Odeslat odpověď
Uživatelské jméno:
Předmět:
Tělo zprávy:
Vložte sem vaši zprávu, může obsahovat maximálně 60000 znaků. 

Smajlíci
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Velikost písma:
Barva písma
Možnosti:
BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí
Zakázat BBCode
Zakázat smajlíky
Zakázat URL adresy v tomto příspěvku
Otázka
Kolik je na jedné ruce prstů?:
Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
   

Přehled tématu - Všechny děti do základních škol a zrušit speciální?
Autor Zpráva
  Předmět příspěvku:  Re: Všechny děti do základních škol a zrušit speciální?  Odpovědět s citací
Zdravím, jsme vesnická málotřídka a občas nějaké integrované dítě máme, nyní holčičku s LMR - a tam opravdu není žádný problém, obtížnější to bylo s dětmi s poruchou chování, ale také jsme to bez asistentů zvládli (občas mě až udivuje, na co všechno mají někde asistenty a jak se tam integruje ve třídě zvlášť). Vždycky šlo ale o "lehčí" záležitosti, těžší záležitosti neumím posoudit, ale za určitých přesně stanovených podmínek bych spíš byla pro opatrnou integraci. Bojím se však, že ty podmínky nenastanou, v tom problém.

Jinak k integraci Romů zajímavý članek -

http://reporti.net/polis/v-cesku-byli-n ... edni-skolu
Příspěvek Napsal: úte 13. pro 2011 11:03:23
  Předmět příspěvku:  Re: Všechny děti do základních škol a zrušit speciální?  Odpovědět s citací
Myslím si, že je správné, že v naší společnosti existují různé druhy škol (praktické, speciální). K integraci se přikláním, ale pouze pokud je prospěšná samotnému dítěti. Integrovat do běžné školy každé dítě s postižením nelze. Vždy je nutné přihlédnout k jeho možnostem a schopnostem, ke druhu a hloubce jeho postižení. A tady je v první řadě důležitá správná diagnostika, kterou mnohdy není jednoduché určit. Zvláště, jedná-li se o kombinaci více postižení a poruch. Osobnost učitele je velmi důležitá, avšak jeho role je od té rodičovské odlišná (i když my - učitelé víme, jak úzce je v dnešní době provázán proces vzdělávání a výchovy). Učitel může být po lidské stránce výborným člověkem, ale jestliže mu nejsou od státu poskytnuty podmínky pro integraci žáka (a teď myslím žáka s nějakým lehkým postižením), pak je jeho role velmi ztížená. Navíc se může stát, že je na něj vyvíjen nátlak, jak ze strany rodičů (nebude přece chodit do "ZŠ speciální"), tak ze strany zaměstnavatele (konkurenční boj škol o každé dítě). Pokud nebudou vytvořeny podmínky pro integraci (bezbariérovost školy, menší počet žáků ve třídě, asistent pedagoga, individuální přístup, dostupnost speciálních pomůcek, vzdělávání pedagogů ve speciální pedagogice...), nebude možné ji plně uskutečňovat. Každá škola má svá specifika, která je třeba udržet a spíše zkvalitňovat, ne rušit.
Příspěvek Napsal: pát 09. pro 2011 22:10:39
  Předmět příspěvku:  Re: Všechny děti do základních škol a zrušit speciální?  Odpovědět s citací
V příspěvku Jany Krotilové se objevila otázka: "Jsou snad integrovaní žáci šťastnější než ti ve speciálních školách?"
Odpověď na tuto otázku by nebylo od věci hledat - ovšem ne z pohledu zvenčí, ale z pohledu dětí, kterých se to týká.
Další věta, která mě velmi zaujala je tato:
"Navíc se domnívám, že děti jsou raději tam, kde mohou dosáhnout úspěchu při přiměřené snaze (tj. ve speciální škole) než ve vysoce konkurenčním prostředí běžné ZŠ, kde se často setkávají jen s neúspěchy. "
Pro mě je to velmi smutná věta. Vysvětlím:
Z mého pohledu je to VELKÝ PRŮŠVIH, pokud je v běžné ZŠ vysoce konkurenční prostředí. Ve vysoce konkurenčním prostředí se podle mého názoru totiž nemůže cítit dobře nikdo - ať je takové prostředí ve škole anebo kdekoliv jinde.
Jakýpak úspěch anebo neúspěch? Co to vlastně je? Nestačí normálně ŽÍT? O čem může vůbec být život v konkurenčním prostředí? O stresu?
"Vysoce konkurenční prostředí" selektuje, křiví charaktery, není spravedlivé, není chápající, není tvůrčí, není svobodné, není a ani nemůže být láskyplné, není přítomno vzájemné naslouchání, nevidím v takovém prostředí NIC pozitivního!
Takové prostředí totiž ubližuje VŠEM.
Podle mého cítění je tím, kdo vytváří atmosféru ve výuce, učitel. Dobrý učitel = obrovské nároky na kvalitu osobnosti, mj. Měl by být jako rodič.
Pokud dobrý rodič má několik dětí s odlišnými schopnostmi, určitě nebude ve své rodině vytvářet "konkurenční prostředí", ale bude usilovat o to, aby rodina držela pohromadě a vzájemně si všichni pomáhali. Dobrý rodič své děti neselektuje, žádného svého dítěte se nezříká, žádné neodsouvá, žádné nevyzvedává víc, než ostatní.
Tuto myšlenku už ani dál nerozvíjím dalším vysvětlováním.
Je ovšem jasné, že nejsou jen "dobří rodiče" - při různých situacích může i v rodinách vznikat disharmonie - pak třeba sourozenci mezi sebou různě "soutěží" , usilují o různé výhody třeba atd.= konkurenční prostředí + z toho plynoucí důsledky /často celoživotní/.
Život je o hledání rovnováhy. Rovnováha - střed - je dočasný stav - vždy nastane něco, čím se od středu vzdálíme - ale intuitivně hledáme opět klid středu. Měli bychom se snažit být tomuto středu alespoň hodně blízko a nevytvářet situace, kdy je vychýlení příliš velké - pak se pomyslné "kyvadlo" rozkmitá na obě strany - plus, mínus dokola - a ustálení na středu vyžaduje delší čas a přináší více omylů a chyb - včetně jejich důsledků.
Považovala bych ještě za důležité jednoduše se vcítit do dušičky dítěte - v tématu tohoto vlákna dítěte, které je označováno jako adept na specku.
Jak asi vnímá své zařazení do nějaké takové speciální kategorie?
A vůbec! K čemu jsou jakékoliv speciální kategorie? Co s člověkem udělá např. zařazení do kategorie "výjimečný"........Stačí se podívat na dospělé lidi, kteří jsou prezentováni v médiích jako VIP. Při pozorování takových lidí mám dojem, že jde o deformaci - karikatura hodnot, vytváření iluzí o hodnotách........
Anebo postoje např. politiků, kteří mají o sobě mínění, že jsou výjimeční, resp. mocní, neohrožení - jsou též vyzvednuti na spec pozice.........a pak to dopadá tak, jak to dopadá čím dál víc. V celém státě jsou vytvářeny různé "specky"..........selektují donekonečna a všichni si to odnášíme........konkurenční prostředí.
brrrr........
Příspěvek Napsal: pát 09. pro 2011 6:11:48
  Předmět příspěvku:  Re: Všechny děti do základních škol a zrušit speciální?  Odpovědět s citací
K tomuto tématu pořádá společnost AGORA CE veřejnou debatu 8. 12. od 13:00 hod. v rámci své konference Strategie EU 2020 a participativní demokracie.
V panelu zastánci i odpůrci, více info zde.
Příspěvek Napsal: pon 05. pro 2011 13:38:03
  Předmět příspěvku:  Re: Všechny děti do základních škol a zrušit speciální?  Odpovědět s citací
Jsem proti rušení speciálních škol. Kdybych na to měla, šla bych studovat speciální pedagogiku, ale já vím, že na to prostě nemám. Přesto ráda učím. Ráda pomáhám žákům v objevování jejich vlastních schopností. Činnosti, které se točí kolem žáků s poruchami učení a chování jsou pro mne dosti vyčerpávající a ubírají mi sílu na práci s ostatními dětmi. Navíc se domnívám, že děti jsou raději tam, kde mohou dosáhnout úspěchu při přiměřené snaze (tj. ve speciální škole) než ve vysoce konkurenčním prostředí běžné ZŠ, kde se často setkávají jen s neúspěchy. Jsou snad integrovaní žáci šťastnější než ti ve speciálních školách?
Příspěvek Napsal: sob 03. pro 2011 15:42:38
  Předmět příspěvku:  Re: Všechny děti do základních škol a zrušit speciální?  Odpovědět s citací
Včera jsem se zúčastnila zahajovací Konference k projektu Integrace, kterou pořádal Magistrát hlavního města Prahy. Mimo jiné bylo na programu téma "Klady a zápory integrace". Přednášející Jaroslav Šturma, zde řekl: "Tak jako k dýchání potřebujeme obě plíce, potřebujeme školy tzv. hlavního proudu i školy speciální". Velice se k této myšlence přikláním - ne pro všechny děti je integrace do běžné školy přínosem a obohacením.
Mimochodem pro pražské učitele je zde stále ještě otevřena možnost se do projektu přihlásit:
http://skoly.praha-mesto.cz/86045_Vzdelavaci-program-pro-pedagogicke-pracovniky-k-prohloubeni-odborne-kvalifikace
Příspěvek Napsal: sob 03. pro 2011 11:36:43
  Předmět příspěvku:  Re: Všechny děti do základních škol a zrušit speciální?  Odpovědět s citací
Jsem učitelka ZUŠ - tudíž nemám praktické zkušenosti ve spec.ped - tudíž můj pohled je více-méně zvenčí /i když učím i děti, které se potýkají s odlišnými potřebami ve výuce oproti většině - hyperaktivita, dyslektici, odlišnosti v lateralitě/.
K tématu, ke kterému se vyjádřujete, bych přesto ráda připsala něco ze svých vzpomínek i zkušeností.
Vzpomínka: na 1. stupni ZŠ od 1. po 5. třídu mě učila úžasná učitelka, kterou mám pod kůží doteď - občas si to uvědomuji, jak byla pro mě důležitá. Učila srdcem - to především. Bylo to dávno, 2. polovina minulého století.......žádná přepychová výbava ve školách, pamatuji ještě např.topení v kamnech na uhlí......na Slovensku to bylo. Hodně jsme zpívali - např. i vyjmenovaná slova jsme se učili v písničkách - známá melodie nějaké lidové písně, podle které paní učitelka seřadila vyjmenovaná slova tak, aby do melodie "šly" - a pak stačilo prozpěvovat.........
Pamatuji si na nějaké vystoupení v kulturním domě, které s námi připravovala paní učitelka - hrála jsem roli sluníčka, paní učitelka vlastnoručně ušila pro nás kostýmy, na mou "sluníčkovou" hlavu např. i umně vytvořenou čepici se slunečními paprsky.......
Ve třídě jsme měli 2 spolužáky, kteří žili v těžkých sociálních podmínkách, nedostatek oblečení, hygieny, motivace a podpory z rodiny - čemuž odpovídaly i jejich školní výsledky.
Tehdy nikdo nežil v přepychu, bylo to "normální" - ovšem vzdělání a práce byly váženými hodnotami.
Fungovala soudržnost, ochota pomoci slabšímu. Paní učitelka nás vedla k tomu, abychom těmto našim 2 spolužákům pomáhali. Doučovali jsme je, přinesli jsme jim z domova oblečení, které jim mohlo ještě posloužit - byli jsme vedeni ke vzájemné pomoci, podpoře.
Je možné, že tito spolužáci měli nejen sociální handicap, ale i nějakou poruchu učení - to už nemohu posoudit zpětně - v té době se o poruchách učení /možná vůbec/ nevědělo - netuším, jako dítě jsem tehdy mnohé ve školství samozřejmě nevnímala z pohledu pedagoga.
Zpětně ale mám pocit, že atmosféra v naší třídě byla opravdu krásná, spolupracující, laskavá, nesoutěživá, nikdo nebyl separován, žádné třídění ne lepší a nevzdělatelné nebylo - jen pár "lajdáků" , kterým jsme pomáhali se z toho "dostat" - bylo veselo, panovala tvůrčí atmosféra.
Byly jsme za těchto okolností děti spokojené i šťastné, vychovávané v sounáležitosti, toleranci, vzájemném respektování atd.
Při vzpomínce na svou první paní učitelku si uvědomuji, že byla sama "jiná" /což pro nás nebylo vůbec podstatné!/ - měla nemocnou páteř, zřejmě vrozenou vadu - hrb, silné brýle, neměla svou rodinu - pomáhala v rodině své sestry s výchovou jejich dětí.

Zkušenosti učitelky ZUŠ: děti hyperaktivní, dyslektici, přeučení leváci, zkřížená lateralita - za léta praxe jsem takové žáky měla a mám i v současnosti. Tito žáci nepatří mezi takové, se kterými jde všechno hladce - ideální klavírista je hudebně nadaný, manuálně disponovaný, bleskově chápající, pracuje lehce, rychle, s nadšením a bez problémů, tvoří........
Dětem "s problémy" ovšem může hra na klavír všestranně pomoci s přesahem i do jejich jiných činností, dodat sebevědomí, uvědomit si, že jejich "jinakost" není nedostatek, POUZE jinakost - a je potřeba prostě pouze jinak postupovat v činnostech, hledat si své originální způsoby vnímání a pracovního postupu - a přitom nemít pocit méněcennosti = je to naprosto NORMÁLNÍ.....
Ovšem taková výuka vyžaduje více času, více znalostí a zkušeností učitele, neustálé hledání nových postupů, tvoření na základě spolupráce učitele i žáka - učíme se navzájem naslouchat si, radíme se, je to o poznávání, rozvíjení svých možností atd.
Domnívám se, že jde taktéž o způsob integrace - žádné takové dítě není odsunuto do kategorie "klavír pro tebe není.......to nezvládneš nikdy".
Z mého pohledu se proto jeví "všechny děti do ZŠ" tak, že ANO.
Samozřejmě je potřeba vytvořit k tomu podmínky - vnímám, že většinou nejsou.
Určitě to souvisí s celkovou atmosférou ve společnosti a dobou, kdy za vším jsou peníze V PRVNÍ ŘADĚ - prostě kšeft.
Což ovšem škola nesmí být - přesto čím dál více JE. Bohužel.
Lidé se cíleně rozdělují, třídí na lepší, horší, nepřizpůsobivé, vyloučené, staré a nemocné, kteří jsou přítěží a "užírají" peníze ostatním, VIP /?!/ , odpad, asociály, bezdomovce - prostě polarizace za každou cenu za účelem roztříštění všeho, co by mohlo ještě fungovat - soudržnost, potřeba vzájemně si pomáhat, soucit a podobné hodnoty jsou upozaděny, odsunuty.
Domnívám se, že za jiné atmosféry by ani integrace dětí s postižením nemusela být problémem.
Ještě si připomínám dokument, který jsem kdysi s pohnutím a dojetím shlédla - klouček, kterého vlastní rodiče odmítli přijmout, zřekli se ho - narodil se bez ručiček. Byl adoptován a jeho adoptivní rodiče trvali na tom, aby chodil do "normální" školy - hledali a našli školu, kde chlapečka přijali s láskou. Bylo to obrovským přínosem nejen pro tohoto chlapečka /byl kouzelný, šťastný a veselý, psal nohou, plaval, zpíval ve sboru/, ale i pro jeho spolužáky, kteří se i díky postoji jejich paní učitelky stali podle mého názoru NA CELÝ ŽIVOT lidmi více citlivými, laskavějšími atd.
Domnívám se, že podobné postoje ve smyslu vzájemnosti se nikdy neztrácejí a předávají se dál - i když často není zpětná informace o tom, jak důležitý a významný dopad to má na všechny, kteří něco takového ve svém životě prožili.
Příspěvek Napsal: sob 03. pro 2011 10:33:04
  Předmět příspěvku:  Re: Všechny děti do základních škol a zrušit speciální?  Odpovědět s citací
Dobrý den, jsem učitelka mateřské školy, trošku z mojí zkušenosti:
1. jednotřídní MŠ, 25-28 dětí ve věku 3-6 let, v různém období 1 dítě integrované (LMR; DMO - imobilní); 2 učitelky
učitelky - zvýšené nároky na vzdělání - studium spec.ped.; vysoké nároky na organizaci, pomůcky, metody práce,...; fyzická kondice
2. dvoutřídní MŠ spec., 28 dětí; 4 učitelky
učitelky - neumím si představit, že bych všechny handicapované děti po jednom až dvou integrovala do tříd s 26 zdravými dětmi, vždyť mají různé vzdělávací, sociální, výchovné potřeby (individuální péče, sociální kontakty, hluk, artikulace, obrázková komunikace,...)
Integrace - ANO - mám dostatek financí - nižší počet dětí ve třídě, zvýšený počet pedagogů + postiž. d. ped.asistenta, psycholog, logoped, pomůcky, bezbariérové přístupy...
MÁME NA TO PENÍZE?
V kouzelném slůvku "integrace" se nám někam ztratilo dítě, jeho vzdělávací potřeby. Kolik dětí je každý rok vráceno ze ZŠ zpět do MŠ... Od nás jde do základní školy sebevědomý, těšící se človíček. Vrací se k nám "hromádka neštěstí", která neúspěch řeší po svém (nálepka budižkničemy, grázla, hlupáka, tichošlápka...). Dítě "na hraně" (LMR nebo zdravý?) má nárok na úspěch, štěstí, zdravý vývoj vzhledem ke svým schopnostem a možnostem! Že nebude vědcem v oblasti fyziky, když na ni nemá buňky, snad ví všichni, ale zároveň není vyloučen světový šéfkuchař.
Každý zodpovědný rodič má možnost vybrat svému dítěti školu, dítě do školy posílá, sleduje jeho vzdělávání, přeřadí ho do jiné školy, ... stačí využít současné možnosti.
Neumíme EU vysvětlit přednosti našeho školství nebo nechceme?
navrhuji: integrované zařízení MŠ, ZŠ
třída běžná, individuální, logopedická, praktická,...
Jednoduché je něco zbourat, těžké je stavět to znova.
Přeji klidné spaní všem dětem.
Příspěvek Napsal: pát 02. pro 2011 19:50:23
  Předmět příspěvku:  Re: Všechny děti do základních škol a zrušit speciální?  Odpovědět s citací
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Jana Zůnová píše:
Povede to k větší toleranci, propojenosti a k menšímu sociálnímu napětí ve společnosti.


Menšímu sociálnímu napětí ve společnosti? Nepřeceňujete situaci?

K čemu je podle Vás integrace?
Příspěvek Napsal: pát 02. pro 2011 14:19:15
  Předmět příspěvku:  Re: Všechny děti do základních škol a zrušit speciální?  Odpovědět s citací
Jana Petrů píše:
Mám dceru s DMO, spastická kvadruparéza, epi. I takové dítě byste chtěla integrovat?

Já nevím! Pokud mi mnoho odborníků řekne, že to nelze, že by integrace nebyla žádným přínosem, pak bych takové dítě neintegrovala.
A zde jsme u toho, co považuji za základ. Tedy JAK integrovat (tedy koho, kdy, kam...) Již existují takové materiály? Ráda si je přečtu!
Příspěvek Napsal: pát 02. pro 2011 14:17:37


Přejít na:  
cron