Odeslat odpověď
Uživatelské jméno:
Předmět:
Tělo zprávy:
Vložte sem vaši zprávu, může obsahovat maximálně 60000 znaků. 

Smajlíci
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Velikost písma:
Barva písma
Možnosti:
BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí
Zakázat BBCode
Zakázat smajlíky
Zakázat URL adresy v tomto příspěvku
Otázka
Kolik barev je na české vlajce:
Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
   

Přehled tématu - Dozory
Autor Zpráva
  Předmět příspěvku:  Re: Dozory  Odpovědět s citací
Milá Lucie,
i když jsem toto téma založila, musím přiznat, že jsem neměla odvahu to vše shrnout. Moc s tím nemám zkušenosti, spíš jsem se chtěla zeptat a něco nového dozvědět. K tomu mi jistě pomůže i váš "výcuc".
Moc děkuji.
Mě osobně se nejvíc líbí ten poslední odstavec, který mluví o zapojení žáků do rozhodování a navrhování dozorů. Tím se budu určitě motivovat. I mě stejně jako Lucii by k tomu zajímaly další nápady a osvědčené rady. Máte nějaký fígl, jak děti do této zodpovědnosti zapojit, aniž by si dělaly legraci a navrhovaly nemožné. A samozřejmě, aby své nápady dodržovaly. Poraďte!!!!
Příspěvek Napsal: sob 22. srp 2009 20:37:02
  Předmět příspěvku:  Re: Dozory - SHRNUTÍ  Odpovědět s citací
Dobrý den,

opravdu řada výborných nápadů :!: , to je skvělé.
Byla by škoda některý z nich zapomenout, proto zkusím diskusi trochu shrnout.

Jaké varianty držení dozorů se vám tedy osvědčily?

Přestávky venku
Na jedné z málotřídek mohou jít děti ven, nebo zůstat ve škole, učitel je s dětmi venku. Dává tím dětem důvěru, že se budou chovat podle pravidel.
Naopak na větší škole s nutností většího dozoru podobnou situaci řešili tím, že ředitelka připravovala "rozpis dozorů v atriu školy", dozory na chodbách zůstávaly. Klíče od atria byli v blízkosti ředitelny a vyzvedával si je "venkovní dozor".

Koho jste navrhovali, nebo dokonce vyzkoušeli místo učitelů?
- posluchače pedagogické fakulty na dlouhodobé praxi, učitele suplenta,
- asistenta placeného úřadem práce; mimo dozory by mohl např. vést sbírky - pomůcky, žákovskou a učitelsko knihovnu nebo dohlídávat žáky, kteří v hodinách ohrožují vyučování,
- paní uklízečky (fungovalo např. na málotřídce, kde se učilo ve dvouhodinových blocích; před velkou přestávkou paní uklizečka uvařila p. učitelkám kávu a ty mohly odpočívat ve sborovně; potíže s autoritou neměly - to se naopak stává u velkých škol, ale v diskusi se objevila i pozitivní zkušenost z plně organizované školy),
- školnici (na jedné z málotřídek dozoruje paní školnice, jedná se o malou přestávku, kdy se děti svačí v jídelně a paní školnice zde zároveň vydává objednané svačiny.

A jeden tip do budoucna :-):
- nábor v komunitě naší školy, třeba mezi dědečky, a vyzvat je k tomu, aby s "dohledy" pomáhali.

A ještě jinak:
- dozorují sami žáci nejvyšších tříd (střídají se např. po týdnech; na jedné ze škol dozorují osmáci a deváťáci - osmáci ráno u vchodu do budovy, deváťáci o velké přestávce v jídelně, ale vždy k sobě mají dozorujícího učitele)

Do rozhodování o podobě dozorů je možné zapojit také žáky – nechat je navrhnout, co by se jim líbilo, jak by chtěli využívat přestávky. Výsledky jsou různé návrhy na aktivní využití chodeb. Žáci si mohou také vytvořit pravidla chování na jednotlivých chodbách, která jsou na dané chodbě zveřejněna – vyvěšena. A učitel pak prochází jednotlivé zóny, včetně tříd, je k dispozici všem žákům, kteří se přirozeně rozdělují do skupinek podle momentálního zájmu a chuti.
Kromě chodeb lze o přestávkách využívat i tělocvičnu s možností používat vyhrazené náčiní, koutek na hraní se stavebnicemi (v případě vhodného počasí zahradu) a jídelnu, kde je možnost kreslit si nebo hrát hry. Celý prostor mají rozdělený dva dohlížející učitelé.

A důležité pravidlo, které jste často opakovali: dodržujme sami, co žádáme po dětech.

Zkoušeli jste někdo další do rozhodování o dozorech zapojit žáky? Jak to dopadlo?
Plánujete to někdo? Jak byste to chtěli provést?
Příspěvek Napsal: pát 21. srp 2009 20:40:41
  Předmět příspěvku:  Re: Dozory  Odpovědět s citací
Kromě chodby využíváme o přestávce i tělocvičnu s možností používat vyhrazené náčiní, je tam i koutek na hraní se stavebnicemi (v případě vhodného počasí zahradu) a jídelnu, kde je možnost kreslit si nebo hrát hry. Celý prostor mají rozdělený dva dohlížející učitelé.
Příspěvek Napsal: stř 19. srp 2009 22:33:28
  Předmět příspěvku:  Re: Dozory  Odpovědět s citací
Dobrý den, to je skvělý nápad, zapojit do toho děti, stejně jako škola mých snů a pravidla chování na chodbě vyvěšená na stěně. Myslím, že se budu tímto příkladem inspirovat. Kde Vy na ty nápady chodíte, milá paní Dano? :D
Příspěvek Napsal: úte 18. srp 2009 14:36:01
  Předmět příspěvku:  Re: Dozory  Odpovědět s citací
Dobrý den,
pokusím se nabídnout naše řešení přestávek (potažmo dozorů). Škola byla zařazena do sítě zdravých škol, ptali jsme se (nejprve sami sebe, později i žáků - všech - od 1. po 9. ročník) jak by měla jejich škola vypadat. Dokonce z tohoto nápadu vznikl projekt "Škola mých snů", kde žáci se svými učiteli vypracovali návrhy na úpravy a vybavení školy (se zapojením mediální výchovy - práce s inzeráty, vyhledávali žáci nutné údaje o finanční náročnosti). Některé návrhy byly zcela reálné, mapovaly možnost zřízení relaxačních zón (prostorné chodby přímo vybízely). Názory žáků 1. stupně se velmi lišily od názorů žáků 2. stupně (což jsme očekávali). Na prvním stupni se nám postupně dařilo vybavit jednu chodbu "sportovně" - přenosné koše na basket, fotbalové branky, kuželky, terčíky...a také namalované "panáky" na zemi. Druhá chodba (u starších ročníků) nabídla i odpočinkový koutek: stoly a židličky (nabídka dětských časopisů, stolních deskových her apod), další chodba (podobně jako chodby na 2. stupni) byla vybavena stoly na stolní tenis a sedací soupravou (možnost setkávání se s kamarády z jiné třídy, možnost diskuse, výměny zkušeností). Žáci si také vytvořili pravidla chování na jednotlivých chodbách, která byla na dané chodbě zveřejněna - vyvěšena.
Šlo nám zejména o to, abychom vytvořili společně s žáky podnětné prostředí i na chodbách.
Jaká tedy byla úloha učitele, který vykonával dozor? Procházel jednotlivé zóny, včetně tříd, byl k dispozici všem žákům, kteří se naprosto přirozeně rozdělovali do skupinek podle momentálního zájmu a chuti.
A tady bych si docela dobře dovedla představit osmáky a deváťáky, kteří by mohli být v roli "asistenta" dozoru. Ale tak daleko jsme to nedotáhli, s tímto modelem nemám zkušenosti..
Dana
Příspěvek Napsal: úte 18. srp 2009 13:57:46
  Předmět příspěvku:  Re: Dozory  Odpovědět s citací
Dobrý den,

tato diskuse je velmi zajímavá a padla tu již řada podnětných nápadů, některé jsou dokonce velmi inovativní.
Co kdybychom se je pokusili shrnout a ten, kdo má s nimi zkušenost, by se mohl pokusit je ještě doplnit o co největší podrobnosti - zda to fungovalo, za jakých podmínek, co bylo třeba nejprve udělat, aby to fungovalo...

Prosím, kdo byste měl chuť shrnout zajímavé nápady z této diskuse, můžete se do toho pustit :?:
A ostatní zkusme připojit co největší podrobnosti ;) .

Jsem opravdu zvědavá na další náměty a zkušenosti.
Příspěvek Napsal: pon 17. srp 2009 13:53:09
  Předmět příspěvku:  Re: Dozory  Odpovědět s citací
ne dozorující učitel má na starosti kromě jídelny také dlouhou chodbu a schodiště, po kterém sprintují závodníci z I. stupně

ano můžeme se tu dohadovat o dostatečnosti dozorů a zda by tedy neměl být posílen dalším učitelem .. ale pokud je budova rozlehlá jako u nás .. hlavní budova, plus dva pavilony, to vše dvoupatrové .. pak v počtu dvanácti pedagogických pracovníků opravdu nelze
Příspěvek Napsal: ned 16. srp 2009 21:19:09
  Předmět příspěvku:  Re: Dozory  Odpovědět s citací
Zatímco dozorující učitelé se bojí, že ten stůl sestřelí...
Příspěvek Napsal: ned 16. srp 2009 20:34:24
  Předmět příspěvku:  Re: Dozory  Odpovědět s citací
jak říkám, vždy je na blízku učitel, vykonávající dozor (dohled)

... v jídelně jde o to, že deváťáci hlídají, zda po sobě svačinující setřeli stůl
Příspěvek Napsal: ned 16. srp 2009 20:21:43
  Předmět příspěvku:  Re: Dozory  Odpovědět s citací
Zde musím vznést připomínku: vždy jsem žil v tom, že odpovědným za zdraví žáků o přestávce je osoba starší osmnácti let obdařená určitými kompetencemi a pověřená ředitelem, tedy učitel.

Žáci ano, ale asi pouze jako pomocná stráž VB a vždy s přítomností učitele, který nese konečnou odpovědnost, a to i za výběr žáků. Co se týká uklízeček, byl bych velice rád, kdyby to bylo možné. Nicméně nevím, zda je možné dozory zrušit a nahradit je kamerovým systémem. To je pro mne novota a rád bych zde uvítal radu, zda to právně lze.
Příspěvek Napsal: ned 16. srp 2009 20:15:14


Přejít na: