Odeslat odpověď
Uživatelské jméno:
Předmět:
Tělo zprávy:
Vložte sem vaši zprávu, může obsahovat maximálně 60000 znaků. 

Smajlíci
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Velikost písma:
Barva písma
Možnosti:
BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí
Zakázat BBCode
Zakázat smajlíky
Zakázat URL adresy v tomto příspěvku
Otázka
Kolik je na jedné ruce prstů?:
Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
   

Přehled tématu - Hospitace
Autor Zpráva
  Předmět příspěvku:  Re: Hospitace  Odpovědět s citací
Pěkný den,

to vypadá na další zajímavé téma, Petro a Pavlíno. Díky za reakce, vyrobila jsem na váš podnět nové téma Sdílení zkušeností učitelů v rámci jedné školy - jak na to?, prosím, pokračujme v této debatě zde a toto vlákno ponechme hospitacím.

Petra i Jenda se věnují tomu, že učitelům se do vzájemných potkání nechce, hospitace jsou vnímány jako strašák.

Jak se dá tento postoj postupně zmírnit? Jak na to? Máte nějaké zkušenosti ze svých škol, nebo představu, co by mohlo fungovat?
Příspěvek Napsal: ned 14. bře 2010 17:30:50
  Předmět příspěvku:  Re: Hospitace  Odpovědět s citací
Myslím si, že výchozím bodem není hospitace (ba nopak), ale navázání přátelských vztahů ve sborovně. Překonání "kabinetní politiky". A na to je nejlepší nějaká společenská akce, která kolektiv stmelí. Učitelé mají ve většině strach ze změny, takže musíme pro ně ve sborovně udělat bezpečné prostředí.
Pokud se týká hospitace, zkušenost ukazuje, že je nejlepší tematická hospitace, která sleduje jen určitý aspekt pedagogické práce.
Příspěvek Napsal: sob 13. bře 2010 10:36:40
  Předmět příspěvku:  Re: Hospitace  Odpovědět s citací
Mgr. Petra Stanjurová píše:
Chtěla bych, aby hospitace a následně rozhovor po hospitaci byl přátelským posezením, kde se vše podrobně probere. ... Vždyť ve škole si o svých úspěších a zkušenostech nikdo nepovídá. Učitelky se někdy ani celý den nevidí. Hospitace by mohla být takovým začátkem pro posezení s učiteli a diskutování o dětech, o naši práci. Třeba tak, jak je tomu zde v diskuzích. ... Skutečnost je však jiná. Každý je zavřený ve své třídě a práce se řeší pouze na peg.radě jednou za čtvrt roku. Tam každý přečte výsedky a práci své třídy, ředitelka oznámí, co se bude dít v následujích měsících, dá prostor k diskuzi, nikdo nic neřekne a jde se domů.


Milá Petro,
narazila jste tady na hodně bolavé místo - vzájemnou komunikaci a sdílení mezi učiteli. Proto asi tak rády chodíme na portál do diskuzí, že?

Moc se mi líbí, co teď probíhá v Gymplišti - virtuální hospitace...

Souhlasím s vámi, že výchozím bodem by mohla být hospitace. Ale podle mne to není bezpodmínečně nutné. Pravidelné schůzky vyučujících v daných ročnících, daného období, na daném stupni, celé školy by však měly být obvyklou praxí. By měly být... bohužel, nejsou.
Už jste tady zmínila klady takových schůzek. Tuším, že by se objevily i další, a stejně i zápory. Zkusíme je společně najít?
Příspěvek Napsal: sob 13. bře 2010 9:55:14
  Předmět příspěvku:  Re: Hospitace  Odpovědět s citací
Došli jsme k tomu, že by to měl kontrolovat.
Na jednu stranu s tím souhlasím, protože by si na to učitelé zvykli a začali si dělat kvalitní přípravy, na druhou stranu si to nedovedu představit časově.
To, že by to se mnou pak ředitel probíral, by mi vůbec nevadilo. Spíš by mě to potěšilo.
Přípravy patří k práci učitele, ale pokud by měla na každou hodinu obsahovat vše, co tam patří, tedy písemně zpracovány cíle, kompetence, metody, formy využití, pomůcky......, tak by to bylo strašně náročné a nevěřím tomu, že by to učitelé stíhali. A už vůbec nevěřím tomu, že to učitelé dělají.
Navíc chybí tady motivace. Alespoň v naší škole. Proč si mám dělat tak podrobné přípravy, když si je nikdo jiný nedělá a hlavně když je nikdo nekontroluje a nehodnotí. Samozřejmě pro sebe, ale mně osobně stačí si právě cíle výstupy přípravit "v hlavě". Při hospitaci se paní ředitelka NIKDY na mnou přípravu nepodívala, i když jsem ji měla viditelně na stole a čekala, zda si jí vůbec všimne. To mě vždy hodně mrzelo a říkala jsem si, "asi je to tady zvykem a nikdo si přípravy nedělá". Jediné, co ji zajímalo, byly cíle. Vlastně jeden CÍL. Žádně kompetence, výstupy......

Chtěla bych, aby hospitace a následně rozhovor po hospitaci byl přátelským posezením, kde se vše podrobně probere. Tak to ale není. Záleží na velikosti školy, na počtu tříd, ale na naší malotřídce by to šlo. Hrozně ráda si povídám o práci s dětmi. Co se povedlo, co ne, co vymyslíme příště apod. Kdybych byla já ředitelkou, toto bych rozhodně zavedla. Vždyť ve škole si o svých úspěších a zkušenostech nikdo nepovídá. Učitelky se někdy ani celý den nevidí. Hospitace by mohla být takovým začátkem pro posezení s učiteli a diskutování o dětech, o naši práci. Třeba tak, jak je tomu zde v diskuzích.
Skutečnost je však jiná. Každý je zavřený ve své třídě a práce se řeší pouze na peg.radě jednou za čtvrt roku. Tam každý přečte výsedky a práci své třídy, ředitelka oznámí, co se bude dít v následujích měsících, dá prostor k diskuzi, nikdo nic neřekne a jde se domů.
Příspěvek Napsal: stř 24. úno 2010 10:39:22
  Předmět příspěvku:  Re: Hospitace  Odpovědět s citací
Mgr. Petra Stanjurová píše:
Zrovna jsme na jednom školení řešili, zda je nutné, aby ředitel při hospitaci kontroloval přípravy a kontroloval, jestli příprava obsahuje výstupy a kompetence.


A Petro, k čemu jste došli? A jak to vnímáte Vy - jak byste vnímala, kdyby s Vámi hospitující rozebíral přípravy a co je jejich obsahem?
Příspěvek Napsal: stř 24. úno 2010 10:08:01
  Předmět příspěvku:  Re: Hospitace  Odpovědět s citací
Díky za reakce, je to moc zajímavé téma.
Tak zajmavé, že by myslím stálo mu udělat extra kolonku.

Proto jsem založila nové téma ZDE a ráda bych v diskusi nad přípravami na hodinu dál debatovala. Přidala jsem svůj pohled, trochu si zahraju na ďáblova advokáta, Pavlíno ;) .
Příspěvek Napsal: stř 24. úno 2010 9:24:42
  Předmět příspěvku:  Re: Hospitace  Odpovědět s citací
To je taky dobré řešení.
Já se přiznám, že zpočátku mě týdenní plány nadchly, chtěla jsem podle nich učit, ale mám z nich docela strach. Obávám se, že si to nedokážu na týden rozplánovat, že neodhadnu, co stihnu a co ne. Pak třeba něco nesplním a potáhne se to do dalšího týdne a tak to bude pokračovat. Nemám s tím zkušenosti. Stejnou obavu mám i při tvorbě měsíčních plánů. Ale souhlasím s tím, že po týdnu se dají daleko lépe zhodnotit rozvíjené kompetence a plnění cílů než po jednom dni či jedné hodině. To mně připadá hodně výhodné jak pro učitele, tak pro děti.
Zatím si dělám přípravy, i když bodově, na jednotlivé hodiny a vyhovuje mi to.

Zrovna jsme na jednom školení řešili, zda je nutné, aby ředitel při hospitaci kontroloval přípravy a kontroloval, jestli příprava obsahuje výstupy a kompetence.
To by mne zajímalo. Ať se taky vrátím k těm hospitacím.
Příspěvek Napsal: stř 24. úno 2010 9:21:55
  Předmět příspěvku:  Re: Hospitace  Odpovědět s citací
Dobrý den, znovu si pročítám toto téma a narazila jsem na vzor hospitačního archu paní Dany Svobodové. Je to výborné. Tady konečně vidím, jak je možno sledovat rozvoj a práci s klíčovými kompetencemi. U nás se po hospitaci paní ředitelka pouze zeptá, jaký byl cíl hodiny. To je podle mne málo, chceme - li naplňovat ŠVP a RVP.

Ještě mám jednu otázku. Myslíte si, že by si měl učitel dělat přípravy na hodinu a že by je měl ředitel při hospitaci kontrolovat?
Díky za názory a zkušenosti.
Příspěvek Napsal: pát 15. led 2010 12:53:41
  Předmět příspěvku:  Re: Hospitace  Odpovědět s citací
Dobrý den, nedávno jsem absolvoval velice zajímavý kurz Teorie a praxe školského managementu a tam jsme se mimojiné dostali k tématu hospitace. Lektor, pan Petr Kazík, který byl také ředitelem školy, nám doporučil a popsal svůj systém hospitací. Velmi se mi to líbilo a připadá mi to správné.
Ředitel by měl během určité doby provést tři hospitace. První takovou, na kterou učitele připraví, řekne mu o ní, nechá ho zvolit si předmět, den i hodinu, která mu vyhovuje, zkrátka ho nechá zvolit si ideální podmínky. Druhá hostitace je naopak nečekaná, oznámí ji učiteli o přestávce před hodinou a provede ji v tom "nejhorším možném" čase, dejme tomu v pátek poslední hodinu. Z těchto dvou hospitací udělá pro sebe průměr a tak zjistí, co od onoho učitele očekávat. A ve třetí fázi už chodí na hospitace běžně a stále sleduje, zda se učitel pohybuje v tom svém průměru či výše nebo klesá.
Samozřejmě má být hospitace chápána jako metodická pomoc, ne jako kontrola či "buzerace".

Co na to říkáte? Mně osobně to připadá spravedlivé.
Hospitace o kterých učitel ví týden dopředu, nemůže být nikdy spravědlivě hodnocena.
Příspěvek Napsal: čtv 07. led 2010 16:59:52
  Předmět příspěvku:  Re: Hospitace  Odpovědět s citací
Během ukázkové hodiny (na kterou si tedy kolegové zvou vedení školy) se sledují všechny klasické záležitosti jako KK, PT, plnění časových plánů, zapojení žáků, individuální přístupy, žáci s SPU atd... a u nás také zda je v hodině použita interaktivní tabule ;)
Každá ukázková hodina je vypsána v týdenním plánu práce na nástěnce a ostatní kolegové jsou vyzýváni k vzájemné hospitaci.
Mně osobně(coby lektorce metodických seminářů) účast více kolegů na hodině vůbec nevadí, ale zcela chápu, že ne každý je nadšen, když má ve třídě pozorovatele.

Dáša
Příspěvek Napsal: stř 23. pro 2009 19:28:53


Přejít na: