Odeslat odpověď
Uživatelské jméno:
Předmět:
Tělo zprávy:
Vložte sem vaši zprávu, může obsahovat maximálně 60000 znaků. 

Smajlíci
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Velikost písma:
Barva písma
Možnosti:
BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí
Zakázat BBCode
Zakázat smajlíky
Zakázat URL adresy v tomto příspěvku
Otázka
Jaká je barva nebe?:
Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
   

Přehled tématu - O čem stojí za to v souvislosti s "TUR" diskutovat?
Autor Zpráva
  Předmět příspěvku:  Re: O čem stojí za to v souvislosti s "TUR" diskutovat?  Odpovědět s citací
Dobrý den,

děkuji za odkaz. Až tam jsem se sama nedopátrala. Bohužel nemám žádnou osobní zkušenost se vzdělávacím programem pro učitele, který organizují neziskovky. Pokud vím, tak neziskovky žádají o akreditaci svých programů u ministerstva. Z mého pohledu mi to přijde jako celkem vhodné řešení, ale nemohu soudit, jak je pro učitele užitečné a smysluplné se toho všeho účastnit :).

Celkově však aktivitny neziskovek v oblasti vzdělávání (a to i přímo na školách) považuji za příhodné. Otázka je, jak a proč to dělat (dobře).

Pozn. pozdější: Mmch dle priorit České rozvojové agentury (/ MZV) budou v roce 2011 ze skupiny projektů globálního rozvojového vzdělávání a osvěta podporovány především projekty, které se zaměří právě na vzdělávání učitelů.
Příspěvek Napsal: stř 08. zář 2010 9:19:40
  Předmět příspěvku:  Re: O čem stojí za to v souvislosti s "TUR" diskutovat?  Odpovědět s citací
Dobrý den Terezo,
vítejte v tomto tématu!

Váš dotaz je zajímavý, trošku jsme jej nakousli i tady.
Někdo si myslí, že by se například NNO neměli věnovat vzdělávání učitelů. Sdílíte tento názor?
Příspěvek Napsal: úte 07. zář 2010 18:06:30
  Předmět příspěvku:  Re: O čem stojí za to v souvislosti s "TUR" diskutovat?  Odpovědět s citací
Dobrý den,
zajímalo by mne, jaká by podle Vašich názorů a zkušeností měla být role neziskových organizací v této oblasti vzdělávání, které se tématy TUR zabývají v praxi.
Děkuji pěkně.
Tereza Lišková
Příspěvek Napsal: úte 07. zář 2010 14:19:32
  Předmět příspěvku:  Re: O čem stojí za to v souvislosti s "TUR" diskutovat?  Odpovědět s citací
Komplexní problematika VUR mnohé může odrazovat, ale začněme od malých věcí, mnohé z nich jsou už dnes ve školách na denním pořádku, např. třídění odpadu je samozřejmostí. Jednou z možností, jak upozornit na globální sociální problémy, je realizace adopce na dálku. V naší škole s tím máme velmi dobrou zkušenost. Každá peněžní sbírka nás mile překvapí svým výsledkem, sponzorské příspěvky školy podpořily už vzdělávání několika dětí z Asie a Afriky, téma se dá vhodně využít i ve výuce cizích jazyků, zeměpisu, občanské výchovy.

Problém však vidím v působení škol na rozvoj rozumného spotřebitelského chování žáků. Není zde rozpor mezi snahami směřovat mladou generaci ke zdravé výživě a zdravému životnímu stylu a pořizovat téměř na každou školní chodbu automaty na sladkosti, limonádu, chipsy? Je rozumné vybavovat tolik učeben počítači, videoprojektory a interaktivními tabulemi a zatěžovat rozpočet s tím spojenými výdaji? Jaké jsou výhody náhrady klasických školních tabulí za bílé? (Ve škole jsme se shodli na jediné - nepráší). Jsou fixy, kterými na ně píšeme ekologické? (A je to ekonomické?)
Příspěvek Napsal: čtv 03. čer 2010 10:10:12
  Předmět příspěvku:  Re: O čem stojí za to v souvislosti s "TUR" diskutovat?  Odpovědět s citací
PaedDr. Karel Tomek píše:
Přínos vzdělávání pro udržitelný rozvoj by mohl být především v tom, že by si žáci odnášeli do života zkušenost a zážitky z praktické výuky postavené na řešení problémů systémem výhra - výhra - výhra. Naučit se prakticky udržitelně jednat.


Ano, pane Tomku, přesně takto probíhají projekty Školy pro udržitelný život. Perfektní na nich je to, že nezasvěceného pedagoga zkušení lektoři "zasvětí", pomohou mu, vedou ho, naučí ho.
Dá se říct, že všechny naše realizované projekty probíhají v tomto duchu. Máme je zapracované do Dlouhodobého plánu činnosti EVVO, detailněji, konkrétněji nastíněny v Ročním plánu činnosti EVVO, konkrétní podoba vzniká před realizací projektu. V každém roce zrealizujeme jeden projekt na určité téma. Za dobu našeho působení na žáky v oblasti UR mohu říct, že se chovají zodpovědněji, mají větší dovednosti a návyky než jejich vrstevníci ze ZŠ, kde se EVVO nezabývají.
Iva N.
Příspěvek Napsal: úte 01. čer 2010 18:21:14
  Předmět příspěvku:  Re: O čem stojí za to v souvislosti s "TUR" diskutovat?  Odpovědět s citací
Souhalsím s tím, že VUR (nebo udržitelný život) je koncept, který integruje mnoho témat. Na tom se jistě shodne většina z těch, kteří se mu věnují. Jsem přesvědčen, že to "inovativní", kvůli čemu má smysl zavádět tento nový pojem je především způsob myšlení. Důsledná snaha promyslet činnosti, altivity, projekty, návrhy změn ze všech tří pohledů. tedy z pohledu environmentálního, ekonomického a sociálního. V praktickém životě často proti sobě stojí různé zájmové skupiny a podle toho, jak jsou vlivné převáží jejich řešení. Jenže žádné jednostranné řešení "na úkor něčeho" není dlouhodobě udržitelné. Přínos vzdělávání pro udržitelný rozvoj by mohl být především v tom, že by si žáci odnášeli do života zkušenost a zážitky z praktické výuky postavené na řešení problémů systémem výhra - výhra - výhra. Naučit se prakticky udržitelně jednat.
Příspěvek Napsal: úte 01. čer 2010 7:49:41
  Předmět příspěvku:  Re: O čem stojí za to v souvislosti s "TUR" diskutovat?  Odpovědět s citací
Hezký den, i já to tak cítím, že učitelé jsou přetíženi a unaveni ze stále nových pojmů a přibývajících povinností. A hlavně navzdory opravdu solidnímu vzdělávání, vykládají si pojem TUŽ různě. A někteří se tou myšlenkou prostě nezabývají. Protože naše školství je plné "plánů, koncepcí a veledůležitých témat", které vždy najednou vyplynou...A přitom mnohdy je to o tomtéž - omlouvám se, že tento příklad není z EVVO - kdysi "dramatická výchova", pak "Dokážu to" a osobnostně sociální výchova a dnes Etická výchova. Přitom cíl i metody tenkrát v DV i v OSSV a dnes v EV (mnohdy tam figurují stejní lidé) byly stále stejné. Ale vše zapomenuto, absolvujte celý vzdělávací cyklus znova...Nedivím se tedy únavě a deziluzi. Ale tím spíš je té diskuze třeba.
Příspěvek Napsal: pát 28. kvě 2010 12:51:50
  Předmět příspěvku:  Re: O čem stojí za to v souvislosti s "TUR" diskutovat?  Odpovědět s citací
Kdo by se měl věnovat aktivitám TUŽ na škole? Z praxe jsou to většinou koordinátoři EVVO, na málotřídkách pak ředitelé - ředitelky, probíhá i spolupráce s koordinátory ŠVP. Pak samozřejmě zapálení učitelé, kteří například absolvují vzdělávání ŠUŽ (jak jsem psala již výše, v letošním roce probíhá v celé ČR, jedná se o dva jednodenní semináře a e-learning, více na http://www.skolaprozivot.cz). Od roku 2007 ekologická střediska organizují specializační vzdělávání koordinátorů EVVO v rozsahu 250 hodin. Toto vzdělávání je podpořeno ESF, čili je pro pedagogy zdarma (nebo s minimálním příspěvkem). Okruhy vzdělávání - Teorie EVVO, Management EVVO, Environementalistika a ekologie, Metodika EVVO. Výstupem je závěrečná práce - dlouhodobý plán a roční plán EVVO dané školy, z níž pochází účastník vzdělávání. Po celou dobu studia jsou vedeni jednak lektory, dále je každému účastníkovi přidělen konzultant, který mu pomáhá s "domácímí úkoly" - dílčími tématy jeho závěrečné práce. V současné době vím, že toto vzdělávání organizuje celorepublikově Pavučina, dále jednotlivá SEV - SEVER, CHALOUPKY, ...
Příspěvek Napsal: pát 28. kvě 2010 12:18:29
  Předmět příspěvku:  Re: O čem stojí za to v souvislosti s "TUR" diskutovat?  Odpovědět s citací
Dobrý den Ivo a Sofie,

díky za Vaše příspěvky! Je dobře, že se k tématu vyjadřují lidé, kteří s ním mají bohaté zkušenosti.

Onen pocit, že učitelé jsou z některých nových pojmů unavení, byl čistě můj pocit :-). Nicméně vypozorovaný například i zde v diskusích - o tématech finanční a čtenářská gramotnost, ostatně i trvale udržitelný život se diskutuje relativně málo. Určitě máte pravdu v tom, že se na učitele valí spousta nových povinností a že mohou být přetížení.

Zaujalo mne, co jste psaly o vzdělávání koordinátora EVVO.
Sofia Hladíková píše:
Vzdělávání pedagogů v oblasti UR vidím jako potřebné - je totiž odlišné od jiných nabízených vzdělávání (alespoň to, které znám já
Sofia Hladíková píše:
Většinou vždy působí jako koordinátor EVVO biolog a tudíž ve školách převládá tento pohled.

Kdo by se podle vás měl na škole tématu TUŽ věnovat a kde by měl získat potřebné znalosti a dovednosti, pokud je ještě nemá?
Příspěvek Napsal: čtv 27. kvě 2010 11:34:53
  Předmět příspěvku:  Re: O čem stojí za to v souvislosti s "TUR" diskutovat?  Odpovědět s citací
Dobrý den, jsem ráda, že se zapojila do diskuze kolegyně Sofie :-)
Ráda bych reagovala na tvrzení "učitelé vzdělávání k UR nepotřebují", "alergie na nový pojem" - jsou tato tvrzení podložena průzkumem? Ráda bych se zastala všech svých kolegů - jsme přetížení, informace se na nás valí ze všech stran, pokyny a doporučení toho, co ještě máme vřadit do našeho švp - finanční gramotnost, etická výchova, ..., jaká další vzdělávání bychom měli absolvovat...
Na druhou stranu však šuž (UR) vidím jako nadřazený všem doporučeným tématům. "Vychovávat k udržitelnému způsobu života znamená nejen věnovat se vzdělávání o přírodě ("ekologické výchově" v užším slova smyslu), ale zabývat se širokou škálou ekologických, ekonomických, sociálních i kulturních témat a jejich vzájemnými vztahy." (Hušková B., Kulich J. a kol.: Škola pro udržitelný život - od myšlenky k realizaci projektu). Viděla bych jeho vřazení do švp do kapitoly Začlenění průřezových témat - vzhledem k velké škále témat ŠUŽ (UR), jejich různorodosti, variabilnosti je možná každoroční obměna realizovaných projektů (za současné realizace průřezových témat a naplňování klíčových kompetencí žáka).
Vzdělávání pedagogů v oblasti UR vidím jako potřebné - je totiž odlišné od jiných nabízených vzdělávání (alespoň to, které znám já a je popsáno v příspěvku výše). Seznamuje pedagogy s nezbytnou teorií, praxí, rozvíjí jejich klíčové kompetence, připravuje je na přípravu a realizaci projektu, pomáhá jim překonat bariéry a proniknout zdí školní budovy ven, otevřít oči a hledat potřeby a problémy v reálném světě, v reálném místě, u reálných lidí, reálných firem, reálných organizací, učí je navázat s nimi spolupráci, partnerství... Třeba poté se škola opět stane "nejdůležitějším centrem života v obci" (na většině škol, které zrealizovaly projekt v rámci ŠUŽ, tomu tak je - např. ZŠ Machov, nejnověji ZŠ Holetín - na komunitním plánování s rodiči, veřejností, obcí iniciovali žáci a učitelé řešení dopravní situace v obci, poté zrealizovali projekt řešící daný problém v obci).
Příspěvek Napsal: stř 26. kvě 2010 20:05:09


Přejít na:  
cron