jestliže tam dohánějí zameškané učivo, tak to není kroužek. Myslím, že ne. V kroužku se mají zajímat nebo naučit něco navíc, něco, co je zajímá.
Příspěvek Napsal: úte 27. dub 2010 19:28:45
  Předmět příspěvku:  Re: Kroužky  Odpovědět s citací
Citace:
Kdy se činnost dá označit jako kroužek?


Zaujala mne tato otázka a ještě bych ji konkretizovala...
Na naší škole je rozšířen nešvar (alespoň podle mě), že se prohlašuje za kroužek pravidelné doučování. Zakamufluje se to líbivým názvem (ČJ hrou, Hravá matematika), ale obsah je vcelku pořád stejný - docvičování učiva z běžných hodin. Někdy paní učitelka vyndá nějakou pomůcku, kterou nemohla/nestihla použít při vyučování, ale z mého pohledu to NENÍ KROUŽEK. Ten má být opravdu "zájmový".

Jak se na to díváte vy?
Příspěvek Napsal: úte 27. dub 2010 17:52:49
  Předmět příspěvku:  Re: Kroužky  Odpovědět s citací
Mgr. Petra Stanjurová píše:
Já osobně s tím zkušenost nemám, i když bych se tomu nebránila. Ovšem v určitých mezích,myslím časových. Každý z nás má svou rodinu a své povinnosti nejen pracovní. Samozřejmě je vše o domluvě a rozhodně si myslím, že jistá odměna by byla další kladnou motivací. Celkově si myslím, že by měl učitel dostávat odměnu či osobní ohodnocení za počiny, akce, novinky........které jsou navíc. Nevím,proč by měl dostat učitel odměnu jen za to, že je učitelem a že pracuje ve škole.

Nicméně bych ráda odbočila, protože bych se ráda zeptala na to, zda někdo kontroluje činnost kroužku. Zda by měl mít vedoucí kroužku nějaký plán, nějakou činnost vykazovat apod. Teď mluvím o kroužcích, které probíhají v rámci školy.

Mám jednu podivnou zkušenost z nejmenované školy, kde kroužek probíhá v rámci družiny, kde je jedna paní vychovatelka, takže do kroužku musejí chodit všechny děti i ty, které nechtějí.
Je to kroužek počítačový. Děti se přesunou do počítačové učebny a tam hrají hry. Mnohdy tam není ani vedoucí kroužku, jelikož zrovna dělá např. výzdobu školy. Děti, které to nebaví, paní učitelku "přemluví" a jsou samy v jiné třídě, kde si "hrají".

Dá se tomu vůbec říkat kroužek? A co zápis na vysvědčení "pracoval úspěšně". :?: :!: :?:

Odpovím na dvě části vaší reakce. Kdo činnost kroužku kontroluje? Samozřejmě, že její zřizovatel! V případě školy je to ředitel nebo jím pověřený zástupce. V praxi je ale taková kontrola spíš jen teorií. Zvláště tehdy, když vedoucí kroužku není za vedení nijak odměněn. (většinou není ani učitelem, může to být jakýkoliv odborný spolupracovník). Můj ředitel, když jsem se ho ptal zda si mám vést docházku dětí a frekvenci schůzek kroužku, mít plán činnosti a náplň jednotlivých schůzek, reagoval: "Když tě neplatím, dělej si to jak chceš, já ti do toho , kromě zajištění bezpečnosti dětí, nemohu nijak mluvit."
Konkrétně u kroužku, který vedu - včelařského - jsou pro vedoucí dány včelařským svazem zcela jasné pokyny. Ty ale přišly až potom, co se nabídla možnost odměny vedoucím z prostředků EU. V té chvílio přišla povinnost celoročního plánu, evidence docházky a náplně každé schůzky. Takže platí: Kdo platí, ten dává i pokyny. U včelařů došlo k dohodě, že oba zřizovatelé používají stejné tiskopisy (ty školní) k evidenci docházky a náplně schůzek. Takže tam kde škola vedoucího platí a kroužek je evidován i u Svazu včelařů a vedoucí bude žádat o odměnu u obou institucí (proč ne?), musí vést všechny papíry dvakrát. Odbornost sleduje odborná instituce: Včelařské učiliště v Nasavrkách, jeho pracovník jezdí po školách na hospitace a na konci roku se vykazují nejen papírové podklady, ale k vyplacení je třeba potvrzení ředitele školy, kde kroužek pracoval, o tom jak pracoval. Ředitel tím přebírá spoluzodpovědnost za to, že kroužek pracoval podle daných kritérií.
A teď k druhé části otázky: Kdy se činnost dá označit jako kroužek? Zase to je věcí zřizovatele, tedy ředitele. Proč by neměl být kroužek kroužkem, pracuje-li v rámci družiny? A ta povinnost docházky pro všechny děti? To je zase věcí vychovatelky školní družiny a jejího rozhodnutí, jak práci v rámci družiny organizuje. Když to dělá nešikovně, děti se jí z družiny postupně odhlásí a ona bude mít problém. Znám školu, kde je kroužek dokonce součástí povinného vyučování a je zařazen do rozvrhu. Vede ho externista, odborník, učitel organizuje děti, dbá na jejich kázeň a pozornost. Asi to není tak docela ideální, ale možné to asi je.

Když už jste naznačila něco o hodnocení činnosti formulkou "pracoval" a "pracoval úspěšně", mám jiný problém. Do kroužku mi chodí i děti z jiných škol a když jsem chtěl na jejich řediteli, aby byla jejich činnost zaznamenána na vysvědčení, řekl mi, že to nejde, protože to není kroužek na jejich škole. Asi má pravdu, ale z pohledu těch dětí je to docela nespravedflivé.
Příspěvek Napsal: úte 23. bře 2010 5:52:31
  Předmět příspěvku:  Re: Kroužky  Odpovědět s citací
Já osobně s tím zkušenost nemám, i když bych se tomu nebránila. Ovšem v určitých mezích,myslím časových. Každý z nás má svou rodinu a své povinnosti nejen pracovní. Samozřejmě je vše o domluvě a rozhodně si myslím, že jistá odměna by byla další kladnou motivací. Celkově si myslím, že by měl učitel dostávat odměnu či osobní ohodnocení za počiny, akce, novinky........které jsou navíc. Nevím,proč by měl dostat učitel odměnu jen za to, že je učitelem a že pracuje ve škole.

Nicméně bych ráda odbočila, protože bych se ráda zeptala na to, zda někdo kontroluje činnost kroužku. Zda by měl mít vedoucí kroužku nějaký plán, nějakou činnost vykazovat apod. Teď mluvím o kroužcích, které probíhají v rámci školy.

Mám jednu podivnou zkušenost z nejmenované školy, kde kroužek probíhá v rámci družiny, kde je jedna paní vychovatelka, takže do kroužku musejí chodit všechny děti i ty, které nechtějí.
Je to kroužek počítačový. Děti se přesunou do počítačové učebny a tam hrají hry. Mnohdy tam není ani vedoucí kroužku, jelikož zrovna dělá např. výzdobu školy. Děti, které to nebaví, paní učitelku "přemluví" a jsou samy v jiné třídě, kde si "hrají".

Dá se tomu vůbec říkat kroužek? A co zápis na vysvědčení "pracoval úspěšně". :?: :!: :?:
Příspěvek Napsal: pon 22. bře 2010 21:35:18
  Předmět příspěvku:  Re: Kroužky  Odpovědět s citací
Oldřich SUCHORADSKÝ píše:

Tady nejde jen o všední dny a interval pracovní doby. Zájmová činnost s dětmi se nedá vtěsnat do pevného intervalu, probíhá třeba i po večerech a o víkendech, o prázdninách. A o tom se, jak se domnívám, vede tady řeč.


Jaké máte tedy zkušenosti s kroužky, které se nedají klasicky dělat jen v určenou hodinu ve škole? Napadají mě například různé aktivity spojené s komunikací žáci-učitelé na dálku (žáci se věnují s učitelem nějaké aktivitě a mají např. skupinu na Facebooku, chatují spolu, řeší virtuálně různé úkoly atd., nebo se vydávají na akce - výlety, prohlídky, fotografují v přírodě a já nevím co ještě vše leze dělat - a učitel se toho samozřejmě účastní, což bude obvykle o večerech nebo o víkendech)...

Zakládají učitelé takové kroužky a zapojují do nich takové činnosti? Jsou za to nějak ředitelem ohodnoceni? Je to ve škole podporováno?
Příspěvek Napsal: ned 17. led 2010 12:29:01


Přejít na: