Odeslat odpověď
Uživatelské jméno:
Předmět:
Tělo zprávy:
Vložte sem vaši zprávu, může obsahovat maximálně 60000 znaků. 

Smajlíci
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Velikost písma:
Barva písma
Možnosti:
BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí
Zakázat BBCode
Zakázat smajlíky
Zakázat URL adresy v tomto příspěvku
Otázka
Kolik je na jedné ruce prstů?:
Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
   

Přehled tématu - Praxe na SŠ
Autor Zpráva
  Předmět příspěvku:  Re: Praxe na SŠ  Odpovědět s citací
Specializace: samozřejmě ano. Už od 2. poloviny 20. století byly na tak zvaných Středních všeobecně vzdělávacích školách (SVVŠ) větve humanitní, a přírodovědná s různými specializacemi.

Chemie: samozřejmě jsou nutné základy základovaté nejzákladnější a k tomu užitečná nadstavba i určitá znalost stavby atomového jádra a vztahy a údaje v Mendělevově tabulce, užitečná znalost organické chemie a pak ještě chemie všedního dne.
Nikomu neškodí, když se naučí Votočkovo české názvosloví, názvosloví přejaté z anglosaských jazyků a latiny (kyselina citronový, citric acid, acidum citricum) a umí je správně vyslovovat. Správně číst názvy chemických látek a orientovat se v průmyslově vyráběných a běžných i speciálních chemikáliích se kterými člověk přichází do styku. A k tomu také další vlastnosti. Namátkou hořlavost, toxicita nebo naopak neškodnost, vlastnosti ředidel, rozpouštědel, rozpouštění, srážení, vlivy na životní prostředí, koroze. Nutná je i znalost ředění roztoků, míchání, způsoby zacházení s laboratorními i kuchyňskými a dalšími domácími nebo průmyslovými chemikáliemi. Přelévání, přičichávání. Ukládání do OZNAČENÝCH láhví. R-věty, S-věty, bezpečnost, atd. atd...
Příspěvek Napsal: pon 03. pro 2012 17:12:50
  Předmět příspěvku:  Re: Praxe na SŠ  Odpovědět s citací
V zahraničí je předmět Science, který se ovšem dále rozděluje- Biology, Physics, Chemistry atd. O koncepci naší výuky vedeme diskuzi. Bohužel se náměty k těm, kteří mají moc rozhodnout nedostanou. Zde diskutující jsou jistě zapálení pedagogové- jiní by nediskutovali. Je škoda, že názory utřídí moderátor diskuze, ale to je vše. Držím palce.
Příspěvek Napsal: ned 28. říj 2012 14:46:32
  Předmět příspěvku:  Re: Praxe na SŠ  Odpovědět s citací
To je ta společenská objednávka, kterou pak učitel plní, ta za kterou jsem dostal vynadáno. Chemie opravdu nemusí být samostatný předmět (viz nyní naše SOŠ), ale to se asi většinou netýká škol jako je G, o kterém je tu hlavně řeč.
Příspěvek Napsal: ned 28. říj 2012 14:07:03
  Předmět příspěvku:  Re: Praxe na SŠ  Odpovědět s citací
Nic proti chemii, ale neučí se v zahraničí spíše předmět "přírodní vědy"? Má smysl vyčleňovat chemii a fyziku a biologii jako samostatné vyučovací předměty? Není jádro všech přírodních věd totožné?
Příspěvek Napsal: sob 27. říj 2012 21:17:33
  Předmět příspěvku:  Re: Praxe na SŠ  Odpovědět s citací
Opět bych se rád připojil do zajímavé diskuze.

Myslím si, že každý předmět (obor) má něco jedinečného a co to je, to vědí především vyučující toho předmětu. Učitel chemie by neměl kritizovat obsah výuky literatury, ani když mu přijde biflování seznamu děl zbytečné. Nezná důvody, proč se zrovna tato díla vyučují.
Tím ovšem nechci říci, že by v češtině často neprobíhala naddimenzovaná a ne úplně vhodná výuka, ale neumím říci, jak to opravit a nevím, kde je správná hranice.

Stejně tak by neměl učitel češtiny hodnotit výuku chemie, ani když se v životě nesetkal s její užitečností. Dobře pojatá výuka chemie může žákům otvírat dveře do dalšího světa.
Tím ovšem netvrdím, že by výuka chemie neprobíhala často velmi nezáživně.

Jen se mi nezdá, že by některý odborník o svém oboru říkal, že znalosti v něm nejsou třeba (dějepis a letopočty). Jak jsem už na tomto webu několikrát napsal, myslím si, že budovat spoje je možné až když je co propojovat. Plané řeči do školy nepatří. Debata vždy musí mít, byť malou, poznatkovou základnu.

Myslím si, že je naším úkolem snažit se přilákat žáky k našemu oboru. Každý učitel vidí ve svém oboru krásu (měl by), kterou neodborník nevidí, má ho rád (měl by) a měl by se tedy ze všech sil žákům to, co považuje za pěkné a užitečné, zprostředkovat. Ve škole totiž nejde o souboj oborů. Klidně si umím představit žáka, který na ideální škole rád chodí do všech předmětů a všechno ho baví.
Skutečnost, že si žák k dalšímu studiu zvolí jiný obor, než je ten můj, neznamená, že jsem ho k němu nepřitáhl.

Všechny zdravím
Příspěvek Napsal: sob 27. říj 2012 20:00:50
  Předmět příspěvku:  Re: Praxe na SŠ  Odpovědět s citací
Je mi dost cizí představa, že škola běžně žáky získává nebo odrazuje. Mě samotného nedokázala výuka přírodních věd na ZŠ od nich odradit, ani mě jejich kvalitní výuka na SŠ pro ně nezískala. Přes působení své češtinářky na SŠ jsem se nevzdal čtení. Nedémonizujeme školu trochu?

Seiferta jsem uvedl jako příklad, spíše šlo o čtení obecně. Získává školní výuka literatury mladé lidi ke čtení? A snad dokonce všechny? Já vím dobře, že ne. Nebylo by namístě založit forum pro češtináře, ať se zodpovídají z toho, že tento samozřejmý úkol nedokážou splnit?
Příspěvek Napsal: sob 27. říj 2012 18:34:59
  Předmět příspěvku:  Re: Praxe na SŠ  Odpovědět s citací
Já měl na gymplu takovou teorii, že se naši chemikáři při pokusech nadýchali nějakých jedů, a proto jsou takoví... ;-)
Příspěvek Napsal: sob 27. říj 2012 13:09:25
  Předmět příspěvku:  Re: Praxe na SŠ  Odpovědět s citací
Díky za milá slova v posledním odstavci, pane kolego. V tomto duchu se snažím učit a v tomto duchu připravujeme ročně tu hrstku studentů, kteří mají zájem o to, stát se učiteli chemie.
Zbytek populace byl totiž odrazen špatnými učiteli nebo špatnými postupy. Jste co do postoje k chemii klasickým příkladem průměrného absolventa českého školství. Víme o tom, ale změna bude ještě trvat.
Příspěvek Napsal: sob 27. říj 2012 12:33:46
  Předmět příspěvku:  Re: Praxe na SŠ  Odpovědět s citací
Miroslav Melichar píše:
Je opravdu naším úkolem získávat žáky pro náš předmět? Těch předmětů je na G asi 15 (možná i víc), všichni nemáme šanci. Jde o to, že třeba CH ke G patří. A žáci by to měli přijímat a respektovat a být ochotni alespoň minimálně spolupracovat.


Kdyby si tohle řekli všichni učitelé všech předmětů na ZŠ a SŠ, byla by škola ještě větší tragédie, než jakou jsem zažil já a jaká je dnes!

Oceňuji každého učitele, který se zabývá smyslem výuky svého předmětu pro své žáky - řekněme "vnitřní motivací". Pan Melichar k nim asi nepatří - to je jeho věc. Ale budoucí učitelé, pro které vzniklo toto diskuzní fórum, by se nad tím měli zamyslet. Argumentace, že je chemie předepsaná v RVP a že má určitou hodinovou dotaci mi přijde málo!

Nevím, proč se pan Melichar zaměřil na Seiferta - to je něco jako Mendělejev. Úkolem češtinářů není získat všechny své studenty pro Seiferta, ale pro čtení knížek! Toto ovšem není diskuzní fórum češtinářů ale chemikářů - češtináři diskutovali o smyslu svého předmětu jinde. A jejich odpovědi rozhodně nebyly ve stylu "musí se to, tak se žáci podřiďte", ale šlo o skutečné hledání smyslu...

Líbilo se mi, co napsal o smyslu výuky chemie pan Rusek. Problém ale je, že se to vůbec takto neučí... Držím mu palce, aby se to zlepšilo. A aby žáci měli lepší učitele chemie, než jsem měl já. :-)
Příspěvek Napsal: sob 27. říj 2012 12:16:23
  Předmět příspěvku:  Re: Praxe na SŠ  Odpovědět s citací
To určitě, nejsem zastáncem kašpárka před tabulí, ale známe to všichni - jsou učitelé, kteří nadchnou pro cokoli, protože sami hoří, a pak jiní, kteří dokáží znechutit cokoli. Proto jsem psala o tom "JAK".
Příspěvek Napsal: sob 27. říj 2012 9:56:15


Přejít na:  
cron